Bratberg Kompaktbrygger, 35 liter

Fordi jeg fikk dårlig utbytte når jeg ikke gjorde det, men bedre utbytte når jeg gjorde det..et tips jeg fikk av en bryggekompis. I tillegg står det på olbrygging.no anbefaling om 80min sirkuleringen etter skylling.. Mister ikke mye væske på det.
Hei. Så du sirkulerer de siste 30min av mesking. Sirkulerer du mens du skyller? Og når du har skyllet ferdig, sirkulerer du bare uten silkaret da?
 
Jeg hadde mitt aller første brygg i dag med bratberg. Det ble et ferdig sett med Weissbeer fra olbrygging.no (50/50med pilsnermalt/hvete)
Jeg startet med 24l vann til 69/70°C før jeg hadd i maltet, temp i mesken etter god røring ble 65-66°C. 90min mesk med sirkulering i 60 min.
Skylling med 10l vann på 76°C( det skulle vært 11l ifølge beersmith, men jeg stoppet pga lav pre boil gravity) Koking i 60min Ca. 26l før kok. Etter kok hadde jeg ca 23l og tilslutt 21,5l i gjæringskaret.
Estimert Pre boil gravity 1.043 jeg havnet på 1.036 - estimert mash eff. 78% målt mash effektivitet 61,4%
Estimert OG 1.048, målt OG 1.042 , målt effektivitet 56,2%
Jeg har sirkuleringspumpa som selges med beerbrew 30, på denne står det et lite filter før pumpa, etter sirkuleringen var det ikke så mye som et lite korn i filteret kun ren vørter. Ingen korn og finne i bunnen av kjelen etter kok heller. kan dette tyde på at kornet fra ølsettet er for lite knust slik at effektiviteten på meskingen ble så lav ?
Jeg smakte på kornene etter meskingen og kunne ikke kjenne smak av søtstoffer i det hele tatt.
Så kan den lave effektiviteten være på grunn av:
- dårlig knust malt ?
- sirkulere kun den siste halvtimen og ikke en time som jeg gjorde ?
- ha mindre vann under meskingen, kansje 20 i stedet for 24. det var endel vann over maltsengea. og heller skylle med mere?
Noen tips ?
 
Jeg bruker litt mindre vann enn det som står i oppskriftene for å få mer å skylle med. Det har gjort at jeg har fått opp effektiviteten. Bruker ca 3l vann pr kg malt til mesking.

Ellers kan det hjelpe å kjøre en utmesk på slutten. Jeg kjører 5min på 77°c før jeg skyller.
 
Kjørte du utmesk før skylling? Dvs varmet opp mesken til 76 grader med sirkulering for å få jevnt 76 gr i hele mesken?
 
Hei. Kjørte mitt første brygg selv i kveld på Bratberg. Belgisk Wit fra brygging.no det også. Jeg fulgte litt forskjellige avvisninger og var derfor plutselig klar over at vi hadde glemt å sjekke hvor mye vann vi startet med. (Fylte opp til 15cm fra topp). Vel... Har isolert saken med liggeunderlag og bruker Thermopen (verdens raskeste og mest presise) termometer da jeg ikke stoler på det som sitter i bunn av denne bryggeren. Og det fungerte bra, med litt manuell jobb med å skru av og på elementer. Bruke ca 45grader varmt vann som jeg så varmet opp til 55 grader med pumpa på under hele prosessen (timen). Hadde i blandingen, rørte om og satt på lokket. Sjekket temp igjennom prosessen flere ganger i løpet av de 20min. Flukserte på 0,5grad med justering av elementer manuelt. På 55 grader viste termometeret på bryggeren 60, mens Thermopen i utløpet av pumpeslangen viste 55 +/- 0'5. Samme på 65 og 72 grader. Alt vel så langt utenom at jeg måtte løfte mye på korna for å ha en god sirkulasjon. Silrøret tettet seg hele tiden. Hadde varmet masse vann og justerte dette så det holdt 76 grader for å skylle med. Men siden jeg var usikker på mengden vann fra start så valgte jeg å skylle sakte og resirkulere 2l fra kranen for hver liter jeg skylte. Til slutt tvilte jeg for mye og resirkulere all vesken manuelt. Fant ut at jeg hadde 22l på tidspunktet og skylte med manuel resirkulering til jeg hadde kommet opp til 27l. Alt vel. Varmet opp til 80 grader med pumpe sirkulering og holdt det i 5min for utmesking. Startet oppkok. Vasket silrør og satte det nedi fordi DET STÅR I BRUKSANVISNINGEN at det kan stå i om man skal humle med blomst (slik jeg skulle) og i tillegg korianderfrø og appelsinskall. Fikk god rullende kok, men da begynte driten å spytte. Og spyttet fortsatte den med. Søl overalt. Måtte til slitt fjerne røret og koke uten. Hadde heldigvis skylt 2,5liter inkludert avrenning fra silrøret i en egen kjele. Herfra gikk koken fint. Lå på maksmerket ved start (som er laaaangt fra 37l som det står i brukermanualen). Humøret pellets direkte, blomst og til slutt appelsinskall/koriander i to 20cm siler som var festet sammen. Ble bra. Satt i kjøleren og den fungerte overraskende bra. Kjøpte ned til 22 grader på rett over ti min med røring med kjøleren. Thermopen målte 22, termometeret på Bratberg sto på 66 grader. Så her er det store feil, og jeg tror den ikke klarte å holde tritt med temperatur fallet. Tok ut litt fra kranen og målte 22 der også. Så lot vi det stå en stund før tapping til kar. 24 liter. OG 1048, oppskrift brygghus OG 1047. Så skal ikke klage.

