Birger Eriksen-dagen

Hm, takk for mange gode forslag. Det hadde vært enklere med noe som er på lager på Vestbrygg siden det er nærmeste bryggebutikk. Kanskje WLP530 som vi brukte i fjor kan være et alternativ? Den burde hvertfall gi smaksnoter i samme retning siden den også er ment for abbey-stiler?

Kan evt. BE-134 være et alternativ? Nå er jeg langt forbi min kompetanse om gjær men den er diastaticus men oppgitt til en mer moderat alkoholtoleranse så da burde den ikke gjære alt for langt ut? Vil gjerne ha noe restsødme, men alt med måte (til og med i denne tråden :D)

Jeg la inn oppskriften din i Brewfather. EBC på 235!!! Det er det mørkeste ølet jeg har hørt om. Det er ikke rart at den stopper høyt. Har du gjort noe for å justere pH? Nå vet jeg ikke mesketemperaturen din, men jeg trengte ikke redusere utgjæringen lavere enn 76% om jeg satte 67 grader, for å få 1,042. Der har du i allefall årsaken: Mengden mørk malt.
 
Jeg la inn oppskriften din i Brewfather. EBC på 235!!! Det er det mørkeste ølet jeg har hørt om. Det er ikke rart at den stopper høyt. Har du gjort noe for å justere pH? Nå vet jeg ikke mesketemperaturen din, men jeg trengte ikke redusere utgjæringen lavere enn 76% om jeg satte 67 grader, for å få 1,042. Der har du i allefall årsaken: Mengden mørk malt.
Haha, vi får skylde på at vi er nybegynnere på å komponere oppskrifter og gikk etter metoden "mer av alt som er godt og mørkt".

Stakk det om til ny gjær nå, så får vi se om den tar det ned noen poeng til mens vi er i Belgia og drikker surøl.
 
Greit - sammenligna med en porter som skal være rundt 60 ebc. Den er en del lysere. Så er nok rundt 100. Har lagt på 120-130 på tidligere så det er sikkert det som spiller meg et puss.
 
Skal i 80-årsdag til svigermor, klokken 15, så jeg hadde egentlig bestemt meg for å droppe det. Så leste jeg på NRK.no i dag tidlig, en artikkel om Oscarsborg og Blucher. Da ble det sen innmesk, skylling er i gang, og koking blir i kveld når de gamle har lagt seg i 9-tiden.
Har bestemt meg for å gjære med HA-18. I følge Brewfather skal FG bli 1,008 et sted, så dette blir en tørr og skarp en.
Kikket litt på den gjæren. Det står at den bare selges i 500 gr. pakninger.
Fikk du tak i mindre pakninger?
 
Kikket litt på den gjæren. Det står at den bare selges i 500 gr. pakninger.
Fikk du tak i mindre pakninger?
Nei, HA-18 selges bare i halvkilos pakker. Jeg kjøpte en pakke og delte opp i sterile rør, der den ligger fremdeles. Har ganske mye igjen, vil du ha et rør?
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
S-04 har dratt den fra 1.134 til 1.038. Noe høyere fg enn jeg ventet men stabil over mange dager. Tenkte å flaske med sukker og håpe på naturlig karbonering. Om det ikke funker har jeg cbc-1 på lur. Eller bør jeg gå rett på cbc?
 
S-04 har dratt den fra 1.134 til 1.038. Noe høyere fg enn jeg ventet men stabil over mange dager. Tenkte å flaske med sukker og håpe på naturlig karbonering. Om det ikke funker har jeg cbc-1 på lur. Eller bør jeg gå rett på cbc?
Nesten 15 prosent, da er nok gjæren død. Bruk karboneringsgjær.
 
Da gav klukkinga seg for et par dager siden, og fikk ølet på fat i dag. 44 liter med FG 1.031. Siden det sies at EC-1118 ikke spiser maltotriose, så må det ha vært mer enkle sukkerarter tilgjengelig når jeg målte 1.038 etter at S-04 la inn årene. Sluttresultat uten sukker må da være 1.120 - 1.031 og 13.4% abv, og inkludert sukker ble da 1.133 - 1.031 og 15.7% abv (cirka).
 
Hørtes kruttsterkt ut, pun intended. Mine har stoppet på ca 33 fra OG ca 110 med US-0. Egentlig samme med 007 og. Men det ligger i koketiden hvordan man skal styre mye av munnfølelsen føler jeg. Har kokt i 90 og 5-6 timer, "samme" FG (ikke mer enn ett poeng off) fra samme preboil SG. To vidt forskjellige øl.
 
Tilbake
Topp