Blichmann RipTide - Mine tanker

CorgiStyle

Norbrygg-medlem
I andre tråder her på forumet har det vert diskutert rundt denne sagaomspunnede pumpen, og spesielt fokus har vert retta til "lampettkontakten" denne kommer levert med her på østsiden av dammen.

Bryggeriet mitt er under ombygging - Mer om det HER, og jeg kjøpte derfor to slike pumper. Nå skal det gjøres ordentlig! Buy once, cry once, som de sier på andre siden av nevnte dam....

Pumpene kom i går, og spenningen var til å ta og føle på når tape måtte vike for ivrige barne-nei bryggefingre.
Eska var jo på størrelse med postbilen de kom med, og romma i tillegg til nevnte pumper, et flott ølglass som reklame, og omtrent et kubikk bobleplast. Det eneste som er gøyere enn ølbrygging er bobleplast, så jeg klager ikke!

Over til pumpen. Det var tre ting som ble lagt merke til når de fikk se dagslys for første gang.
- Satan de er svære!
- Yes! De kommer med den nye lufteventilen av metall i stedet for plast-varianten som var på de første!
- Og joda, Euro-støpsel uten jording som mistenkt.......

DSC_0312.JPG

Jeg er ikke elektriker, men veldig interessert, både i faget og livet mitt, så jeg tenkte her må vi ta et dypdykk. Jeg kjenner egne bryggeferdigheter godt nok til å skjønne at ujordet utstyr under den benken, fort kan føre til blått lys, piggsveis og tre-frakk.

Jeg bestemte meg derfor for å finne frem skrujern og dumdristighet, og ta en smell for laget. Jeg ofrer altså garantien til fordel for deres sikkerhet! Dere kan takke meg senere....
Under har dere mine enkle betraktninger rundt dette produktet. Som sagt, ingen fagmann, hverken innenfor det ene eller andre, så ta det for hva det er verdt.

Selve pumpehuset ser helt suverent ut. Rustfritt og fint, med lufting og flowcontrol. Alt skrudd i march-pumpe adapteren med tri-clamp. Har egentlig ikke noe å si om denne delen! Lufteventilen er jeg skeptisk til, men vi får se hvordan den virker i praksis. Det blir uansett ikke snakk om å nappe i denne mens pumpa går. Det er vel bare for å leske pumpa før man starter vil jeg mene.

Deretter begynte demonteringen av adapteret til motorhuset. Første inntrykk er at skruene her er av jævlig dårlig kvalitet. Ikke så farlig, for de er nesten ikke trekt til uansett....
Vær forsiktig med disse! Du river dem i filler på no time hvis ikke.
Under adapteret fant jeg en stor og tung magnet - på den minste akslingen jeg har sett.....
Målte den ikke, men jeg kan nok om roterende utstyr til å skjønne at dette er sånn passe..
Stor masse i magneten, ingen tegn til hverken statisk eller dynamisk balansering, og den er heller ikke 100% konsentrisk montert (basert på øyemål). Fyra ikke opp for å se etter vibrasjon, men er litt bekymra for den akslingen. Magneten var forresten festa med en sett-skrue, sannsynligvis tiltrukket av små barnehender. Helt løs denne også, og ikke noe gjengelåsing....
Begynner å lukte kina spør du meg....

DSC_0307.JPG DSC_0311.JPG

Deretter avmonterer jeg basen. Her har de derimot henta frem store-per, for disse skruene var skikkelig dradd til. Dog av samme tvilsomme materiale, tror det heter chineesium, et meget spesielt materiale som kan omsettes som stål, rustfritt, messing, kopper eller hva det skal være, og det har samme hardhet som gammel Bugg....
Nok materiallære, over til elektrofag.

Merkelig....