Hva tenker jeg i etterkant ?

- Bratberg skal etter brygging sin manual klare å koke med silrøret i. NEI! Søl overalt, fastbrent sukker på utsiden og kappen var helt nedsølt. Samme med gulv og en vegg. Her holder ikke produktet mål om hva det lover.

- Pumpen er effektiv og må strupes i utløpet

- Med isolasjon kappen fikk jeg stabile temperaturer, men tror ikke på noe det innebygde sier.

- Silte ved tapping, fungerte bra.

- At det stør i brukermanualen at dette tar 37 liter er tull.

- Virker usolid

Nå får vi se hva ølet blir da :)

FullSizeRender.jpg
 
Sist redigert:
Har mye samme opplevelser. Om du kjenner på utsiden av skroget under kjøling er det alltid mye varmere nederst hvor temp. Måleren sitter. Virker som om alt humle og trub i bunnen holder lenger på varmen, derav feil på termometeret i forhold til vørteren. Tror nok også det er mye forsinkelse på temperatur oppover i mesken fra varmeelement i bunnen. Med det mener jeg at tempen i bunnen gjerne overskyter før den utjevnes etter litt tid med hjelp av pumpen. Temperaturmåler gjengir jo da det varmeste punktet som naturlig nok er ved varmeelementet.
Et tips kan være å fylle Bratbergen med vann og desilitermål, deretter måle seg fra topp og ned til vesken for hver liter. Da har du en oversikt som sier at for eks. I ditt tilfelle 15 cm utgjør ca 22 liter (kaldt vann). Du har også rett i at Bratberg 35L renner over på ca 32 liter:) veldig hendig eller og blir godt øl! :)
 

Vedlegg

  • IMG_20150112_200450.jpg
    IMG_20150112_200450.jpg
    75,7 KB · Sett: 85
Bare for å se om det var så ille, så rørte vi opp alt gufset på 66 grader når det gikk så rakt ned målt med Thermopen. Vel, det var samme igjennom hele. Måtte vente en stund med å tappe, men var viktig å vite at den ikke klarer å holde tritt med temperatur fallet. Men jeg kjenner jeg er litt irritert at det ikke funker som produsenten sier. Men blir bra brygg. Føler vi finn godt utbytte og nesten på innertier med OG
 
Kjørte du utmesk før skylling? Dvs varmet opp mesken til 76 grader med sirkulering for å få jevnt 76 gr i hele mesken?

Kjøret ikke utmesk nei.
Har en til pose Weissbeer liggende, så det blir ny test i dag. Får prøve med 3l pr kg malt også som skulle bli 15l til de 5kg 50/50 hvete/pilsner malt.
 
