Bjorleik 2012

HansOB skrev:
Vyrde Bjorleikararar!
Kan vi etterhvert få en klargjøring vedrørende årets tema? For noen av oss er sommeren en eneste lang orgie i lettkledde damer, øl, grillmat (les jobb, hagearbeid, maling av hus, gnikking på båt og løpe ærend for madammen..) så vi kan trenge tid for å kunne lage våre bidrag til konkurransen. Er ikke så kjekt å måtte stresse en trivelig hobby bare for å oppleve å måtte servere øl som egentlig burde fått modnet noen uker til.

Så gutter, få jekket korken, slepp ut nyheten og la oss få sette igang å brygge godsaker!  :brygging:
+1  :biersmile:
 
Hehe. This just in: Årets tema blir øl i belgisk stil med OG til og med 1.050. Der det er aktuelt skal type spesifiseres, men typeriktighet er ikke et krav, utover bruk av belgisk gjær. Surøl er også tillatt. Mer informasjon følger snart.
 
Ai Ai Ai....... :skitbra: :brygging:

Dette passet fint nå som bryggekøen engelig er ryddet opp i...
 
Gahr skrev:
Hehe. This just in: Årets tema blir øl i belgisk stil med OG til og med 1.050. Der det er aktuelt skal type spesifiseres, men typeriktighet er ikke et krav, utover bruk av belgisk gjær. Surøl er også tillatt. Mer informasjon følger snart.
Nice!
Da blir det vel Chilli krabbe, blåskjell og pommesfrites med hvitløksmayo til mat? Må jo holde stilen..? ;-)
 
Gahr skrev:
Hehe. This just in: Årets tema blir øl i belgisk stil med OG til og med 1.050. Der det er aktuelt skal type spesifiseres, men typeriktighet er ikke et krav, utover bruk av belgisk gjær. Surøl er også tillatt. Mer informasjon følger snart.

Hei, jeg er litt slow, så jeg må ha det inn med teskje: Antar at OG er begrenset oppad til 1.050, ikke at det er minste styrke?
 
Even O skrev:
Gahr skrev:
Hehe. This just in: Årets tema blir øl i belgisk stil med OG til og med 1.050. Der det er aktuelt skal type spesifiseres, men typeriktighet er ikke et krav, utover bruk av belgisk gjær. Surøl er også tillatt. Mer informasjon følger snart.

Hei, jeg er litt slow, så jeg må ha det inn med teskje: Antar at OG er begrenset oppad til 1.050, ikke at det er minste styrke?

Korrekt.
 
All right! Belgisk it is!  :skitbra:

Men: OG på 1050?
Har inntrykk av at majoriteten av belgiske ølstiler begynner i det området; surøl, belgisk pale ale og wit unntatt... Får satse på ekstremt god utgjæring da, men jeg må innrømme at når det gjelder belgisk øl hadde jeg satt pris på litt høyere utgangspunkt...  :jaha:
 
Stian Krog skrev:
All right! Belgisk it is!  :skitbra:

Men: OG på 1050?
Har inntrykk av at majoriteten av belgiske ølstiler begynner i det området; surøl, belgisk pale ale og wit unntatt... Får satse på ekstremt god utgjæring da, men jeg må innrømme at når det gjelder belgisk øl hadde jeg satt pris på litt høyere utgangspunkt...  :jaha:

Men poenget med denne konkurransen er ikke nødvendigvis å brygge typeriktig. Ellers finner man f. eks. både wit, saison og belgisk pale ale som har OG i dette området...
 
Gahr skrev:
Stian Krog skrev:
All right! Belgisk it is!  :skitbra:

Men: OG på 1050?
Har inntrykk av at majoriteten av belgiske ølstiler begynner i det området; surøl, belgisk pale ale og wit unntatt... Får satse på ekstremt god utgjæring da, men jeg må innrømme at når det gjelder belgisk øl hadde jeg satt pris på litt høyere utgangspunkt...  :jaha:

Men poenget med denne konkurransen er ikke nødvendigvis å brygge typeriktig. Ellers finner man f. eks. både wit, saison og belgisk pale ale som har OG i dette området...

Fair enough. Det betyr jo også at jeg kan kose meg med masse tweaked recipes!  ;D
Forresten: hvis jeg brygger et øl med 1050 i OG men tilsetter frukt eller annet forgjærbart materiale som fører til en forhøyning av OG underveis (f.eks. mot slutten av secondary) - er det lov?  :angel:
 
Tipper at grensen er satt av to, eller en av to, grunner:

1. De som skal smake på øllet ikke skal bli sørpe full....
2. Øl med mye alkohol, brygget under mindre ideelle forhold har en tendens til å smake terpentin, eller som en del av oss sier: flybensin....

Hva Gahr hadde tenkt ved å sette denne grensen kan bare han svare for, men håper han har ett svar, får jeg er av natur veldig nysgjerrig.
 
OG skal ikke overstige 1050. Det er derfor ikke tillatt å tilsette ting som høyner OG over dette, ei heller i sekundærkaret.

Tanken med å sette en grense ved 1050 er å gi en  utfordring til alle deltakende bryggere. Det kan være en utfordring å brygge øl med relativt lavt alkoholinnhold, og for å gjøre en vri på dette blir det et belgisk tilsnitt på det hele. Og for ordens skyld: Det er ikke en avgjørelse jeg har tatt alene...
 
Gahr skrev:
Og for ordens skyld: Det er ikke en avgjørelse jeg har tatt alene...

OK.....kjøper helt klart argumentene, også at du ikke har tatt avgjørelsen alene, selv om de fleste av oss nok har tillit til deg å kunne ta avgørelser på egenhånd.
Husker å ha lest at Jamil hatet å bedømme sterke belgiske øl fordi kvaliteten på disse (hvertfall tidligere) ofte var svært dårlig.
Det å kunne brygge ett sterkt øl som fremdeles innehar kvaliteter utover å forlede folk i uføre, er vel også en utfordring ?
 
Har ikke vært deltager på Bjorleik før og klarer ikke å finne info på denne tråden...jeg antar at den 28. september er selve showdown-datoen der vinnere skal kåres, foredrag holdes, øl konsumeres, etc. Men når er innleveringsdato for ølet, og hvor skal det leveres/sendes? Kanskje dette er noe "alle" vet, men jeg er som sagt ny som deltager i år.  :help:
 
All relevant info kommer i løpet av de neste par dagene, men påmeldt øl skal forøvrig sendes/leveres til Vestbrygg.
 
Gahr skrev:
Hehe. This just in: Årets tema blir øl i belgisk stil med OG til og med 1.050. Der det er aktuelt skal type spesifiseres, men typeriktighet er ikke et krav, utover bruk av belgisk gjær. Surøl er også tillatt. Mer informasjon følger snart.


Er da øl med Wyeast 3711 French Saison, og White Labs WLP 670 American farmhouse blend utelukket? Smaker jo nokså belgisk ;D
 
Tilbake
Topp