Jeg kjenner ikke definisjonen for dobbeltisolering, men her faller de i hvert fall igjennom.
Lederene er ikke dobbeltisolert, og koblingene er gjort med en slags miniatyr toppklemme som ikke viser tegn til å ha blitt krympet på.
Det er synlige spenningsførende deler både i disse klemmene, og kabelskoene på bryteren.
Alt dette fint pakka inn i stål-basen på pumpa. Nå er riktignok denne pulverlakkert, men tviler på at dette kvalifiserer som isolasjon.... Forøvrig er det jo også bar aluminium i selve motorhuset over denne installasjonen, så her er det ikke noe som helst som forhindrer overslag til gods dersom det blir vått nedi....

DSC_0308.JPG

Videre er det skikkelig snålt at det faktisk kommer jord-kabel ut fra motoren! Denne er festa til kondensatorens festeskrue (mellom plastdel på kondensator og skruen) som er skrudd i basen...
Som sagt jording fra motor til base (med dårlig forbindelse) men ingen jording til støpsel.
Under pumpa fantes forresten følgende merking, som ikke viser dobbeltisolasjon, og koblingsskjema viser forsåvidt heller ikke jording.

DSC_0309.JPG

Jeg bestemte meg for å fjerne viftekappa og se om jeg kom videre inn i motoren for å se hvordan viklingene er beskytta, hvor jordkablen er kobla og også for å kikke på opplagringen, men måtte gi dette opp da de langsgående pinneskruene var umulig å løsne. Virka som det var brukt locktite på dem. De hang som faen i gjengene, mens hode vrei seg. Altså ingen forspenning, men jeg var redd for å rive dem tvers av, så jeg gav opp.

DSC_0310.JPG

Så hva skal man si.
Jeg har ikke prøvd pumpa, så hva den yter og hvor lenge vil tiden vise, men jeg føler meg litt snytt av kvaliteten her.
Jeg har ingen kjennskap til Blichmann first hand fra før, men var av den oppfatning at dette skulle være gode greier.
Selve pumpedelen er forsåvidt også helt super etter mitt skjønn, men fra triclampen og ut er det kinakvalitet som gjelder. La meg gjenta kronebeløpet i bokstaver:
- Dårlig kvalitet på alt av skruer
- Dårlig tiltrekte skruer
- Skruer du ikke får ut uten å ødelegge dem
- Syltynn aksling med stor masse i enden uten opplagring
- Eurokontakt uten jording
- Ikke dobbeltisolert
- Åpent, og jeg mener åpent inn til spenningsførende deler
- Motorhus og pumpe i spenningsførede materiale

En ting er brennsikkert. Her skal det på jordet støpsel, og alle koblinger skal gjøres vanntette så har jeg kanskje en sjanse.
Utover det håper jeg å bli fornøyd med pumpene i mange år.

Jeg får litt følelsen av at selve pumpedelen er velutviklet og tilpasset march-pumpene, men så fant man på å hive på en billig kina-motor for å selge hele enheter....

Vi får se hvordan det går, men jeg er ikke imponert så langt....

Kjør debatt!
 

Vedlegg

  • DSC_0305.JPG
    DSC_0305.JPG
    223,2 KB · Sett: 178
Sist redigert:
Takker for den meget grundige og veldokumenterte gjennomgangen. Jeg har som deg kjøpt to stk, enda ikke fått koblet de på bryggeriet. Hadde på ingen måte forventet at man skulle være nødt til å bytte støpsel og kabel... tas dette også videre til der pumpene ble kjøpt av deg?
 
Takk. Føler meg mindre gjerrig etter som jeg siklet på denne, men leste hva amerikanerne skrev og barnesykdommer (som skal ha blitt fikset opp i, men antok selv at det er sannsynlig at det er mer muffins) denne skal ha, og bestemte meg for å ha march 809'en min til den dauer. Har fått mer dreisen på den den siste tiden med ny meskekjele og.
 
Hmm, har sittet med kjøpsfingeren klar fra første dag de fikk inn den. Har td5 pumpa fra samme bryggpusher og er meget happy med den og det er 24vdc. Og svinrask.

