Blichmann Boilermaker

Hvorvidt det blir en ulempe kommer vel først og fremst an på kokekaret. Men til batcher rundt 20 liter synes jeg 10 gallon-utgaven er helt super. Jeg tror ikke jeg kommer til å bytte den ut på laaaaang tid.

Når det er sagt: Det viktigste for å få et gitt bryggeoppsett til å fungere optimalt er naturligvis erfaring. Jeg trengte noen batcher for å bli skikkelig innkjørt, men det var egentlig først og fremst induksjonsplata og March-pumpa jeg måtte vende meg til, selve BoilerMakeren var gull fra første stund. Gled deg, tror ikke du vil angre om du velger BoilerMaker.

Planlegger du å kjøre en pumpeløsning, eller manuell resirkulering?
 
Jeg er litt svak for dingser, så jeg tror det blir pumpe.
Men som sagt, jeg har ikke helt kontroll på hva jeg beveger meg over til.
 
Hei!

Regner med at det etter hvert er en del Blichmann Boilermaker-eiere i forumet her. Vi skal utvide bryggeriet fra BB30 til mer tradisjonell HLT/MLT/BK-oppsett i løpet av våren/sommeren. Det er opplest og vedtatt at det blir Blichmann Boilermaker både som MLT og BK. Neste steg er da å finne ut hvor man kan få tak i dette for en rimeligst mulig penge :)

Tanken er en 20 gallon og en 30 gallon. Noen som har tips til forhandlere i f.eks. statene eller andre land utenfor grensen? MoreBeer sender ikke Blichmann utenfor US pga at det shippes direkte fra Blichmann (som ikke sender utenlands). Har sjekket High Gravity som jeg ser enkelte har kjøpt fra, men det er jo alltid ålreit med flere alternativer. :)

På forhånd takk!  :biersmile:
 
Det må bli JetCarrier evt. men da tar det lang tid. Jeg bestilte fra bryggselv.no da det ikke ble så mye dyrere, og den kom ila 2 dager:)
 
Det er vel ikke stort å spare på å kjøpe de fra USA nå som Bryggselv har så gode priser. Kjøpte selv fra highgravitybrew.com, men nå hadde jeg handlet i Oslo.
 
Mye å spare å kjøpe fra USA. Sparte rundt 2000 kr. For boilermaker, autosparge og silbunnen. Levert på døren med posten :)
 
AudunWS skrev:
Det er vel ikke stort å spare på å kjøpe de fra USA nå som Bryggselv har så gode priser. Kjøpte selv fra highgravitybrew.com, men nå hadde jeg handlet i Oslo.

I beg to differ. :) Dessuten fører ikke bryggselv.no 30 gallon såvidt jeg kan se? Regnestykket mitt (fra MoreBeer ved bruk av JetCarrier) blir som følger:

1 x 20 gallon + 1 x 30 gallon Boilermaker, inkl frakt til NJ: $1010,83 (ca. 5840 NOK ved dagens kurs)
Frakt JetCarrier (via fly) til Norge: 1150 NOK
Sum total: 6990

Det er ca 2000 NOK billigere enn 2 stk 20 gallon fra Bryggselv.no (OG jeg får levert det på døra og slipper å dra til Oslo for å hente, evt betale mer i frakt).

Og jeg har tid til å vente, så det er muligheter. :)

Rutof: Hvor bestilte du fra? :)
 
glennrlie skrev:
I beg to differ. :) Dessuten fører ikke bryggselv.no 30 gallon såvidt jeg kan se? Regnestykket mitt (fra MoreBeer ved bruk av JetCarrier) blir som følger:

1 x 20 gallon + 1 x 30 gallon Boilermaker, inkl frakt til NJ: $1010,83 (ca. 5840 NOK ved dagens kurs)
Frakt JetCarrier (via fly) til Norge: 1150 NOK
Sum total: 6990

Det er ca 2000 NOK billigere enn 2 stk 20 gallon fra Bryggselv.no (OG jeg får levert det på døra og slipper å dra til Oslo for å hente, evt betale mer i frakt).

Bryggselv har i sortimentet men ikke inne, 30 gal.
http://www.bryggselv.no/products/boilermaker-113l-30-gallon http://www.bryggselv.no/products/boilermaker-75l-20-gallon

Totalt 10450 kr.

I din beregning på 6990 kr må du legge til mva (25 %) og fortollingsgebyr (priser varierer mellom transportører - snitt 200 kr). Ser ikke det er lagt til. Da blir stykket som følger 6990+ 25 % + 199 = 8937,50 Så du sparer fortsatt ca 3500 kr. men ikke like mye ;)

Med 2 stk 20 gal som fra Bryggselv vil "vinninga gå i spinninga" i kroner og øre, om du ser bort i fra at du "mister" 10 gal.


Edit: Grammatiske
 
highgravitybrew.com.  De skrev litt lavere verdi. Betalte mva og fortollingsgebyr. Levert på dør av posten :)
 
k3nt_ skrev:
I din beregning på 6990 kr må du legge til mva (25 %) og fortollingsgebyr (priser varierer mellom transportører - snitt 200 kr).

True that, var litt kjapp der :) Uansett vil jeg nok ha varene levert på døra/pr post, så da blir det jo 7-800 kr i frakt også. Så jeg tror nok jeg går for noe fra over dammen. Er det noen som har erfaringer med JetCarrier? Jeg har en eldgammel konto der, men kan aldri huske å ha brukt den, så er litt usikker på hvor lang tid det tar (fly vs. båt)?
 
glennrlie skrev:
k3nt_ skrev:
I din beregning på 6990 kr må du legge til mva (25 %) og fortollingsgebyr (priser varierer mellom transportører - snitt 200 kr).

