Interesangt spørsmål.
Vet det finnes noen blandinger av gjær, men det er i hovedsak snakk om sorter som inneholder brettanomyces gjær eller blandinger med melkesyrebakterier.
Man finner dog noen andre sorter som
Wyeast 2633 Octoberfest lager blend eller
Wyeast 3056 Bavarian wheat blend.
Vil tro att noe av grunnen til att det ikke er så vanlig er att det er vanskelig å beregne forholdet mellom gjærsortene på samme måte som med malt eller humle med tanke på vitaliteten på gjæren, å dermed er det vanskelig å få ett jevnt resultat.
Dessuten tror jeg det er mest interesangt å blande gjærsorter hvist man ønsker ett hint av en noe mer spesiel gjærsort, f.eks. ønsker ett lite hint av fruktigheten til en weissbier.
Kan også hende att enkelte gjærsorter jobber dårlig ilag.
Skulle for en tid siden gjøre ett eksperiment å satte 3l med sats som jeg tilsatte tørrgjær (safe ale ette eller annet) og en god dose gjær næring.
Denne ville ikke gjære langt ned, så etter en uke kjøpte jeg norsk turbogjær å tilsatte, men den ville heller ikke gjære noe serlig lengre ned.
Heldte ut resultatet, å testet pånytt men dennegangen kunn med turbogjæren, dennegange gjæret det helt ned uten problemer, så att jeg hadde tilsatt alegjæren først hadde tydeligvis påvirket turbogjæren jeg tilsatte i ettertid.
Hvor relevant dette er i forhold til ølgjær og ølbrygging vet jeg ikke helt, har hørt noe om att gjær kan produsere noe antistoffer e.l. for å utkonkurere andre gjærsorter og mikroorganismer.