Blande tørr og flytende gjær?

Hei,
tenkte å brygge en runde ipa (ca 15 liter) i dag og har et rør med flytende gjær(WLP007). Jeg har aldri laget gjærstarter før og har heller ikke maltekstrakt, og er redd for et et rør med en mnds gammel gjær er litt lite. Har en halvpose tørrgjær(safeale s-04, dry ale yeast) liggende og lurte på om det er noe i veien for å blande i dette (for sikkerhetsskyld?)
 
Om du har to gjæringskar så fordel 7.5l i hvert og tilsett tørrgjær i det ene og fersk i det andre. Da får du også mulighet til å parallellsmake hva de ulike gjærtypene betyr for sluttresultatet :)
 
Jeg ville ikke gjort det, uten at jeg vet om det kommer til å påvirke smaksprofilen, så vil jeg tro det.

En enkel starter kan du lage med Moss maltekstrakt, som du kjøper i dagligvaren, kok den sammen med vann, kjøl av og bland med gjæren i en ren halvannen liter colaflaske eller lignende.

Eller kjøp tre flasker vørterøl, rist ut kullsyren og bruk det. Da slipper du til og med å koke.

Eller gjør som Knutsen sier.. Er en fin mulighet å teste ut hva gjæren gjør med ølet.
 
Takk for svar, begge to, er igang med meskingen så gjærstartermuligheten er dessverre uaktuell for denne runden. Har en gjæringstank på 15 liter og en på 5. Hvis jeg da skal splitte brygget blir det henholdsvis 4.5 liter i en tank med tørrgjær og ca 10 liter i 15 liters dunken med et gjærrør. Det blir jo litt ekstra styr og infeksjonsmuligheter, men hvis det er uheldig å tilføre noen tørre gjærceller til den flytende så er det vel eneste alternativ.
 
Kan ikke se at det skulle bli noen ekstra styr/infeksjonsmulighet ved å dele i to kar - men for all del du bestemmer selv hvordan du går frem :) øl blir det sikkert uansett...
 
Jeg har tidligere fundert over dette på et litt mer generelt nivå. Er det vits i å eksperimentere med f.eks to typer flytende gjær på ett brygg, eller går de ikke så godt i lag?
 
Husk at gjærmengdene (antall gjærceller per ml vørter) bør være rimelig like hvis man skal ha noe reellt smaksmessig sammenlikningsgrunnlag når man tester gjærtyper opp mot hverandre. Hvis man slik sett sammenlikner to batcher hvor man har pitchet en pakke tørrgjær i den ene og ett White Labs-rør i den andre, blir grunnlaget ganske skjevt.
 
Tilbake
Topp