Blanding av ferdigbrygget øl

Mulig dette blir litt som å banne I kirken, men jeg tar sjansen siden jeg ikke kan se dette diskutert noen annen vei.

Tenkt scenario :
Man tager en ferdigbrygget IPA som du mener er i overkant kraftig på smak, eventuelt litt for bitter.
Man blander denne med for eksempel en litt kjedelig Kølsch.
Og vips….man har fått et nydelig blandings-øl

Noen som har forsøkt dette ?
 
Har vært nygjerrig selv, og prøvd dette med hell opptil flere ganger.

For eksempel bayer og pils, blir en slags vienna. Eller lagerøl + IPA/NEIPA. Nærliggende og ganske interessant når du har øl på tapp, synes jeg.

"For science!", og for å utfordre smaksløkene litt. Du kan fort få fram andre nyanser, og evt usmaker.

Men det er klart: Ikke alle kombinasjoner som passer like godt...
 
Du beskriver jo blending her. En teknikk som er i utstrakt bruk, og gjerne som en nødvendighet, når det gjelder surøl.
Så dette er helt stuereint syns jeg.

Om du vil blende glass for glass, eller to hele batcher blir jo opp til deg selv.
Eller kanskje 1 batch + 3/4 av en annen osv.

Så kjør på!
 
Jeg mener å ha lest at Newcastle Brown Ale tidligere ble produsert som en blend av to ulike typer øl.

Litt i samme sjanger er det vel noen store bryggerier som brygger ølet sterkere og bitrere for så å "vanne det ut" ifm. flsaking / boksing.
Dette gir vel kanskje mer volum av salgbart produkt ift. gjæringstank kapasitet ?

Siste eksempel er vel som nevnt over hvor man blander 50/50 rett i glasset. Har drukket mange varianter av Guiness i glass sammen med
annet øl, og også forsøkt å klone noen av disse med hjemmebrygg.

Mange muligher her, Black and Tan er alltid en slager.
 
Aldri forsøkt dette, men skjønner nå at dette er mer utstrakt enn hva jeg først antok. Spennende, dette må testes :)
Husker forøvrig min første tur på puben i Norfolk England ( tror puben het King Williams ) og fikk servert noe dem kaller for Shandy. Øl og sitronbrus blandet 50/50. Det var ganske spennende for en 15-åring som jeg den gang var :)
 
Og tyskerne har tilsvarende sin radler - 50/50 øl og sitronbrus. Første gang jeg så en bartender i Syden halvblande øl med Fanta/Cola trodde jeg han skulle snyte kunden, men det var bare en tysker som hadde bestilt nettopp det. Utenkelig for en nordmann, så klart. ;)
 
Og tyskerne har tilsvarende sin radler - 50/50 øl og sitronbrus. Første gang jeg så en bartender i Syden halvblande øl med Fanta/Cola trodde jeg han skulle snyte kunden, men det var bare en tysker som hadde bestilt nettopp det. Utenkelig for en nordmann, så klart. ;)
I Frankrike har de panaché (fritt etter sviktende hukommelse). Samme greia. Kan være godt med én i varmen, syns jeg.
 
Tilbake
Topp