Blir ølet bedre i en speidel?

Hvilke kompromisser?
Litt nysgjerrig bare.
Speidel liker dårlig store mengder med flaket hvete, havre etc. Man kan heller ikke benytte så mye malt man ønsker, ettersom kapasiteten på maltrøret er begrenset. Man kan alltids fylle på med DME, men DME er "liksom ikke det samme". Også koster det jo vesentlig mer enn malt i lengden.

Dersom man ikke modifiserer den, så kommer den også med en elendig kran, og man får ikke tappet all vørteren uten å titte beistet og få med seg mye grums. Man må også ha en tale, dersom man ikke vil ødelegge ryggen sin. Så en del småting som irriterer er det. Det jævligste er fortsatt at den bruker evig lang tid på oppvarmingen. Noe jeg forstår, ettersom det er et "stueprodukt".
 
Speidel liker dårlig store mengder med flaket hvete, havre etc. Man kan heller ikke benytte så mye malt man ønsker, ettersom kapasiteten på maltrøret er begrenset. Man kan alltids fylle på med DME, men DME er "liksom ikke det samme". Også koster det jo vesentlig mer enn malt i lengden.

Dersom man ikke modifiserer den, så kommer den også med en elendig kran, og man får ikke tappet all vørteren uten å titte beistet og få med seg mye grums. Man må også ha en tale, dersom man ikke vil ødelegge ryggen sin. Så en del småting som irriterer er det. Det jævligste er fortsatt at den bruker evig lang tid på oppvarmingen. Noe jeg forstår, ettersom det er et "stueprodukt".


Takk for svar:)
Det med maltrørkapasitet var jeg kjent med, men det andre var noe jeg ikke hadde tenkt på
 
Det er vel det som på godt norsk kalles et kompromiss.

Du kan gjerne kalle det et kompromiss, men ølet blir akkurat like godt, så hva er da problemet?
Maltekstrakt er vørter der noe av vannet er fjernet, og har minst like god kvalitet som den vørteren vi selv lager.

Prisen på LME er noe høyere enn malt, men det er ikke så merkelig når ekstrakt er en videreforedling av malt.
Og det er som regel snakk om å bruke noen få kilo for å få opp sukkermengden i vørteren, så kostnaden er absolutt til å leve med.
 
Noen få kilo virket veldig mye...

Da er det vel bedre å kjøpe større speidel, hørtes nesten ut som partial mash med noen kilo maltekstrakt.
 
Jeg skjønner ikke denne skepsisen mot ekstrakt. Noen få kilo i en Speidel 50 har ingenting med partial mash å gjøre.

Grunnen til at mange av oss velger et kompakt bryggesystem med maltrør er for å spare plass. F.eks. er mitt bryggeri på 4,75 kvm, der har jeg bryggkjel, div. utstyr og to gjæringsskap. Går helt fint det, men da må bryggesystemet være kompakt og hvis en da skal brygge øl sterkere enn 7% er maltekstrakt tingen. Det er akkurat det samme som å bruke palemalt/pilsnermalt/hvetemalt etc. Spesialmalten brukes selvsagt i full mengde.

Det gir akkurat samme resultat som å bruke kun malt. Husk at det er de store maltprodusentene som også lager ekstrakt, så kvaliteten er like god som på malten de leverer.
 
Du gir fra deg litt av kontrollen på sukkersammensetning når du bruker ekstrakt, men det er ikke noe problem å lage godt øl på den måten.

Du kan sikkert dobbeltmeske i steden for å delmeske for de kraftigste ølene.

Maltmengden per mesking er en begrensning for de fleste kompaktbryggere, så det kommer an på hva en prioriterer.
 
Dette startet vel med at noen nevnte at ved å kjøpe speidel så må man bli med på enkelte kompromisser. Hvis man synes det er greit så er jo alt greit.
 
Du gir fra deg litt av kontrollen på sukkersammensetning når du bruker ekstrakt

Nuvel, du skal jammen ha stålkontroll på brygginga hvis sukkersammensetningen i ekstrakten skal påvirke utgjæring og smak på ølet. La oss si at en bruker 13 kilo palemalt på en 50 liters batch, noe som gir en OG på ca 1062 (eff 77%), tilsetter en et par kilo LME vil OG bli 1074. Tror ikke at det at en ikke har kontroll på hvilke sukkerarter det er i ekstrakten vil gi noe særlig merkbart utslag...
 
