Blir visst en IIPA gitt!

Måtte en snartur i garasjen for å se hvordan det sto til med min IPA. 
Så viser det seg at den vesle rakkeren har gått fra 1.075 til 1.012 på 9 dager! Det plopper fortsatt, og ligger et tykt seigt lag av S-05 på toppen. Ølet er grått av gjær, men lukter friskt og smaker bra - med en tydelig smak av alkohol. 

Det ble en lang og kald mesk denne gangen (6 timer på ca 65-63C).
Siden US-05 er kjent for å gjære langt ned (foreløpig 84%) reduserte jeg humla til ca 70IBU. Gjæret kaldt, rikelig O2.
Men 8,25% ABV da mann!

Vurderer å koke sirup på noen liter vørter fra samme brygg, kanskje også steepe litt crystalmalt og tilsette det før tørrhumlingen for å heve FG etpar hakk.
Noen andre som har prøvd seg på noe lignende for å redde / ødelegge et brygg?


RR Torpedo - rebrew #1 (American IPA)
Original Gravity (OG): 1.075
Final Gravity (FG):    1.012
Alcohol (ABV):        8.25 %
Colour (SRM):          11.5  (EBC): 22.6
Bitterness (IBU):      70.7  (Average)

51.43% Pale Ale Malt
22.86% Maris Otter Malt
17.14% Pilsner
4.57% Crystal 60
4% Crystal 30

0.5 g/L Galena (13% Alpha) @ 90 Minutes (Boil)
0.8 g/L Magnum (14.9% Alpha) @ 30 Minutes (Boil)
1 g/L Magnum (14.9% Alpha) @ 15 Minutes (Boil)
1.6 g/L Magnum (14.9% Alpha) @ 10 Minutes (Boil)
1.6 g/L Crystal (2.5% Alpha) @ 5 Minutes (Boil)
1.2 g/L Citra (13.7% Alpha) @ 1 Minutes (Boil)
1.2 g/L Crystal (2.5% Alpha) @ 1 Minutes (Boil)
0.8 g/L Citra (13.7% Alpha) @ 0 Days (Dry Hop)
1.2 g/L Crystal (2.5% Alpha) @ 0 Days (Dry Hop)
0.8 g/L Magnum (14.9% Alpha) @ 0 Days (Dry Hop)

0.2 g/L CaSO4 - Calcium Sulfate / Gypsum  @ 0 Minutes (Mash)

Single step Infusion at 65-63°C for 360 Minutes. Boil for 90 Minutes
Fermented at 16-18°C with Safale US-05
 
Eg og har fått vela høg utgjæring nokre gonger når resten av livet har komme i vegen og meisken har fått stå altfor lenge, men har ikkje prøvd meg på å reparera vørteret eller ølet. Har du bestemt deg for kva du vil gjera? Dette vil eg gjerne høyra om!
 
Ølet ditt blir nok ikke ødelagt. God utgjæring er bra i IIPA. Det blir sikkert et farlig drikkbart øl. Jeg hadde latt det være som det er!
 
Jeg har forsøkt meg med en IPA hvor jeg lekte litt med kjemi... og gjæret ned til 1000 (fra 1062)
Resultatet ble et så tørt øl at man måtte drikke dobbelt så mye for å bli utørst. Og med en relativt høy %, så blir resultatet der etter  :help:

Min IPA ble nok i tørreste laget etter min smak, men jeg tror din IIPA vil bli helt utmerket.  Du får fortelle oss hva du selv synes når du har fått den ferdig.
 
Har nettopp tømt eit fat med DIPA med liknande data som din. Fg på 1,011 og 8,2% men ein del høgare IBU. Ein kompis kalla det berre for "skandalebrygg". Farlig godt og lettdrukke. Det blir sikkert skamgodt.
 
Jamen da så! Stoler på tung kompetanse og rik erfaring her inne, kjører som planlagt.

Når jeg tenker meg om synes jeg nesten alltid IPA blir for søtt over 6-7% ABV. Faktisk er jeg ikke særlig glad i pol-IPA pga akkurat det  :eek:
Satser på at denne vil sitte bra med ribbe og pinnekjøtt (går kanskje ned litt på akevitten).
 
360 minutter mesking høres spennende ut... Men tidkrevende, hva er motivasjonen for så lang mesking? Større utbytte?
 
Næææh, utbytte bryr jeg meg ikke om  ;) Ligger ganske konstant på 68% og er fornøyd med det på mitt system.

Da hører det med til historien at jeg regner ut fra 50 liter mens reelt volum er ca 60 liter, litt avhengig av maltmengde. (Starter altid med 4 vanndispenserdunker á 19,8 liter, mesker ut/skyller såvidt en gang, og hiver alt som ikke får plass i Felleskjøpets Champion-dunker)   

Grunnen til supahlang mesketid denne gangen er livet og de kravene det stiller. Måtte fylle luft, snakke med noen folk, ta en båttur, gjennomføre et dykk, bære og skylle noe utstyr, etc etc.

Spennende å se om lang mesketid gir positive eller negative effekter på brygget til slutt. Blir øllet godt ser jeg for meg flere mulige bryggemuligheter enn nå. Er jo ikke hver dag man får lov til å dille i garasjen alane i timesvis..
 
Da er brygget kommet på fat, og CO2 er ristet inn etter alkismetoden.
Og øllet ble styggodt!

Ingen grunn til å være redd for lang mesk, det har ikke ført til usmaker som jeg kan kjenne. Ble et rent, tørt og skummelt drikkbart øl.
Alkohol og humle gir akkurat nok sødme til at det ikke bikker over til beskt/tynt. FG ble 1009, utgjæring på 88%, 8,65%ABV  ::)
 

Vedlegg

  • 20121206_234827-001.jpg
    20121206_234827-001.jpg
    334,8 KB · Sett: 383
Sørg for å flaske noen til å sende til NM. Blir spennende å høre om hvordan NØ løser sekstimersmesken..
 
Tilbake
Topp