Adamastos skrev: "Fikk god rullende kok, men da begynte driten å spytte. Og spyttet fortsatte den med. Søl overalt. Måtte til slitt fjerne røret og koke uten." Jeg har ikke tatt Bratbergern i bruk enda, men dte blir vel til uka. Veldig fint med tips. Jeg bare lurer på hvorfor skulle man koke med silrøret i? Med kraftig kok vil vel dampen ta letteste vei, nemlig langs ytterveggen og da drar den nok med seg en del vørter/sprut. Om man skal koke med silrøret i, menes det vel en sakte smårullende kok. Kanskje :)
 
Silkaret skal kun brukes hvis du bruker humle blomst. Ellers skal du koke uten. hadde heller brukt humle pose til blomst tho...
Adamastos skrev: "Fikk god rullende kok, men da begynte driten å spytte. Og spyttet fortsatte den med. Søl overalt. Måtte til slitt fjerne røret og koke uten." Jeg har ikke tatt Bratbergern i bruk enda, men dte blir vel til uka. Veldig fint med tips. Jeg bare lurer på hvorfor skulle man koke med silrøret i? Med kraftig kok vil vel dampen ta letteste vei, nemlig langs ytterveggen og da drar den nok med seg en del vørter/sprut. Om man skal koke med silrøret i, menes det vel en sakte smårullende kok. Kanskje :)
 
Ja etter erfaringen så skjønner jeg at det ikke går. Men forhandler/produsent og selger påstår jo at det går, samt at det er 37 liter noe det overhodet ikke er. Men det var ikke sjans. Bare masse ekstrajobb. Ble en del størknet søl på utsiden av kjelen, gulv og vegg. Jaja, en erfaring rikere.

Rolv Brun: ja man kunne tro det. Men ved 2000w får man en bra rullende kok, på 500w ikke rullende. Så det er enten eller. Ikke en mellomting med mindre jeg får på plass effektregulatoren innen neste brygg.
 
Kjøret ikke utmesk nei.
Har en til pose Weissbeer liggende, så det blir ny test i dag. Får prøve med 3l pr kg malt også som skulle bli 15l til de 5kg 50/50 hvete/pilsner malt.
Tror nok det blir litt forlite vann, du bør nok øke til ca 20 l som gir ca 15l i meskerøret, spesielt siden du har så mye hvetemalt i mesken...
 
Nei, jeg har aldri ventet i timesvis. Det tar ikke skremmende lang tid om spiralkjøleren står i ro, det samme med vørteren, og "alt" tar jeg heller aldri med :) Har bare lest flere steder at det er fordelaktig at det er mest mulig ro når man kjøler ned, men er resultatet bra så er det viktigst! ;)
 
Tar nesten dobbel så lang tid. Ett tips er å holde kjenne på vannet som kommer ut av kjøleren når den står i ro, kontra når du beveger på den. Du kjenner det med en gang. Når den står i ro kommer det relativt kaldt vann ut, straks du beveger på den, får du varmt vann. Så varme energien går en tydelig vei. Tar ikke med "alt" selv, når det surper i krana på slutten får det stå ;) Men jeg tapper med en gang den er kjølt ned så mye har ikke satt seg...
 
Ok :) Jeg kjenner også på vannet. Nå kjøler jeg også ned rommet jeg brygger i samtidig, så jeg føler tiden er akseptabel :)
 
Ny i Bratberg-klubben. Tidligere brygget både ekstrakt med krystallmalt i pose, samt allgrain i dobbel plastbøtte (silbunn i den ene) og liggeunderlag rundt. HAr nå hatt et par års pause. Litt moro er det også å nevne at jeg har vunnet gull i NM (lys ale) med ekstrakt+spesialmalt og tørrgjær.

Trengte utstyr som er noe lettere i bruk, og mindre frem og tilbake med væsker.

Jeg har en 75 L kokekjele i samme prinsipp som Bratbergen, så den vil bli brukt til å varme opp skyllevann m.m, og når det skal brygges større kvanta vil jeg meske både i bøtte og Bratberg. Kjelen er en tøff rustfri antikvitet fra et apotek.

Har lest gjennom denne tråden og lært masse, og bestilt masse. Søk på eBay på "Hoffman Tubing Clamp" så finner dere klemmer til å strupe igjen pumpa!

Eneste jeg ikke har funnet ut er hva jeg skulle bestille av større kran. Det blir nok også fort en PID tenker jeg. Første brygg på denne er planlagt i mars.
 
Tilbake
Topp