Bitterhumle

Skal ikke kommentere brülosophyeksperimentene nå, men bare servere et lite anekdotisk "bevis". Jeg sitter nemlig og flasker en IPA som jeg har forbitra med 20 gr Chinook @ 60 - og den var ganske røff i bitterheta da jeg smakte på prøven. Beregna til 50 IBU, så ikke ekstrem humling. Det er en helt lys IPA, og den har humlekrøpet seg ned fra 1.057 til 1.009, hvilket gir 84% utgjæring (skotsk gjær, Imperial A31), så den er fryktelig tørr, hvilket ikke var meninga, og det kan være en del av forklaringa.

For tidlig å konkludere, jeg må vente til den er ferdig karbonert. Den forrige IPAen min blei også humla med Chinook, og det jeg husker med den var at jeg ikke var særlig fornøyd med den i starten, men at den utvikla seg til noe jeg faktisk likte veldig godt. Kan hende det er noe der?
Jeg vet ikke dette, men opplever klart ulike bitterkarakteristikker på ulike humler. Har liten erfaring med «dedikerte bitterhumler» da jeg generelt brygger øl mellom 16-30 IBU og bruker da gjerne «smakshumler». Den hardeste bittersmaken har jeg fått med Columbus, som vel har ord på seg for å ha litt hard bitterhet. Co-humulone innholdet der er noe høyere. Sist brygg, med ny Challengerhumle som bitter var skarpere enn jeg har kjent fra den humla før. I henhold til hoplist er høyeste «normalverdi», omtrent der Columbus starter.
 
Skal ikke kommentere brülosophyeksperimentene nå, men bare servere et lite anekdotisk "bevis". Jeg sitter nemlig og flasker en IPA som jeg har forbitra med 20 gr Chinook @ 60 - og den var ganske røff i bitterheta da jeg smakte på prøven. Beregna til 50 IBU, så ikke ekstrem humling. Det er en helt lys IPA, og den har humlekrøpet seg ned fra 1.057 til 1.009, hvilket gir 84% utgjæring (skotsk gjær, Imperial A31), så den er fryktelig tørr, hvilket ikke var meninga, og det kan være en del av forklaringa.

For tidlig å konkludere, jeg må vente til den er ferdig karbonert. Den forrige IPAen min blei også humla med Chinook, og det jeg husker med den var at jeg ikke var særlig fornøyd med den i starten, men at den utvikla seg til noe jeg faktisk likte veldig godt. Kan hende det er noe der?
Min erfaring med Chinnok er omtrent den samme.
Jeg mener den smaker ganske skarpt, og er grunnen til at jeg foretrekker Simcoe i mine IPAs.
Jeg har da brukt den både i bitter og aroma tilsetninger.
 
Jeg skulle gjerne sett et forsøk med et stort utvalg av bitterhumler for å se om det var noen systematisk samvariasjon mellom cohumuloneinnhold og opplevelse av krass bitterhet.

I forsøket til bryggosofene var det synd at Schott rota det til så han ikke fikk sjekka IBU-innholdet i de to ølene. Det kunne jo være så enkelt som at Chinook-ølet rett og slett var bitrere. Cohumulone isomeriseres mer effektivt enn de to andre alfasyrene, men IBU-beregningene er ikke satt opp for å ta høyde for de variasjonene.

Nåja, det er nå bare en spekulasjon.
 
Jeg skulle gjerne sett et forsøk med et stort utvalg av bitterhumler for å se om det var noen systematisk samvariasjon mellom cohumuloneinnhold og opplevelse av krass bitterhet.

I forsøket til bryggosofene var det synd at Schott rota det til så han ikke fikk sjekka IBU-innholdet i de to ølene. Det kunne jo være så enkelt som at Chinook-ølet rett og slett var bitrere. Cohumulone isomeriseres mer effektivt enn de to andre alfasyrene, men IBU-beregningene er ikke satt opp for å ta høyde for de variasjonene.

Nåja, det er nå bare en spekulasjon.
DET hadde vært en artig Norbryggkveld; deltagere/frivillige tar med 2 små brygg for triangelsammenlikning, (samme kalkulerte IBU, kun bitterhumle, nøytral gjær). Kjapt å koke to 2
l (eller 4l) med DME brygg som har forskjellig hunle. De kan gjæres og karboneres på store pet brusflasker.
Jeg stiller gjerne med 2 flasker ….
 
Kom på at Nøgne Øs God Påske har Chinook til 30 IBU @ 60. Og det ølet har definitivt ingen ubehagelig bitterhet; det er rimelig rundt og godt, synes jeg. (Så godt at jeg har brygga 26 liter av det sjøl som jeg akkurat nå sitter og hører klukke:).)
 
Det er sikkert vanskelig å si mm. du brygger nøyaktig samme øl med forskjellig bitterhumle, og det har jeg aldri giddet å gjøre
Så jeg har bare gått utifra at forskjellene er såpass marginale at jeg ikke har brydd meg
 
Det er sikkert vanskelig å si mm. du brygger nøyaktig samme øl med forskjellig bitterhumle, og det har jeg aldri giddet å gjøre
Så jeg har bare gått utifra at forskjellene er såpass marginale at jeg ikke har brydd meg
Bryggosofene gjorde akkurat det. Chinook vs Simcoe. Engelsk golden ale med kun bitterhumle. Signifikant forskell (så vidt). Schott var helt sikker på at Chinook-ølet hadde en krassere bitterhet.

Nei, jeg er usikker. Ting henger ikke helt i hop.
 
Leste bare sammendraget, og det det sier, er vel bare at det er mer effektivt - dvs. at du får mer bitterhet - å bruke humler med høy andel av cohumulone? Og det var det jeg ovenfor foreslo som en mulig forklaring på resulattet av exbeerimentet med Chinook og SImcoe.

Orka ikke gå løs på hele teksten nå:). Engelsken var ikke helt gjennomsiktig.
Ja, det var slik jeg forsto det også. Studien tar for seg cohumulone sin effekt på målbar bitterhet I ølet. De har ikke undersøkt «kvalitet/karakter» på bitterhet.
 
Tilbake
Topp