Blande tørr og fersk gjær

Pga av logistiske årsaker er det ikkje alltid eg har tid til å lagegjærstarter. Difor lurer eg på om det er ein ide å feks mikse tørr og våt gjær. Eg har planar om å brygge ein guinness klone, og i staden for å kjøpe 2-4 rør med fersk (mrmaltys råd), bruke ein pakke safale 04 og legge til eit rør med WLP004som "krydder." Har dette noko effekt, eller er det bortkasta?
 
Så lenge du får nok gjær er det helt ok. Når man kjører en blend av gjærstammer er det litt vanskeligere å forutse hvordan resultatet kommer til å bli, dog.
 
Som Petter skriver kan resultatet være litt vanskelig å forutse, men de tydeligste karakterisitkkene vil ofte komme frem.
Men det er og avhengig av hvilken grunn du har for å blande to (eller flere) forskjellige gjærstammer.

Selv har vi et par Saison varianter nå hvor vi hadde i to rør WLP565 som "hovedgjær" pga at vi liker denne, men hadde i tillegg en pakke Wyeast 3711 etter ca 12 timer. Dette var fordi vi håper å slippe den "pausen" i utgjæringen som WLP565 er kjent for.
 
Dersom du lager en Guinness-klone ville jeg brukt WLP400/Wyeast 1084 alene, men det blir nok godt øl uansett! Til tørr stout vet jeg ikke om S-04 er optimal, men hvis du tilsetter WLP400 i tillegg får du vel utgjæringen du er ute etter.. Jeg har laget god stout med Nottingham tidligere, så den fungerer i alle fall, men mulig US-05 er enda bedre (internettet anbefaler i alle fall denne), hvis du er ute etter å kun bruke tørrgjær i en tørr stout.

Her er en grei tabell som lister opp ulike ølstiler, og hvilke typer gjær som passer best (flytende og tørr).
 
Takk for tips. Eg har ein batch på gjæring der eg blanda safale 04 med wlp007, pga mangel på gjær. Skal melde tilbake korleis det blir. eg har tidlegare laga same oppskrifta med 04 og 007, begge vart bra men den med flytande gjær vart litt meir smooth syns eg. Men når vi først snakkar om blanding av gjær. Nokon som har erfaring med å blande safale 04 og 05? Kan det gje betre utgjæring enn berre å bruke 04? Eg syns 05 smakar litt kjedeleg.
 
Tilbake
Topp