Men såg flere ting som jeg likte med den nye riptide pumpen. Blant annet mulighet til å strupe flowen direkte på pumpen der jeg på td5 har egen kran i tillegg for struping av flow.

Egen bryter på selve pumpen for på/av mens td5 har en strøm kabel som må puttes i adapter fra 230v

At riptide hadde 230v rett inn i pumpen med jordet kontakt(for jeg trodde den faktisk hadde jordet kontakt, så ble litt paff av det)

Mulighet til lufting med enkle grep på
Pumpen

Og selvsagt triclamp (jippi)

Men etter å lest dette ble jeg faktisk såpass i tvil at visa kortet får hvile litt til. Iallfall til flere har fått erfaring på bruk av pumpen. (Og dette er uvanlig for meg, vente hva er det ??)

Så inntil videre så beholder jeg td5 pumpa for den har omtrent samme hastighet som riptide.
 
Hmm, har sittet med kjøpsfingeren klar fra første dag de fikk inn den. Har td5 pumpa fra samme bryggpusher og er meget happy med den og det er 24vdc. Og svinrask.

Men såg flere ting som jeg likte med den nye riptide pumpen. Blant annet mulighet til å strupe flowen direkte på pumpen der jeg på td5 har egen kran i tillegg for struping av flow.

Egen bryter på selve pumpen for på/av mens td5 har en strøm kabel som må puttes i adapter fra 230v

At riptide hadde 230v rett inn i pumpen med jordet kontakt(for jeg trodde den faktisk hadde jordet kontakt, så ble litt paff av det)

Mulighet til lufting med enkle grep på
Pumpen

Og selvsagt triclamp (jippi)

Men etter å lest dette ble jeg faktisk såpass i tvil at visa kortet får hvile litt til. Iallfall til flere har fått erfaring på bruk av pumpen. (Og dette er uvanlig for meg, vente hva er det ??)

Så inntil videre så beholder jeg td5 pumpa for den har omtrent samme hastighet som riptide.

Du setter enkelt på en bryter på den pumpa di. Klipp ledningen i to, og inn med bryter. De fleste styrer vel uansett pumpa si fra et kontrollpanel.
 
Du setter enkelt på en bryter på den pumpa di. Klipp ledningen i to, og inn med bryter. De fleste styrer vel uansett pumpa si fra et kontrollpanel.

Jepp, jeg vet. Har bare ikke kommet så langt enda da oppsettet mitt ikke er helt ferdig. Greit å vite plassering før en setter på bryter. Skal bygge meg en benk med faste plasser til alt, men har ikke hatt tid enda.

Og vil ha kjørt den på noen batcher før jeg vet om det er en keeper eller om fingrene klør når nye modeller kommer ..
 
Jepp, jeg vet. Har bare ikke kommet så langt enda da oppsettet mitt ikke er helt ferdig. Greit å vite plassering før en setter på bryter. Skal bygge meg en benk med faste plasser til alt, men har ikke hatt tid enda.

Og vil ha kjørt den på noen batcher før jeg vet om det er en keeper eller om fingrene klør når nye modeller kommer ..

Hvis det er noe bogus med den så må du vite at Blichmann "got your back", som de skrev til meg en gang håndtaket på meskekjelen røk. Fikk tilsendt nytt lokk med fedex eller dhl eller noe. Fantastisk support. (Jeg gjorde meg riktognok upop ved å gå ut med det på et forum, og noen sa fra til de).
 
Hvis det er noe bogus med den så må du vite at Blichmann "got your back", som de skrev til meg en gang håndtaket på meskekjelen røk. Fikk tilsendt nytt lokk med fedex eller dhl eller noe. Fantastisk support. (Jeg gjorde meg riktognok upop ved å gå ut med det på et forum, og noen sa fra til de).
Ble de sure for at du gav de gode skussmål? :confused:
 
Ble de sure for at du gav de gode skussmål? :confused:

De ble nok litt irriterte for at jeg kalte det for "rubbish" men en gang. Sveisen var til å le av. Men noen "sladret", og jeg fikk PM fra de, og de sa de skulle fikse det asap, noe de gjorde. Kan være at de forventet at jeg kom med gode skussmål etter at de ryddet opp, derfor de tok det så fort. Jeg vet ikke, men har faktisk ikke noe dårlig å si om det, det var min "tjenestevei" som var feil, ble bare så jævla frustrert der og da og luftet ut og lurte på om dette var nye standarden med andre u-innovative "nye" produkter fra de i bakhodet som bare er dyrere.
 
