Boil Off

roba

 
Har brukt Beer Smith for å sy sammen batcher, opplever imidlertid at boil off er mye høyere enn det som foreslåes der.
Koker 75 minutter med kun deler at lokker av - og gass på full guffe.
Hvor mange % vann bør man kunne beregne forsvinner i løpet av timen?
 
Det avhenger av antall Watt du kjører inn i kjelen, og hvor mye som kan kondensere tilbake til kokeren. Det ligger en formel her på forumet et sted som viser fordampning v.s watt.

..Men det beste av alt er å føre regnskap over ditt eget system. Først da vil du få nøyaktige tall for DITT system.
 
Har hatt samme problemet og har justert opp til 12% for mitt system. Det stemmer bra for meg, men du må beregne prosenten for ditt og endre den i programmet.
 
Koker med gass og og krabbekoker på kjele uten lokk - ca. 15% virker riktig for mitt system.
 
Det oppgis i mange sammenhenger at 8 % per time, er en god minimumsverdi på fordamingsrate. I mitt system har jeg ca. 9 %/t.
 
Ca 5% her, med terrassebryggeriet fra Stana (50 liter til gjæringskar), og 3kW varmeelement, men synes elementet er litt for slapt, uten at jeg har merket noe DMS (kokte grønnsaker) i ølsmaken. 5-15% er nok ganske normalt, men ved å ligge rundt 5-6% kan det nok være fare for DMS, spesielt på lyse og lette ølsorter, vil jeg tro.
 
Stort sett bare fare for DMS når man bruker pilsnermalt, men 5 % er vel noe lite.
 
Gahr skrev:
Stort sett bare fare for DMS når man bruker pilsnermalt, men 5 % er vel noe lite.

Ja, det var tanken min også, det er litt takjlat, som vi sier her. Var innom Clas Ohlson for å se om det hjalp med et par grilltennere, men det var visstnok noe utenfor sesongen. Hadde nok vært mer gunstig med et ekstra varmeelement lengre nede i kjelen, eventuelt en kokeplate under. Synes ikke det er den viktigste delen av brygginga, men har øynene åpne etter forbedringsmateriale her også. Andre ting som kan skje ved slapt kok?
 
Takk for svar  :amen:
Tror jammen jeg fyrer opp en batch med rent vann og koker en time.
Får da målt diff. mellom start og stopp - og ser ved neste brygging hvor mye humleposene "drikker opp".
 
roba skrev:
Har brukt Beer Smith for å sy sammen batcher, opplever imidlertid at boil off er mye høyere enn det som foreslåes der.

hva er egentlig gale med dette? hvis du heller opp kokt vann av og til for å beholde volume du vil ha.. er det ikke bra ?
 
Det er ingen ting i veien med å tilsette mer vann i etterkant, men jeg synes det er greit med færrest mulige operasjoner.
Det er vel også en fordel at malt, humle og vann koker mest mulig sammen.
 
Lars skrev:
Ja, det var tanken min også, det er litt takjlat, som vi sier her. Var innom Clas Ohlson for å se om det hjalp med et par grilltennere, men det var visstnok noe utenfor sesongen.

Det er bare å be dem bestille inn, så kommer det i løpet av 3-5 dager. Jeg har hvertfall gjort det to ganger i vinter. :)
 
Martin E skrev:
Lars skrev:
Ja, det var tanken min også, det er litt takjlat, som vi sier her. Var innom Clas Ohlson for å se om det hjalp med et par grilltennere, men det var visstnok noe utenfor sesongen.

Det er bare å be dem bestille inn, så kommer det i løpet av 3-5 dager. Jeg har hvertfall gjort det to ganger i vinter. :)

Takk for tips, skal ha det i bakhodet hvis jeg ikke kommer over mer permanent løsning.
 
Tilbake
Topp