Dette startet vel med at noen nevnte at ved å kjøpe speidel så må man bli med på enkelte kompromisser.

Og poenget mitt var at ekstrakt ikke er et kompromiss, ihvertfall ikke når det gjelder smak eller kvalitet eller kontroll på brygginga.
 
Og poenget mitt var at ekstrakt ikke er et kompromiss, ihvertfall ikke når det gjelder smak eller kvalitet eller kontroll på brygginga.

Kompromiss er ikke et negativt ord. Det betyr simpelthen en mellomløsning. Bruk av ekstrakt for å øke OG, er et kompromiss mellom all-grain og ekstraktbrygging. Hvor mye kontroll du eventuelt mister kommer selvsagt an på andelen ekstrakt, og hvor godt du kjenner den ekstrakten du bruker.

Jeg bruker en del DME til startere og av og til også for å øke OG. Pleier å måle FG på starteren slik at jeg har tall for maks utgjæring på den ekstrakten jeg bruker.

Målet er jo å ha stålkontroll på hele prosessen.

Når det gjelder Speidel kontra andre systemer, så er det slik at alle systemer har begrensninger. De har en øvre og nedre grense på maltmengde og kokevolum. Det er opp til hver enkelt å finne den løsningen som passer best for de.
 
Har brygget en del brygg på min speidel og har jo laget en del Ipaer på 7-7,5%. Men blir da ca 42 l i bøtta og det er grei mengde for meg.

Har også laget sterk jule øl og har da brukt litt maltekstrakt for å justere opp vørteren litt, noe som var planlagt.

Det fleste øl jeg lager, havner til slutt på mellom 4,8-6 som etter planen. Og det er perfekt for meg.

Men for de som skal ha meget sterk øl må da enten dobbelt meske eller tilsette ekstrakt. Men slik er det. Regner med at flertallet lager øl med normal styrke og for de er speidelen perfekt.

Og i etterkant så er jeg glad jeg gikk rett på 50 l versjonen, for ølet er populært hos kompiser og familie og da blir en aldri sittende med større mengder etter brygginga. Har kort maltrør for testing av mindre batcher også

Og nå er alt fokuset på gjæringen hos meg og der er det endel å lære, men det er kun gøy. Og er jeg uheldig og lager en usmak i prosessen så har jeg kanskje lært litt mer til neste batch..

Easybrew
 
Underlig tråd. Mange som aldri har brygget med speidel som har meninger om maskinen. Maltmengde, vasketid osv.
Fordelen med speidelen er at den gjør det svært enkelt å brygge. Da spesielt stegmesking. Man slipper å beregne vannmengde i forhold til maltmengde og man kan varme opp mesken uten å tilsette varmt vann. Maskina gjør jobben. Dersom man ikke rører i mesken (da kan man gå glipp av mellom 5 og 10% effektivitet) kan man sette på maskinen og glemme den helt til det er skylletid. Det gir en helt grei effektivitet 75% eller noe sånt. Rører jeg i mesken (noe jeg alltid gjør) får jeg en effektivitet på 85% når jeg bruker pils eller palemalt som basemalt. Maskinen er svært enkel å rengjøre. Maltrøret tar 10 min og maskina etter brygging 10-15 min. Alt i alt gir dette en suverent enkel bryggedag.

Ulemper: Maltmengden ser ikke jeg som en stor ulempe. Jeg klarer belgisk quadroupler med en OG på 1090. Jeg er forøvrig ikke typen som brygget en pølsestout med kaffe og lakris med en OG på 1130 som mitt tredje brygg. Det eneste ølet jeg må dobbeltmeske eller bruke mye dme i er sterke barleywiner. Nå foretrekker jeg old ale og den klarer jeg mellom 1080 og 1090 på. Et triks jeg ofte bruker er å trekke ut 3 liter av en batch som jeg koker ned til 1 liter. Denne bruker jeg i bryggevannet når jeg skal brygge sterkt. Det gir et tilskudd på 1006-1007 og er det som skal til. Det er heller ikke vanskelig å klare 6.5 kg malt i en speidel 20. Trikset er å sette til litt mer malt etter at mye av malten er konvertert. ca 20 min ut i forsukringssteget. Her må man røre mer i mesken men jeg får nesten full effektivitet ca 80%.

