Bratberg Kompaktbrygger, 35 liter

Da har jeg fått tatt jomfrudommen på min bratberg 35 også.

Jeg kjøpte gen2 oppgradert versjon, fikk da med utstyr som pumpe og kjøler blant annet. Byggekvalitet og kvalitet virket grei, enkel i bruk.

Så var det bryggedagen da, jeg har en 8-10 brygg bak meg på kjele og mesking i kjølebag, så har litt peiling på hva jeg driver med. Dette skulle vise seg å være løgn!

Varmet opp vann til 72 grader, tilsatte malten og alt vel hittil, sirkulerte gjevnlig for å holde gjevn temperatur og dette var igrunn veldig greit og enkelt.

Så begynner det egentlig å gå gale herifra. Hadde for mye skyllevann i, så det endte med at det rant over. Under oppkok hadde jeg på lokket, så her glemte jeg meg når det kokte opp. Som da endte med enda mer vørter utover baderomsgulvet....

Endte opp med lav OG men riktig mengde vørter, så her er det generelt sett ett stort Forbedringspotensialet fra bryggeren sin side. Men alt i alt fornøyd med bratbergeren.

Men hvor mye vann bruker dere til mesking og skylling?
 
Fyller meskevann til ca 15 cm under toppen, bruker ca 12-15liter skylle vann, kommer an på hvor mye malt du bruker. Dette kan være litt vanskelig å beregne, må være til stede og følge godt med når det begynner å bli fult. (etter maltrøret er tatt ut lar jeg det renne godt av seg i en annen gryte, evt litt ekstra skylle vann, så om Bratbergen ikke blir så full jeg vil ha den, så etter Fyller jeg med dette. Forøvrig så lar jeg alltid mesken ligge helt i ro uten sirkulasjon i en time før jeg begynner å sirkulere. Sirkulerer da i en halvtime /3 kvarter, da med forsiktig oppvarming til jeg skyller med 78grader vann... kan sikkert gjøres på flere måter
 
Hvor mye ferdig vørter pleier du å sitte igjen med? Jeg hadde noen få desiliter igjen i bryggeren og endte med 24L i gjæringskaret, så ser jo for meg at 26-27L skal være mulig å hente ut av den. jeg pleier forøvrig å røre med meskeåren etter kjøling slik at restene samles i midten av kjelen, jeg føler jeg får hentet ut ett par liter ekstra pga det
 
Etter å ha lest forskjellige tråder og erfaringer, har jeg nå begynt å tømme alt oppi gjærkaret, åpner krana og lar det renne til det blir tomt, blir ca 25 liter, går en del bort under en kok, spesielt når jeg bruker pilsner malt (koke i 1,5 time) Bruker en finmasket dørslag/sil når jeg heller over i gjærkar
 
Da har jeg fått tatt jomfrudommen på min bratberg 35 også.

Jeg kjøpte gen2 oppgradert versjon, fikk da med utstyr som pumpe og kjøler blant annet. Byggekvalitet og kvalitet virket grei, enkel i bruk.

Så var det bryggedagen da, jeg har en 8-10 brygg bak meg på kjele og mesking i kjølebag, så har litt peiling på hva jeg driver med. Dette skulle vise seg å være løgn!

Varmet opp vann til 72 grader, tilsatte malten og alt vel hittil, sirkulerte gjevnlig for å holde gjevn temperatur og dette var igrunn veldig greit og enkelt.

Så begynner det egentlig å gå gale herifra. Hadde for mye skyllevann i, så det endte med at det rant over. Under oppkok hadde jeg på lokket, så her glemte jeg meg når det kokte opp. Som da endte med enda mer vørter utover baderomsgulvet....

Endte opp med lav OG men riktig mengde vørter, så her er det generelt sett ett stort Forbedringspotensialet fra bryggeren sin side. Men alt i alt fornøyd med bratbergeren.

Men hvor mye vann bruker dere til mesking og skylling?

Bruker 3 liter pr kg malt. Kan bli litt tykk mesk, så man blir avhengig av å røre med jevne mellomrom for at ikke pumpa skal gå tørr. Men det gir rom for mer skyllevann, og erfaringsmessig bra utbytte (80-85%).

Hvordan var temperaturkontollen på den nye versjonen? Har den gamle gen2 moddet med PID, men har akkurat investert i et laug der vi kjøpte den nye gen2. Den er i Postens hender enda......
 
Bruker kun temperatur kontroll for å lage meske vann, ved sirkulasjon etter mesk, øker jeg temp gradvis, men bruker eget termometer for å sjekke temp.. Når meske røret er i er det stor forskjell på termostaten og det du måler i meskekaret.. Ved sirkulasjon vil du nok få utjevnet temperaturen etterhvert...
 
Det stemmer det, og temperaturen holdt seg gjevnt under sirkulasjon. Jeg har ikke noe erfaring med den gamle typen, men her ser det ut til å virke bra
 
Hmm, jeg har Gen2 og der er det 5 grader mellom hvert steg.. var en av de første som fikk, så kanskje det er endret?
 
Så bra... :), Syns ellers det er mer Morro å brygge i Igloo meskekaret, og Gassbrenner.... Mer håndverk, og sterkere øl om man vil... Hehe
 
Er det jeg er vant med å bruke, men samboeren syns ikke det var noe god idé i en 3 roms leilighet. Så da ble det en bratberg istedenfor. Blir nytt brygg til helgen, så vi får se om jeg får det bedre til denne gang
 
Er det forøvrig noen som har prøvd å lage mindre batcher med sterkere øl? Har planer om barley wine og en trippel. Så må ned i volum for å få plass til alt malten
 
En siste ting når jeg først har fått oppmerksomheten her, er det noen som har prøvd å forlenge slangen fra pumpen slik at man kan sirkulere med maltrøret helt oppe?
 
Har lest litt forskjellig om hvordan man praktiserer dette med tempkontroll ifm mesking. I manualen står det vel fem grader over, men det virker jo ganske fjernt.
Kom over en alternativ manual (var kanskje i denne tråden...?), og limer inn punkt som kan være utgangspunkt og gjenstand for debatt:

3. Med en-trinns mesk settes termostaten 3-4 grader over planlagt mesketemperatur. Bruker bare 1 kW element. Surrer et liggeunderlag rundt kjelen.
4. Setter termostaten ned til mesketemperatur og blander i maltet. (Det er plass til maksimum 7,5 kg knust malt i meske/ silkar.)
5. Sirkulerer vørteren med pumpen. Sett noen klesklyper på pumpeslangen (trykksiden) om du vil redusere gjennomstrømningen. Dersom du har mye malt, kan du "løfte" litt på mesken, men bare forsiktig. Må gjerne passe litt på termostaten så ikke den varierer for mye. Bruker nå kun elementet på 1000 W, sett på lokket og vent i ca 1 time til all stivelse har gått over til maltose (søtstoff).
6. Løfter silkaret opp ett par cm og hviler det på kanten av festet.Setter så termostaten opp på 80°C. Bruk kun elementet på 1500 Watt.
7. Fjern pumpen (den tåler bare opp til 70°C). Når digitaltermometeret viser mer enn 78°C begynner jeg å øse til temperaturen i mesken når 78°C. Holder da temperaturen der i 10 minutter. Jeg stopper øsingen hvis digitaltermometeret er under 78°C.
 
Tilbake
Topp