blanding

Bryggere blander malt og humle av forskjellige arter men ikke gjær.
Kan en blande to ulike gjær til hovedgjæring? Eller, hvorfor gjør mann ikke det?
 
Det går selvfølgelig an å blande, og tradisjonelt er selvfølgelig gjæren ikke like rendyrket som i dag. Et «problem» med å blande gjærstammer er at de vil formere seg ujevnt, slik at gjenbruk vil føre til større forandring over tid. Blanding fører altså et visst usikkerhetsmoment med seg, om du ikke går veldig vitenskapelig frem.

Likevel, det sies at enkelte kommersielle bryggerier bruker blandinger, bl.a. hevder mashweasel det om Delirium Tremens i den store DT-tråden på Northernbrewer-forumet.
 
Interesangt spørsmål.
Vet det finnes noen blandinger av gjær, men det er i hovedsak snakk om sorter som inneholder brettanomyces gjær eller blandinger med melkesyrebakterier.
Man finner dog noen andre sorter som Wyeast 2633 Octoberfest lager blend eller Wyeast 3056 Bavarian wheat blend.

Vil tro att noe av grunnen til att det ikke er så vanlig er att det er vanskelig å beregne forholdet mellom gjærsortene på samme måte som med malt eller humle med tanke på vitaliteten på gjæren, å dermed er det vanskelig å få ett jevnt resultat.
Dessuten tror jeg det er mest interesangt å blande gjærsorter hvist man ønsker ett hint av en noe mer spesiel gjærsort, f.eks. ønsker ett lite hint av fruktigheten til en weissbier.

Kan også hende att enkelte gjærsorter jobber dårlig ilag.
Skulle for en tid siden gjøre ett eksperiment å satte 3l med sats som jeg tilsatte tørrgjær (safe ale ette eller annet) og en god dose gjær næring.
Denne ville ikke gjære langt ned, så etter en uke kjøpte jeg norsk turbogjær å tilsatte, men den ville heller ikke gjære noe serlig lengre ned.
Heldte ut resultatet, å testet pånytt men dennegangen kunn med turbogjæren, dennegange gjæret det helt ned uten problemer, så att jeg hadde tilsatt alegjæren først hadde tydeligvis påvirket turbogjæren jeg tilsatte i ettertid.
Hvor relevant dette er i forhold til ølgjær og ølbrygging vet jeg ikke helt, har hørt noe om att gjær kan produsere noe antistoffer e.l. for å utkonkurere andre gjærsorter og mikroorganismer.
 
Det er ikke noe problem å blande gjær, men som sagt kan gjenbruk bli vanskelig. Saison kan være lunefull og jeg har brukt en oppskrift hvor en bruker både saisongjær og en engelsk ale-gjær (tror det var Wyeast Thames Valley i oppskrift, har også brukt London 1028). Jeg brukte begge fra start, ellers kan du pitche den nye hvis saisonen stopper opp. Begge gangene har det gjæret ned til 1.010 med et tydelig saisonpreg.
Når man tilsetter Brett eller andre småkryp er dette en form for blanding som er veldig vanlig.
Så det er vel bare å forsøke. Og skrive om det i ettertid.
janh
 
Jeg blandet WY 1007 German ale og WY 2565 Kölsch i dag. Hadde litt lite gjær til bøtte nr 3. Kokte en vørter på i alt 57 liter, delmesk, hvorav 6 kg spraymalt.

Forstår på Gahrs uttalelser som at disse gjærtypene har en del til felles angående karakter og bruksområde? Noen formeninger om dette?

Til neste gang skal jeg ha bygget en magnetrører, så jeg får nytte av 5-literskolben som ellers står til pynt.
 
Tilbake
Topp