Den største ulempen jeg ser med speidel er når jeg brygger Tsjekkisk pils med lite eller ingen krystallmalt. Problemet ligger i oppvarmingstiden mellom proteinpausen og forsukringspausen som jeg vil ha på 67-68 grader. når det tar 15 minutter fra 55-67 grader vil svært mye av konverteringen være skjedd på så lave temperaturer at ølet kan bli litt tynt. Dette kan man motvirke med en dekoksjon som gjør oppvarmingen raskere. Når det gjelder dekoksjon er det litt plundrete med speidel. Trekker man for stor dekoksjon kan man blottlegge varmeelementene og det vil man ikke.

Speidel gjør det enkelt, men gir speidel bedre øl enn andre bryggeoppsett. Selvfølgelig gjør den ikke det. Gitt at man har noenlunde kontroll på prosessen blir øl øl uavhengig av hvilken beholder det er laget i. Kontroll på gjæringen er mye viktigere.

mvh
Bårdd
 
Sist redigert:
Hmm. Da tror jeg at jeg drøyer litt med kjøp av speidel. Det var akkurat den stegmeskingen som fristet mest. I dag mesker jeg på en temperatur og tar en mash out. Men om ølet blir bedre med stegmesking er ikke jeg så sikker på. Kanskje for de med veltrente ganer. Mulig jeg bygger et slags herms opplegg i stedet. Hvis noen har en link til en enkel DIY herms system så del den gjerne.
Du kan stegmeske uten å endre noe som helst også. Du kan øke temperatur enten ved å tilsette kokende vann (infusjonsmesk), eller ta av litt av mesken, koke den opp og tilbakeføre til meskekaret (dekoksjonsmesk).

Her er noen linker til DYI herms:
https://forum.norbrygg.no/threads/lage-herms-coil-av-10mm-kobberror.24301
https://forum.norbrygg.no/threads/diy-kompakt-herms.26291

Jeg har brukt 8mm drivstoffrør fra biltema for å lage HERMS coil som passer i en PID styrt 1,7l vannkoker. Vil du gjøre det ennå billigere så kan du sikkert bruke en vannkoker direkte også. Hvis du lar vørteren renne ned i vannkokeren og pumper det tilbake til toppen av meskekaret som en Grant/RIMS løsning. PID, SSR, sensor, en liten pumpe samt noen slanger og koblinger så er du i mål.
 
Dere som har gått i fra brygging med kjøleboks og batch sparging til speidel, ble ølet bedre og gikk bryggedagen raskere?

For å ta tråden tilbake til spørsmålet:

1) Ølet blir ikkje per se betre med Speidel Braumeister. Det blir ikkje dårlegare. Det blir ikkje bedre. Iallefall ikkje i utgangspunktet.
2) Brygging er jo (for dei fleste vonar eg) ein hobby og hobby er noko ein gjer som ein likar. Om det tar 3, 5 eller 10 timar - jo lengre jo betre!
 
2) Brygging er jo (for dei fleste vonar eg) ein hobby og hobby er noko ein gjer som ein likar. Om det tar 3, 5 eller 10 timar - jo lengre jo betre!
Her er vi uenige. I en travel hverdag spiller dette en rolle i alle fall for meg. En enkel bryggedag gjør det mulig med flere bryggedager. Det er bedre med to brygg på ti timer enn med ett brygg på samme tid.
Men vi har alle forskjellige preferanser.
mvh
Bårdd
 
Her er vi uenige. I en travel hverdag spiller dette en rolle i alle fall for meg. En enkel bryggedag gjør det mulig med flere bryggedager.

Eg trur kanskje det er det som vert kalla skinnuenighet ? (synes eg å minnast frå den tid eg tok førebruande prøvar på det lokale universitetet her i bergen )..

Det vert jo ofte eit stress å få sett av tid nok - men i ein ideell verden så vil vel både du og eg gjera mest mogleg av dei tinga vi likar og gjerne kunna ta oss god tid til det?

-
Når det gjeldt maltmengde så trur eg at eg enkelt skal kunna ha 20+ kg i maltrør i 50 literen. Med litt kreativitet.
 
Tilbake
Topp