Blichmann Boilermaker

Maarten

Norbrygg-medlem
Hei

kjøpte en 15 gallon blichmann boilermaker med 4.5 KW varmeelement allerede installert.
skal begynne med 5 gallon allgrain, og i framtiden opp til 10 gallon.

fungerer kjempefint. kokte opp ca 6 gallons vann i går og det gikk raskt og fint.

spørsmål er følgende.
varme-elementen sitter relativt høyt opp fra bunn (mellom 3 og 4 gallon). dette er ikke noe problem for å koke vann til en 5 gallon brygg.
men jeg lurer på om det er en problem hvis humlepuser kommer i kontakt med varmeelementen under koking?

hilsen
Maarten
 
Vi har laget et plastbryggeri á la Eduards, og har ikke erfaring med at elementene ødelegger humleposene. Har 3 x 2,2, kW i en 60 L plastbøtte.
 
Maarten skrev:
Hei

kjøpte en 15 gallon blichmann boilermaker med 4.5 kW varmeelement allerede installert.
skal begynne med 5 gallon allgrain, og i framtiden opp til 10 gallon.

fungerer kjempefint. kokte opp ca 6 gallons vann i går og det gikk raskt og fint.

spørsmål er følgende.
varme-elementen sitter relativt høyt opp fra bunn (mellom 3 og 4 gallon). dette er ikke noe problem for å koke vann til en 5 gallon brygg.
men jeg lurer på om det er en problem hvis humlepuser kommer i kontakt med varmeelementen under koking?

hilsen
Maarten

Er posene borti elementene ryker de, dette må du forsikre deg om at ikke skjer, det en av grunnene til at jeg ikke liker humleposer, har man ikke skjekket hvor dypt de kommer er de brendt sund.
 
Jeg har ikke sett dette problemet med brente BH-poser på de 10 bryggene jeg har med vannkokerelementer (om blir relativt varme!).
 
Hei Maarten,

Det såg fett ut! Kor kjøpte du den? Er det trinnløs regulering på effekt? Pris? Kor lang tid tar det å koke opp xl vann?

Skål!

Tore
 
Hei ToreT,
var i Belgia en tur, derfor sent svar.

kjøpte den på net, highbravitybrew.com
de bygget inn en varmelement 4.5 KW, som har en trinnløs regulering som funker veldig fint.
eneste jeg måtte gjøre selv er bytte stikkontakten til en norsk komfyr-kontakt.

kostet en del penger, men ikke i forhold til for eksempel prisene på humle.se (med tanke at den kom med varmelementen og reguleringen).
har brukt den en gang til 20 liter stout og det gikk veldig bra. ikke målt tiden det tok til å koke opp, men mye fortere enn med 'gamle' kervel kokeplaten på 2 kW.

brygger min første allgrain nå i helgen, kan se litt nærmere på koketider søndag.
 
Hei Maarten,

Trur eg går for det oppsettet mhp varmekilde som du har kjøpt. Altså et 4500w element og infinite power control evt supplere med et 3000w elemnt som booster. men du seier at elementet er montert høgt oppe mellom 4 og 5 gallon. Er de noken spesiell grunn til å ha det så høgt oppe?

Er det lett å reingjere elementet etter bruk?

Skål

Tore
 
Hei
elementen ble montert sånn (les: hullet ble laget) uten at jeg visste akkurat hvor. jeg tenkte egentlig ikke på det, og bare fant ut etterhvert at det var litt høyt opp, høyere enn forventet. Veldig enkelt og like mye jobb å montere den lavere.
Det sagt, har jeg egentlig ikke noe problemer med å koke opp vorten.

etter koking har jeg bare vasket den med vann og det virket helt greit. den er av rustfritt stål. Men jeg har bare brukt den en gang så jeg vet ikke hvordan det blir etterhvert. Grunnen jeg har kjøpt dette er at jeg kan ikke drive med gass nå ( i leiligheten til min samboer), og varmeelementen er 1/2 inch (hullet i kjelen) og det er liksom litt standard, sånn at jeg kan alltid kjøpte nytt varmeelement hvis det blir nødvendig.

som sag kan jeg rapportere litt mer detaljer etter bryggedagen på søndag.

hilsen

Maarten
 
Jeg sniker et spørsmål inn i denne tråden anngående Blichmann Boilermaker.

