MonoBryggeriet
Norbrygg-medlem
Jeg vet ikke dette, men opplever klart ulike bitterkarakteristikker på ulike humler. Har liten erfaring med «dedikerte bitterhumler» da jeg generelt brygger øl mellom 16-30 IBU og bruker da gjerne «smakshumler». Den hardeste bittersmaken har jeg fått med Columbus, som vel har ord på seg for å ha litt hard bitterhet. Co-humulone innholdet der er noe høyere. Sist brygg, med ny Challengerhumle som bitter var skarpere enn jeg har kjent fra den humla før. I henhold til hoplist er høyeste «normalverdi», omtrent der Columbus starter.Skal ikke kommentere brülosophyeksperimentene nå, men bare servere et lite anekdotisk "bevis". Jeg sitter nemlig og flasker en IPA som jeg har forbitra med 20 gr Chinook @ 60 - og den var ganske røff i bitterheta da jeg smakte på prøven. Beregna til 50 IBU, så ikke ekstrem humling. Det er en helt lys IPA, og den har humlekrøpet seg ned fra 1.057 til 1.009, hvilket gir 84% utgjæring (skotsk gjær, Imperial A31), så den er fryktelig tørr, hvilket ikke var meninga, og det kan være en del av forklaringa.
For tidlig å konkludere, jeg må vente til den er ferdig karbonert. Den forrige IPAen min blei også humla med Chinook, og det jeg husker med den var at jeg ikke var særlig fornøyd med den i starten, men at den utvikla seg til noe jeg faktisk likte veldig godt. Kan hende det er noe der?