Har march pumpe så dette blir litt synsing om blikkmann pumpe

Hvorfor bryter på pumpehuset? Det betyr at jeg må krølle mine 2 meter ned på bakkenivå flere ganger ila bryggedag.
Hvorfor strype ventil på utgangen? Samme problem som over plus at jeg da må reise meg å titte i kjelen på flow for så å bøye meg ned å regulere gang på gang.
Hvorfor ikke senter innløp?
Og lufting av pumpe gjør jeg mye enklere enn å søle på gulvet ( og ligge på knæra)
 
Har march pumpe så dette blir litt synsing om blikkmann pumpe

Hvorfor bryter på pumpehuset? Det betyr at jeg må krølle mine 2 meter ned på bakkenivå flere ganger ila bryggedag.
Hvorfor strype ventil på utgangen? Samme problem som over plus at jeg da må reise meg å titte i kjelen på flow for så å bøye meg ned å regulere gang på gang.
Hvorfor ikke senter innløp?
Og lufting av pumpe gjør jeg mye enklere enn å søle på gulvet ( og ligge på knæra)

Strupe rett på utgangen synes jeg selv er riktig for da kan du skru av rett etter en "komponent". Noe annet ville egentlig ikke gitt spes mening hos meg. spes siden man gjerne har tenkt såpass at slanger må kunne kobles fra, og det gjøres ved "komponenter", ellers ville det jo rent vørter al over the place. Og du trenger ikke ligge på knærne for å nappe i den ventilen som primer pumpa, hvis du har pumpa på gulvet er det vel annet som ville plaget deg også. Uansett så kan det bli litt søl uansett hvordan du primer pumpa. Spørsmålet er bare hvor i kjeden det potensielle sølet blir.
 
Strupe rett på utgangen synes jeg selv er riktig for da kan du skru av rett etter en "komponent". Noe annet ville egentlig ikke gitt spes mening hos meg. spes siden man gjerne har tenkt såpass at slanger må kunne kobles fra, og det gjøres ved "komponenter", ellers ville det jo rent vørter al over the place. Og du trenger ikke ligge på knærne for å nappe i den ventilen som primer pumpa, hvis du har pumpa på gulvet er det vel annet som ville plaget deg også. Uansett så kan det bli litt søl uansett hvordan du primer pumpa. Spørsmålet er bare hvor i kjeden det potensielle sølet blir.
Neida. Du tar feil. Har overhode ingenting som plager meg.
Dette var kun en kvalifisert betraktning av blikkmann pumpa som jeg finner underkjent.
I systemet mitt kan jeg prime pumpa uten søl samt å kuple slanger til/fra uten nevneverdig søl hvis noe.
Dessuten mangler det jording noe jeg finner underlig
 
Så inntil videre så beholder jeg td5 pumpa for den har omtrent samme hastighet som riptide.

At du vurderer å bytte td5 mot det digre monsteret der? Det geniale med td5 er at den er så liten og lett at den kan kobles rett på utgangen. Med en liten kulekran har man et super-kompakt system med minimalt med slanger og styr.

Har alltid sett på Blichmann som solid kvalitet, men begynner å lure etter det som kommer fram her, vil nesten kalle det skandaløst. De må jo ha skjønt at noen ville åpne den og se hva som var inni? Men ok, den kan sikkert gå i mange år, men det er ikke dette man forventer når man kjøper Blingmann.
 