Jeg vurderer en 56 Liters kjele, men er litt usikker på hvor små batcher en kan brygge i en slik?
En del av bryggene mine er ikke større en 15Liter, vil det bli problematisk i en så stor kjele?
Noen som har erfaring?
 
Bør vel gå greit det. Termometeret i gryta vil dog ikke være i kontakt med vørteren på så små volum.
 
Du får kanskje en del varmetap siden volumet over mesken vil være svært stort med en så liten mesk i en såpass stor gryte.
 
Gahr skrev:
Du får kanskje en del varmetap siden volumet over mesken vil være svært stort med en så liten mesk i en såpass stor gryte.

Så mye at en bør styre unna? Eller noe å ta med i beregningen?
Er det et bra oppsett med en boilmaker til mesking og en til koking, eller fins det andre rimeligere og bedre løsninger?
(Holder på å famle meg ut av BIAB systemet :jaha:)
 
Jeg bruker en 10 gallon BoilerMaker til mesking (beregner en batch-størrelse på 22,5 liter) og er MEGET godt fornøyd med den. Hvorvidt den er bedre enn andre tilsvarende løsninger (stor gryte med silbunn) skal være usagt, men den har vel gjennomtenkte løsninger med en svært god silbunn som sitter lavt nede og kommer med sight glass og termometer. Termometeret sitter dog, som Odland sier, ganske høyt. Jeg bruker det stort sett ikke (har ikke kalibrert det heller...). Jeg har isolert gryta med et liggeunderlag, noe som har gjort at varmetapet jeg opplever er fullstendig neglisjerbart, selv når jeg mesker med lite malt. Om kjelen hadde vært enda større, vet jeg ikke om tempen hadde vært like stabil, men siden jeg ikke har prøvd, skal jeg ikke uttale meg for bastant. Hvor store batcher skal du lage? Med 10 gallon-varianten (ca. 38 liter) er det null problem å lage øl med OG rundt 1100 og ta ut et fullt volum vørter (igjen beregnet ut fra min batch-størrelse).

Når det gjelder bruk av BoilerMaker til både mesking og koking, vil vel spørsmålet være om du skal bruke gass, induksjon eller vanlige plater til kokingen. Til mesking funker det utmerket med en induksjonsplate under 10-gallon-varianten, men jeg tror ikke jeg ville basert meg på å koke på induksjon med en BoilerMaker. Bunnen er tynn, og er beregnet for gassbruk. Dessuten får du tak i langt billigere kokekjeler. Selv bruker jeg en tykkbunnet 36-litersgryte fra Brouwland, men utvalget er stort. Siden du brygger BIAB har du kanskje en stor gryte med kran allerede? I så fall er nok den god nok. Eventuelt kan du selvsagt montere kokeelementer i selve gryta, men det kan du jo like gjerne også gjøre i en hvilken som helst annen gryte også.

Blichmann-utstyr er jevnt over meget bra. Det er laget av bryggere, for bryggere, men enkelte ting har selvsagt litt amerikansk bias (gass, termometer høyt siden amerikanske hjemmebryggere kanskje generelt har en hang til relativt sterkt øl). Jeg vil ikke nøle med å råde forlk til å kjøpe Blichmann, men akkurat til koking er det kanskje ikke så stort poeng.
 
Takk for gode svar :)

At det blir Blichmann er bestemt, ut fra all den gode omtalen her på forumet.
Jeg kommer nok neppe til å bruke gass så da utgår kokingen i Boilmaker.

