Hei. Kjørte mitt første brygg selv i kveld på Bratberg. Belgisk Wit fra brygging.no det også. Jeg fulgte litt forskjellige avvisninger og var derfor plutselig klar over at vi hadde glemt å sjekke hvor mye vann vi startet med. (Fylte opp til 15cm fra topp). Vel... Har isolert saken med liggeunderlag og bruker Thermopen (verdens raskeste og mest presise) termometer da jeg ikke stoler på det som sitter i bunn av denne bryggeren. Og det fungerte bra, med litt manuell jobb med å skru av og på elementer. Bruke ca 45grader varmt vann som jeg så varmet opp til 55 grader med pumpa på under hele prosessen (timen). Hadde i blandingen, rørte om og satt på lokket. Sjekket temp igjennom prosessen flere ganger i løpet av de 20min. Flukserte på 0,5grad med justering av elementer manuelt. På 55 grader viste termometeret på bryggeren 60, mens Thermopen i utløpet av pumpeslangen viste 55 +/- 0'5. Samme på 65 og 72 grader. Alt vel så langt utenom at jeg måtte løfte mye på korna for å ha en god sirkulasjon. Silrøret tettet seg hele tiden. Hadde varmet masse vann og justerte dette så det holdt 76 grader for å skylle med. Men siden jeg var usikker på mengden vann fra start så valgte jeg å skylle sakte og resirkulere 2l fra kranen for hver liter jeg skylte. Til slutt tvilte jeg for mye og resirkulere all vesken manuelt. Fant ut at jeg hadde 22l på tidspunktet og skylte med manuel resirkulering til jeg hadde kommet opp til 27l. Alt vel. Varmet opp til 80 grader med pumpe sirkulering og holdt det i 5min for utmesking. Startet oppkok. Vasket silrør og satte det nedi fordi DET STÅR I BRUKSANVISNINGEN at det kan stå i om man skal humle med blomst (slik jeg skulle) og i tillegg korianderfrø og appelsinskall. Fikk god rullende kok, men da begynte driten å spytte. Og spyttet fortsatte den med. Søl overalt. Måtte til slitt fjerne røret og koke uten. Hadde heldigvis skylt 2,5liter inkludert avrenning fra silrøret i en egen kjele. Herfra gikk koken fint. Lå på maksmerket ved start (som er laaaangt fra 37l som det står i brukermanualen). Humøret pellets direkte, blomst og til slutt appelsinskall/koriander i to 20cm siler som var festet sammen. Ble bra. Satt i kjøleren og den fungerte overraskende bra. Kjøpte ned til 22 grader på rett over ti min med røring med kjøleren. Thermopen målte 22, termometeret på Bratberg sto på 66 grader. Så her er det store feil, og jeg tror den ikke klarte å holde tritt med temperatur fallet. Tok ut litt fra kranen og målte 22 der også. Så lot vi det stå en stund før tapping til kar. 24 liter. OG 1048, oppskrift brygghus OG 1047. Så skal ikke klage.
Hva tenker jeg i etterkant ?
- Bratberg skal etter brygging sin manual klare å koke med silrøret i. NEI! Søl overalt, fastbrent sukker på utsiden og kappen var helt nedsølt. Samme med gulv og en vegg. Her holder ikke produktet mål om hva det lover.
- Pumpen er effektiv og må strupes i utløpet
- Med isolasjon kappen fikk jeg stabile temperaturer, men tror ikke på noe det innebygde sier.
- Silte ved tapping, fungerte bra.
- At det stør i brukermanualen at dette tar 37 liter er tull.
- Virker usolid
Nå får vi se hva ølet blir da