True that, var litt kjapp der :) Uansett vil jeg nok ha varene levert på døra/pr post, så da blir det jo 7-800 kr i frakt også. Så jeg tror nok jeg går for noe fra over dammen. Er det noen som har erfaringer med JetCarrier? Jeg har en eldgammel konto der, men kan aldri huske å ha brukt den, så er litt usikker på hvor lang tid det tar (fly vs. båt)?

Tar du fly så går flyet hver lørdag. Fortelles på mandagen og du har det tirsdag-onsdagen etter. 
 
Med sjøfrakt, så kan du regne ca 1 mnd fra bestilling til levering. Det blir billigere for pakker med stort volum
 
Sjøfrakt ville jeg ikke tatt med mindre det var svære kvanta eller du måtte pga regler (ved frakt av aerosoler mv)
 
glennrlie skrev:
AudunWS skrev:
Det er vel ikke stort å spare på å kjøpe de fra USA nå som Bryggselv har så gode priser. Kjøpte selv fra highgravitybrew.com, men nå hadde jeg handlet i Oslo.

I beg to differ. :) Dessuten fører ikke bryggselv.no 30 gallon såvidt jeg kan se? Regnestykket mitt (fra MoreBeer ved bruk av JetCarrier) blir som følger:

1 x 20 gallon + 1 x 30 gallon Boilermaker, inkl frakt til NJ: $1010,83 (ca. 5840 NOK ved dagens kurs)
Frakt JetCarrier (via fly) til Norge: 1150 NOK
Sum total: 6990

Det er ca 2000 NOK billigere enn 2 stk 20 gallon fra Bryggselv.no (OG jeg får levert det på døra og slipper å dra til Oslo for å hente, evt betale mer i frakt).

Og jeg har tid til å vente, så det er muligheter. :)

Rutof: Hvor bestilte du fra? :)

Er du sikker på at den fraktprisen er reell? Volumet av grytene i innpakning blir formidabel.
My two cents? Hadde eg skulle kjøpe bryggekjele i US (noko eg forsåvidt har gjort) hadde eg kjøpt skikkelege restaurant gryter med tjukk botn. Har ingenting i mot blichmann men meinar dei er litt overprisa og oppskrytt i høve til mykje anna på marknaden.
 
Takk for innspill. Har ikke noe bekreftelse på fraktprisen nei, annet enn hva jeg kan se i nettbutikk og på JetCarrier. Vi får se hva det blir til. Planen er å fyre med gass, så er ikke avhengig av induksjonsvennlige kjeler.
 
45 liter blir nok ganske mye å koke i en 50-literskjele, men det går vel med forsiktighet. Med ca. 70 % utbytte og 11 kg malt i BoilerMakeren (38 liter), skal du i alle fall kunne få en OG rundt 1.050, men siden jeg ikke har prøvd, skal jeg ikke uttale meg. Jeg vil egentlig også tro du får en god del større effektivitet enn 70 siden du vasker ut et ganske stort volum.

Hva slags batchstørrelse lager du oftest?
[/quote] Vi mesker nå i en Blinchman 15 gallon og koker i en 50 liter kjele, dette fungere helt utmerket med 45-47 liter vørter. Men som du sier pass litt på.
Har kun brygget en gang med Boilmakerer, men må si dette ser ut til å fungere svært bra, bruker en 3500w induksjonsplate for både kok og mesk.
Vi har ikke isolert meskekjelen, virker som det er greit å justere temperaturen uten, vi går vel litt på akkord med miljøvennlighet til fordel for Blinkfaktoren  ;D
 

Vedlegg

  • 531734_173204516161003_1483022199_n.jpg
    531734_173204516161003_1483022199_n.jpg
    20,5 KB · Sett: 301
  • 23390_173203356161119_1818056039_n.jpg
    23390_173203356161119_1818056039_n.jpg
    30,3 KB · Sett: 304
aakvik skrev:
45 liter blir nok ganske mye å koke i en 50-literskjele, men det går vel med forsiktighet. Med ca. 70 % utbytte og 11 kg malt i BoilerMakeren (38 liter), skal du i alle fall kunne få en OG rundt 1.050, men siden jeg ikke har prøvd, skal jeg ikke uttale meg.
70% utbytte er lavt, 11 kilo malt og 45 liter vørter burde gå fint .
i mitt oppsett med 36 liters meskedunk og 50 liters kokekjele (bryggerifat)
kan jeg koke opp 45-46 liter uten problemer, og bruke 8 kilo malt som vil gi en og på 1050 +/-
 
I min 38l igloo beverage cooler meskedunk får eg 80-85% utbytte med relativt grov knusing og kontinuerleg sparge. Noko mindre ved batch sparge. 10-11 kilo malt er daglegdags, 12 kg pushar grensene ved kontinuerleg sirkulasjon.
Kokar i ein 75l kjele og det er merkeleg kor ofte eg klarar å koke over med 50l preboil.

Sist brygg hadde 10,3 kg malt og 1, 065 i Og. 40 liter ferdig øl.
 
protto skrev:
I min 38l igloo beverage cooler meskedunk får eg 80-85% utbytte med relativt grov knusing og kontinuerleg sparge. Noko mindre ved batch sparge. 10-11 kilo malt er daglegdags, 12 kg pushar grensene ved kontinuerleg sirkulasjon.
Kokar i ein 75l kjele og det er merkeleg kor ofte eg klarar å koke over med 50l preboil.

Sist brygg hadde 10,3 kg malt og 1, 065 i Og. 40 liter ferdig øl.

Jeg ligger på 90-92% utbytte på min boilermaker. Så jeg gikk opp i utbytte fra å gå fra iglo til boilermaker
 
Tilbake
Topp