Normalt sett brygger jeg batcher mellom 15 og 25Liter. Men jeg har fått noe forspørsler om å brygge for andre og da tenkte jeg det kunne være greit å øke kapasiteten på systemet til 50Liter, da prisen opp til 15 gallon pannen ikke var så stor.
Termometeret er ikke et problem, da jeg bruker et digitalt fra Bryggselv (som jeg er svært fornøyd med).
Så om jeg oppfatter det riktig, så skal det kunne gå greit å Brygge 15Liter i en 56Liters kjele, dersom jeg isolerer godt?
 
Hei Hans-Martin

Jeg har gått over dine innlegg her og er litt usikkert om du dnakker om å bruke en 15 gallon boilermaker som meskekar eller kokekjele til de 15-50 liter brygg du nevner?

Som meskekjele til 15 liter brygg det har jeg aldri prøvd, men du kan selv regne litt hvor høyt et grainbed det skal bli med en typisk mesk til 15 liter øl. Mener p huske det står noe i john palmers bok om hva slags høyde kan virke mer optimalt en andre.

Som kokekjele må du ikke forvent å kunne lage 50 liter ferdig øl i en 15 gallon kjele. Jeg koker i en sånn og det går fint med 40 liter ferdig øl men da er kjelen ganske fullt og må man passe på boilover fram til hotbreaken har lagt seg ned igjen.

Hlen
Maarten
 
Er i feriemodus nå, så jeg har fåttt grublet litt.
Som sagt er jeg på vei vekk fra BIAB og er nå i den velkjente "jo mere jeg skjønner, jo mere skjønner jeg at jeg ikke skjønner" fasen. :jaha: :idea: :jaha: :idea: :jaha: :idea: ;D

Jeg tror det ender med å kun meske i Boilmakeren, trolig i et system som ligner Gahr og Torvald sitt. (uten at jeg har 100% kontroll på hvordan det fungerer)
Fremdeles litt usikker, får jeg omformulere spårsmålet mitt: Kan jeg meske 45 Liter med Og under 1.055 i et slikt system? med 38 Liters kjelen? Da selvsagt med en 50 Liters kjele til koking.
 
Hans-Martin skrev:
Er i feriemodus nå, så jeg har fåttt grublet litt.
Som sagt er jeg på vei vekk fra BIAB og er nå i den velkjente "jo mere jeg skjønner, jo mere skjønner jeg at jeg ikke skjønner" fasen. :jaha: :idea: :jaha: :idea: :jaha: :idea: ;D

Jeg tror det ender med å kun meske i Boilmakeren, trolig i et system som ligner Gahr og Torvald sitt. (uten at jeg har 100% kontroll på hvordan det fungerer)
Fremdeles litt usikker, får jeg omformulere spårsmålet mitt: Kan jeg meske 45 Liter med Og under 1.055 i et slikt system? med 38 Liters kjelen? Da selvsagt med en 50 Liters kjele til koking.

45 liter blir nok ganske mye å koke i en 50-literskjele, men det går vel med forsiktighet. Med ca. 70 % utbytte og 11 kg malt i BoilerMakeren (38 liter), skal du i alle fall kunne få en OG rundt 1.050, men siden jeg ikke har prøvd, skal jeg ikke uttale meg. Jeg vil egentlig også tro du får en god del større effektivitet enn 70 siden du vasker ut et ganske stort volum.

Hva slags batchstørrelse lager du oftest?
 
Jeg brygger batcher mellom 15 og 25 Liter. Litt etter hvor trygg jeg er på resultatet, styrken på brygget og om det skal på fat.
Tanken var et det kunne være fint å kunne brygge en dobbel batch av enkelte litt letter øl dersom behovet dukket opp, men dersom det medfører større ulemper for den vanlige bryggingen, dropper jeg den tanken.
 
Tilbake
Topp