Neida. Du tar feil. Har overhode ingenting som plager meg.
Dette var kun en kvalifisert betraktning av blikkmann pumpa som jeg finner underkjent.
I systemet mitt kan jeg prime pumpa uten søl samt å kuple slanger til/fra uten nevneverdig søl hvis noe.
Dessuten mangler det jording noe jeg finner underlig

Ah. Da har du nok et ganske godt oppsett.
Hvordan primer du pumpa, og hva slags pumpe er det?

Min 809 har jeg funnet ut at ikke trenger priming på lavere temperaturer, det går omtrent av seg selv, men når jeg skal vaske ut så må jeg prime den, da det skjer ved høyere temperaturer.
 
At du vurderer å bytte td5 mot det digre monsteret der? Det geniale med td5 er at den er så liten og lett at den kan kobles rett på utgangen. Med en liten kulekran har man et super-kompakt system med minimalt med slanger og styr.

Har alltid sett på Blichmann som solid kvalitet, men begynner å lure etter det som kommer fram her, vil nesten kalle det skandaløst. De må jo ha skjønt at noen ville åpne den og se hva som var inni? Men ok, den kan sikkert gå i mange år, men det er ikke dette man forventer når man kjøper Blingmann.

Selv har jeg begynt å se til andre produsenter, som jeg synes er mer innovative. F.eks har jeg byttet ut boilermakeren med en Infussion fra SS. Bl.a mtp G2 av Boilermakers og Beerguns så er mitt synspunkt at det bare har blitt dyrere, uten å egentlig ha noe spes bak prisøkningen. De har jo andre løsninger som power of tower etc, alt er skreddersydd, men synes kanskje at noen av komponenetene er litt "gammeldagse"? Uansett så har de veldig bra kundesupport, men det synes jeg SS har og, (uten å faktisk måtte få en ny del av de, men ut fra korrespondansen). Jeg føler faktisk at blichmann har gitt lit eff i innovasjon de siste årende, og klemmer ut noe som er en løsning for noe som aldri har vært et "problem", og pimper produkter de allerede har bare "litt".
 
Jeg føler faktisk at blichmann har gitt lit eff i innovasjon de siste årende

Jeg har det samme inntrykket, SS har kommet som et frisk pust og har gjort det Blichmann skulle gjort. Akkurat som Speidel, de hadde utstyret med mest bling og wow for noen år siden, så stoppet utviklingen opp og de klarte ikke å finne de gode løsningene.
 
Ja snakk om opening a can of worms.....

La meg presisere at det ovennevnte er min subjektive uprofesjonelle oppfatning.
Nei, jeg hadde ikke tenkt å ta dette videre med norsk importør eller forhandler... Kommer vel til å bli svartelistet da...
Jeg vil dog skrive en skikkelig sur-mail til blichmann og se hva de responderer med.
Jeg vil selvsagt også holde dere oppdatert når jeg får pumpa i drift.

mvh

kevin
 
Jeg har jo både March fra før og to slike pumper fra Blichmann nå, kjenner jeg blir litt sur over at det skulle være så dårlig uførelse på dette produktet. Er det fare ved bruk av den pumpen med den medfølgende ledningen i et vanlig bryggemiljø? Jeg søler som oftest noe under brygging, men ikke slik at man står til knes i vann..
 
Jeg skal ikke uttale meg om det er farlig eller ei, men som nevnt, ved vann inn i sokkelen, er det ikke mye som skal til før du har kontakt mellom gods og spenning sånn jeg ser det. Husker heller ikke om sokkelen er tett i bunn, men den er åpen mot motor, så om du søler her, vil det nesten samle seg i sokkelen tror jeg... Ikke mye som skal til før den er full for å si det sånn.

Jeg vil nesten si at det er tryggest å montere den opp/ned under bryggebenken. Da er den i alle fall litt skjermet, og åpningene vender nedover....

Er helt enig med deg. Dette er ikke godt nok synes jeg.
 
Tilbake
Topp