Blow Off Tube i gjæringspann fra Europris?

oydna

 
Jeg skal i gang med å brygge en Witbier, og har hørt at den kan være lurt å bruke en "Blow Off Tube" for et slikt brygg. Er det noen som har erfaring med å bruke "Blow Off Tube" i 30L gjæringspann fra Europris? Kan jeg ganske enkelt kjøpe en nærinngsmiddelgodkjent slange og putte den i gummipakningen til gjærlåsen? Og vet noen hvor jeg evenutellt kan kjøpe en slik slange?
 
Nei, du trenger helt sikkert en slange med en større diameter. Ellers blir den tett hvis den er for liten og skum kommer inn. Jeg prøver også å finne en løsning på dette. Spesielt da jeg ofte har opp til 25 liter vørter i dunken. (ikke noe problem så far med gjærlås  :))
 
Kjøpte trykkslange hos clasohlson som jeg skulle benytte til CO2, å fant ut att den passet perfekt i hullet på gjæringsbøtten.
 

Vedlegg

  • Blowoff 003.jpg
    Blowoff 003.jpg
    1,1 MB · Sett: 984
Steinarja skrev:
Kjøpte trykkslange hos clasohlson som jeg skulle benytte til CO2, å fant ut att den passet perfekt i hullet på gjæringsbøtten.

Interessant! Brukte du noe som tetning mellom slange og lokk? Eller ble det tett med å kun kile slangen ned i hullet?

Ser at slangen er av PVC, er det trygt for næringsmiddel? Ser at MoreBeer selger endel slanger som de kaller "Vinyl", og PVC = Polyvinyl chloride, så er Vinyl = PVC?
 
Ble faktisk litt usikker på om det er helt rett slange.
Sjekket litt nøyere på bildet.
På slangen står det: 10mmx16mm 15bar og det er bilde av gaffel og glass som betyr att den er næringsmiddelgodkjent.

Men den passet i allefall perfekt i hullet uten noen ekstra foring.
 

Vedlegg

  • Bolw off tube.png
    251,5 KB · Sett: 777
  • øl 022.jpg
    1,7 MB · Sett: 760
Ja, når den heftigste gjæringen er over og man ser at skummet har lagt seg litt, da kan man sette inn gjærlåsen istedenfor. :)

Det er viktig at slangen har stort diameter, som i bildene til Steinarja, ellers så skjer det fort at skummet tørker opp i slangen og blokkerer for mer CO2 på vei ut. Da kan lokket nærmest hoppe fra karet, eller bli deformert.
 
Er det også et bra alternativ ikke å lukke lokket? ikke noe blow off eller gjærlås men bare løs liggende lokk?
 
Om jeg ikke tar feil så har Gahr dette som vane. Men på den andre side så er dette heller et alternativ til gjærlås ved et vanlig brygg som ikke forventes å gi 'oversvømmelser' enn til et brygg der du vet at skummet vil komme opp til kanten. Et annet alternativ er et større gjæringskar der man har nok 'head space'.
 
Vet noen benytter seg av dette, men hvist du får en hyper stormgjæring kan du ende opp med mye gris siden det skummer over å renner utover sidene på gjæringskarret.
Dette unngår du ved bruk av en blowoff tube som du setter over i en ny beholder.

Edit: Eduard var før meg
 
Eduard skrev:
Om jeg ikke tar feil så har Gahr dette som vane. Men på den andre side så er dette heller et alternativ til gjærlås ved et vanlig brygg som ikke forventes å gi 'oversvømmelser' enn til et brygg der du vet at skummet vil komme opp til kanten. Et annet alternativ er et større gjæringskar der man har nok 'head space'.

Det stemmer, jeg bruker ikke gjærlås før stormgjæringen har lagt seg. Jeg lar enten lokket være åpent på den ene siden, eller så setter jeg det helt på, men lar hullet til gjærlåsen være åpent. Legger en liten bit folie over. Med stormgjæring og "oversvømmelse" setter jeg dunken oppi et større kar som tar av for sølet. Bobler det ut av hullet i lokket, blir dette som regel liggende på lokket slik at det er lett å tørke av. Om man i tillegg har gummipakningen til gjærlåsen stående i hullet, slipper man at det renner tilbake i dunken. Funker helt fint.
 
Er det noen som har prøvd Foam Controle fra Moorebeer til å dempe skumdannelsen?

Mener jeg har lest at det ikke skal ha noen negativ effekt på skumdannelse/-fasthet o.l. på det ferdige produktet, og hvis det ikke har det må det jo være en grei sak å benytte?  :jaha:
 
Vi bruker Foam-control når vi koker startervørter i kolbe samt ved koking i full koker. Har prøvd å bruke det i hyperaktive startere, men synes effekten forsvinner for fort. Virker greit for å slå ned skummet, men det kommer tilbake igjen.
 
Jeg bruker det alltid i startere (fire-fem dråper) og har aldri hatt problemer med at starteren hverken koker eller gjærer over etter jeg tok det i bruk. Tilsetter det før oppkok.
 
Gahr skrev:
Jeg bruker det alltid i startere (fire-fem dråper) og har aldri hatt problemer med at starteren hverken koker eller gjærer over etter jeg tok det i bruk. Tilsetter det før oppkok.
Oi, fire til fem dråper. Jeg pleier å bruke én dråpe til startere opp til 2l. Tenkte mer på effekten av å ha det i gjæringskaret, men hvis effekten avtar ganske raskt med aktivitet og volum er det nok lite vits i det.
 
jeg har brukt Bordgjennomføring Av hvit nylon. kjøpt på biltema.må ha på no pakninger for at det skal bli tett.
men litt skeptisk tel nylon.  :jaha:
 
Jeg benytter meg av samme spann, gjærer nå et hveteøl som begynte å koke over. Fikk noen svar her på forumet. Jeg valgte å ta ut gummiproppen på lokket og benytte en helt ordinær næringsmiddelgodkjent pvc-slange fra CO - passet helt perfekt i hullet på lokket. Stakk slangen ned i en 10l bøtte med vann. Ser ut til å fungere som bare det. Kan forøvrig ikke tenke meg at det er så farlig med næringsmiddelgodkjent eller ikke da vi her snakker om "exit only" og en slange som nevneverdig ikke kommer i kontakt med ølet - kan sikert bruke en helt ordinær hageslange om du ikke har noe annet for hånden.
 
Tilbake
Topp