Blichmann 30 gallon

Drechsler

Norbrygg-medlem
Jeg vet Blichmann oppgir at man lage 15-20 gallon batcher med en 30 gallon kjele, men har noen testet å lage større batcher?
Med tanke på at vørteren ekspanderer 4% fra 20-100 grader så skulle man jo kunne koke mer en 20 gallon?
En 25 gallon batch vil jo gi ca 26 gallon ved kok, hvilket skulle la det være tilstrekkelig med plass til toppen av kjelen for å hindre overkok?

med foam-controll (silikonbaserte dråper fra morebeer) kan du nok fylle gryten til 28-29 gallon uten at det koker over, og sitte igjen med godt over 23+ gallon med vørter.

om du i tillegg brygger en sterkere vørter så kan du tynne den ut med vann etterpå og få enda mer, det er visst en slik teknikk end del større bryggerier bruker.

jeg satt som regel igjen med 60 liter vørter på min 20 gallon blichmann (75 liters).

enkelte vørtere skummer mer enn andre, men foam-controllen tar det aller meste så lenge du starter kokingen litt rolig :)

mener å ha hørt at foamcontrol øker bitterheten i ølet med ca. 10%, så det kan jo være greit å være klar over.

Under skummingen i gjæringen binder en del bitterstoffer seg til skum og brytes ned. Mindre skumming gir følgelig mer bitterhet. Dette er en av grunnene til at forskjellige gjærtyper kan gi ulike IBU-verdier i øl. Skumming og flokkulering bidrar til utfelling av bitterstoffer.

Skjønner, men hvis du tilsetter foamcontrol under koking, påvirker den skummingen i gjæringskaret også, eller er det meningen at du skal tilsette ny foamcontrol for hvert steg?

Jeg var litt uheldig med trykket på flasken på et brygg, skal ikke se bort i fra at det ble en mengde tilsvarende 10 dråper under kok. Hadde ingenting i gjæringskar. Juleølet ble ekstremt bittert/beskt, men det er flere mulige årsaker til dette som tanniner eller rett og slett en humletilsetning for meget. :bank2:

Hmmm... foam control ja... er veldig skeptisk til å putte selv små mengder silikon i det jeg skal drikke.

For øvrig tror jeg at det skal gå fint å få til kok på en 55 gallon kjele med 2 x 3200 watt elementer.
Dette er dog en størrelse som er avhengig av hyppige besøk av tørste slektninger/venner og at vennene mine skaffer seg fat jeg kan fylle for de. :yes:
Hadde det ikke vært for venner og slektninger hadde jeg nok fått brygget sjelden da fat og flasker ville vært opptatte  :noway:

Jeg liker å ha en 5-6 sorter tilgjengelig slik at man kan matche mat og humør, men jeg kan ikke lagre 6 19l cornelius per batch  :'(

Tilbake
Topp