Lage HERMS-coil av 10mm kobberrør

Har sett fleire her på forumet som har laga seg HERMS-coil av 10mm plastisolert kobberrør frå biltema. Skulle i dag bøye til røret mitt men det gjekk jo midt sagt ikkje bra. Prøvde å byrja med litt stor diameter for så å gå ned over men uansett kva eg gjer så får røret ein knekk når det kjem ned til den diameteren eg treng for å få plass i vannkokaren. Kva har folk nytta til å bøye desse røra?
 
Jeg hadde heller ikke sjans til å få bøyd et slik rør ned til vannkokerstørrelse. Prøvde to ganger men ga opp.
 
uploadfromtaptalk1415101448976.jpg Bøyde et rått kobberrør 10mm - 2m fra Biltema. Indre diameter på coilen er 7cm. Fylte først røret med salt og klemte igjen endene. Så var det å leke strongman i en halvtimes tid. Resultatet ble kanskje ikke pent, men det gjør nytta.
Fikk den til å passe i en 1000w halvliters vannkoker.
 
Sist redigert:
Jeg har 2 stk ferdige bend av loddetypen på min. For overgang til rørendene som skal oppover. Lodding er lett og krever minimalt med utstyr.
 
Vi kjøpte 1 meter 2,5" eksosrør på biltema, varmet opp kobberrøret med gass og bøyde det rundt eksosrøret.
Passet da fint oppi vannkoker fra CO :) uploadfromtaptalk1415122544715.jpg

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk
 
coilen er 7cm. Fylte først røret med salt og klemte igjen endene.
gikk det greit å få ut saltet igjen? Hos meg ble det komprimert til en steinaktig masse. Salt løses like dårlig i varmt som kaldt vann. Heller ikke ultralyd bad greide å få løst dette. I løpet av 4 dager med å sveive rundt kveilen slik at lufta gikk ut og vannet kom til saltet, så løsnet det endelig. Og når kveilen ligger i en rustfri vask med salt som elektrolytt, så blir vasken kobberbelagt. Noe min kone høylydt bemerket.
Leter nå etter andre løsninger til neste kveil som skal produseres..
 
Sist redigert:
Sagde bare av tuppene og slo lett på coilen. Rant fint ut. Måtte såklart dunke, snurre, dunke osv i en del repitisjoner før alt var ute.
Neste gang skal jeg finne frem eksentersliperen eller Fein for å bruke den som vibrator.
 
Apropos eksentersliper...noen som har tenkt på å lage en "orbital shaker", i mangel av bedre norske benevnelser, av en eksentersliper og en effektregulator?
 
Sist redigert:
Jeg bøyde etglødd kobberrør fra biltema med fin sand innvendig. Husker ikke hva jeg bøyde rundt men den får plass i en vannkoker.Ca 4,5 meter rør ble brukt, sanden lot seg fint dunke ut når jeg var ferdig. dette ble gjort ute på vinterstid alene så jeg vill tro at om man gjør det i varmere omgivelser og to mann så går det lettere.

https://www.facebook.com/1731872427...3187242702501/545035995517622/?type=1&theater
https://www.facebook.com/1731872427...3187242702501/546192382068650/?type=1&theater
 
Jeg fylte røret med vann og la det i fryseren. Isen smelter raskt, men funket veldig bra. Etterpå renner vannet ut og fix ferdig. Så en youtube video det de gjorde dette.
 
Er det tilstrekkelig å bruke et 2m 10mm rør ( hele lengder på biltema) for å ha i en 2000w vannkoker? Lager batcher på 30 til 50 liter.
 
De 2m rørene er harde, og nærmest umulige å bøye. Det er de myke, glødde rørene vi skal bruke. De med hvit plast på utsiden (strippes lett av med en stanleykniv).
 
Kjøp 8mm drivstoffrør i steden. Mye billigere og lett å jobbe med. Blir nok gjennomstrømning.
 
Sitat fra en tidelegere tråd:magne1972:"8mm rør er ikke bremserør, men drivstoffrør. De er av kobber.
De av kobbernikkel er bremserør, men de er mye tynnere og ikke brukbare til slikt da de er alt for tynne...."
 
Tilbake
Topp