1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Bjorleik 2012

En tråd i 'Regionalt forum' startet av Gahr, 27 Okt 2011.

1. Aleksander_B

Aleksander_B
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

+1  :biersmile:

2. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hehe. This just in: Årets tema blir øl i belgisk stil med OG til og med 1.050. Der det er aktuelt skal type spesifiseres, men typeriktighet er ikke et krav, utover bruk av belgisk gjær. Surøl er også tillatt. Mer informasjon følger snart.

3. Bernts

Bernts
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ai Ai Ai....... :skitbra: :brygging:

Dette passet fint nå som bryggekøen engelig er ryddet opp i...

4. Odland

Odland
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Feita

5. OleVidar

OleVidar
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Belgisk, herle!

---
    I am here: http://tapatalk.com/map.php?wk1tb3

6. OleVidar

OleVidar
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Belgisk, herle!

---
    I am here: http://tapatalk.com/map.php?sidzm1

7. HansOB

HansOB
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Nice!
    Da blir det vel Chilli krabbe, blåskjell og pommesfrites med hvitløksmayo til mat? Må jo holde stilen..? ;-)

8. Even O

Even O
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hei, jeg er litt slow, så jeg må ha det inn med teskje: Antar at OG er begrenset oppad til 1.050, ikke at det er minste styrke?

9. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Korrekt.

10. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Litt mer info (mer fullstendige saker kommer om ikke lenge):

Foredragsholder blir Ingrid Elisabeth Skistad fra Nøgne Ø. De som var tilstede på hjemmebryggerdagene på Nøgne Ø vet hvor flink hun er.

Bryggselv sponser flaskekonkurransen, Vestbrygg sponser PF.

Som sagt: Mer info snart.

11. Stian Krog

Stian Krog
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

All right! Belgisk it is!  :skitbra:

Men: OG på 1050?
    Har inntrykk av at majoriteten av belgiske ølstiler begynner i det området; surøl, belgisk pale ale og wit unntatt... Får satse på ekstremt god utgjæring da, men jeg må innrømme at når det gjelder belgisk øl hadde jeg satt pris på litt høyere utgangspunkt...  :jaha:

12. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men poenget med denne konkurransen er ikke nødvendigvis å brygge typeriktig. Ellers finner man f. eks. både wit, saison og belgisk pale ale som har OG i dette området...

13. Stian Krog

Stian Krog
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fair enough. Det betyr jo også at jeg kan kose meg med masse tweaked recipes!  ;D
    Forresten: hvis jeg brygger et øl med 1050 i OG men tilsetter frukt eller annet forgjærbart materiale som fører til en forhøyning av OG underveis (f.eks. mot slutten av secondary) - er det lov?  :angel:

14. Espen Unnvik

Espen Unnvik
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tipper at grensen er satt av to, eller en av to, grunner:

1. De som skal smake på øllet ikke skal bli sørpe full....
    2. Øl med mye alkohol, brygget under mindre ideelle forhold har en tendens til å smake terpentin, eller som en del av oss sier: flybensin....

Hva Gahr hadde tenkt ved å sette denne grensen kan bare han svare for, men håper han har ett svar, får jeg er av natur veldig nysgjerrig.

15. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

OG skal ikke overstige 1050. Det er derfor ikke tillatt å tilsette ting som høyner OG over dette, ei heller i sekundærkaret.

Tanken med å sette en grense ved 1050 er å gi en  utfordring til alle deltakende bryggere. Det kan være en utfordring å brygge øl med relativt lavt alkoholinnhold, og for å gjøre en vri på dette blir det et belgisk tilsnitt på det hele. Og for ordens skyld: Det er ikke en avgjørelse jeg har tatt alene...

16. Espen Unnvik

Espen Unnvik
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

OK.....kjøper helt klart argumentene, også at du ikke har tatt avgjørelsen alene, selv om de fleste av oss nok har tillit til deg å kunne ta avgørelser på egenhånd.
    Husker å ha lest at Jamil hatet å bedømme sterke belgiske øl fordi kvaliteten på disse (hvertfall tidligere) ofte var svært dårlig.
    Det å kunne brygge ett sterkt øl som fremdeles innehar kvaliteter utover å forlede folk i uføre, er vel også en utfordring ?

17. Stian Krog

Stian Krog
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har ikke vært deltager på Bjorleik før og klarer ikke å finne info på denne tråden...jeg antar at den 28. september er selve showdown-datoen der vinnere skal kåres, foredrag holdes, øl konsumeres, etc. Men når er innleveringsdato for ølet, og hvor skal det leveres/sendes? Kanskje dette er noe "alle" vet, men jeg er som sagt ny som deltager i år.  :help:

18. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

All relevant info kommer i løpet av de neste par dagene, men påmeldt øl skal forøvrig sendes/leveres til Vestbrygg.

19. Georg J.

Georg J.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er da øl med Wyeast 3711 French Saison, og White Labs WLP 670 American farmhouse blend utelukket? Smaker jo nokså belgisk ;D

20. Gahr

Gahr
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vil gå bra, du!

Del denne siden