Bratberg Kompaktbrygger, 35 liter

Så har jeg startet med Bratberg, to brygg, et i går og et i dag. Ikke greit å gå på autopilot og gamle vaner. Tre liter vann pr kilo malt, tenkte jeg. Men da beregnet jeg ikke literne under og ved siden av meskerøret. Tabbe 1! Så var det å fylle på mere vann og håpe ikke for mye var gått ut av mesken som ble heist helt opp under oppvarminga med 2kw. Siden det nok var gått ut litt av mesken turte jeg ikke sette på 2,5kw. Jaja, det tok sin tid. Så var vi i gang. Meskinga unnagjort og jeg begynte vanen tro å tappe forsiktig (som når en gammel mann tisser!) ned i kokekjelen. Tabbe 2! Man koker jo i Bratbergen. Og det gjorde den. Har en sånn "strømreduserer" så det blir litt roligere kok, men den får monteres senere. Alt i alt var jo dette veldig enkelt. Den medfølgende kjelen med håndtak rommet ganske nøyaktig en kilo. Tre korn til og der var den! Til mølla kjøpte jeg en blå Bosch som jeg endelig fikk en unnskyldning for å kjøpe. Den kunne gå sakte uten å lukte brent.
 

Vedlegg

  • malt (1 of 2).JPG
    malt (1 of 2).JPG
    234,2 KB · Sett: 152
  • malt (2 of 2).JPG
    malt (2 of 2).JPG
    190,7 KB · Sett: 146
Jeg har bare kunnet bruke 2 kW-elementet og selv da har sikringene gått iblant, men undersøkte litt nærmere idag. Når jeg plugger inn kontakten øker forbruket på måleren min med ca. 2 kW, uten at Bratbergeren blir varm... Huset har ikke jordfeilbryter, men jeg lurer på hvor varmen blir av. Når jeg måler motstand på kontakten, får jeg 0.4 Ohm mellom jord og den ene stikken. Noen andre med tilsvarende problem? Ønsker helst å unngå retur, men det er vel ikke noen vei utenom om jeg ikke vil bygge om styringen.
 
0.4 ohm mellom en av pinnene på støpslet og jord? Isåfall returner den, eller få avslag og få noen til å fikse det lokalt. Det er fullt overslag til jord, så ikke bruk den før det er ordnet. Hadde du hatt jordfeilbryter ville den slått ut.
 
Jeg har bare kunnet bruke 2 kW-elementet og selv da har sikringene gått iblant, men undersøkte litt nærmere idag. Når jeg plugger inn kontakten øker forbruket på måleren min med ca. 2 kW, uten at Bratbergeren blir varm... Huset har ikke jordfeilbryter, men jeg lurer på hvor varmen blir av. Når jeg måler motstand på kontakten, får jeg 0.4 Ohm mellom jord og den ene stikken. Noen andre med tilsvarende problem? Ønsker helst å unngå retur, men det er vel ikke noen vei utenom om jeg ikke vil bygge om styringen.
Du kan jo skru opp lokket i bunnen og se om en av kablene har kommet borti varmeelementet og isolasjonen har smeltet. Har opplevd det selv og fikk lignende symptomer. Evt se etter andre åpenbare feil. Det er jo selvsagt kjipt å få en vare med feil på, og man kan jo klage på varen. På en annen side er det mye ekstra styr for noe man kanskje kan fikse selv. Det er ikke akkurat raketteknologi innunder lokket der.....
 
Takk, fikk samme melding fra leverandøren og det var en ledning som lå inntil elementet. Skal bli spennende å se om jeg kan varme med full effekt neste gang, fresingen i skapet var ihvertfall borte nå...
 
Hei.
Har nå 10 veldig gode brygg på Bratbergeren, og er veldig fornøyd. Men driver og lager et PLS-program for og automatisere kjelen, med stegmesking og andre ting, I tillegg har jeg lyst til å få en mere nøyaktig tempregulering. Spørsmålet er da, er det noen som vet hvilken type temp-føler som er brukt? (PT100 eller en annen type)? Har vurdert å skaffe et PT100-element som jeg kan senke ned i maltrøret.

Snakket med Brygging.no, men der var det ikke noe svar og få.
 
Første brygg på Bratberg 35 i dag. Fant ikke Liggeunderlaget og har brygget i døråpningen med -2 ute. Ingen problemer med manglende effekt eller dårlig kok. Fin kok på bare 2000. Ellers godt fornøyd med apparaturet. Trinnløs heving kringlet jeg litt med men det gikk greit. Utbyttet ser også lovende ut. Koker nå.
 
Prøvde meg på stegmesking med første belgisk wit, men fant at det tar alt for lang tid for temp økningen fra feks 51 til 67gr (45min). Ved siste wit brygg gjorde jeg en "delvis bouble infusion" dvs innmesk/proteinrest med litt mindre vann (19l og 54gr I 10min), tilsatte så kokende vann (6ltr) og økte dermed temp fra 51 til 62gr og videre til 67gr med 2000W elementet som tok ca 15min.
Interessert å høre hvordan andre gjør stegmesking med Bratbergeren??
 
Når jeg gjør stegmesk eller utmesk, setter jeg termostaten godt over ønsket temperatur. Måler i mesken med et termometer med lang probe og sirkulerer manuelt eller med pumpe til temperaturen er riktig i mesken. Stopper å sirkulere og setter ned fra 2000w til 500w og gjerne termostaten på nærmeste grad over temperatursteget.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Når jeg gjør stegmesk eller utmesk, setter jeg termostaten godt over ønsket temperatur. Måler i mesken med et termometer med lang probe og sirkulerer manuelt eller med pumpe til temperaturen er riktig i mesken. Stopper å sirkulere og setter ned fra 2000w til 500w og gjerne termostaten på nærmeste grad over temperatursteget.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Problemet er å kjøre fra proteinrest og opp til 65-67gr at det tar alt for lang tid og all sukkerkonvertering er ferdig før man når 65gr...
 
Jeg bruker 2000 W elementet i korte perioder a 1min på og 1min av når jeg stegmesker. Har ikke fått brent vørter enda ....
 
Jeg også bruker 2kw elementet ved temperaturøkning. Jeg pleier ikke å ta proteinrast, men økning fra 67 til 78 tar ca 15 min
 
Jeg også bruker 2kw elementet ved temperaturøkning. Jeg pleier ikke å ta proteinrast, men økning fra 67 til 78 tar ca 15 min
Prøver å holde meg under 80gr på termostaten, men da tar det ca 45min å få tempen I mesken opp til 78gr. Rører ikke noe I mesken, men sirkulerer stortsett hele tiden. Hvordan gjør du for å få tempen I mesken så raskt opp??
 
Prøver å holde meg under 80gr på termostaten, men da tar det ca 45min å få tempen I mesken opp til 78gr. Rører ikke noe I mesken, men sirkulerer stortsett hele tiden. Hvordan gjør du for å få tempen I mesken så raskt opp??
Setter den da typisk på 85°c og sirkulerer kontinuerlig. Setter du den på 80°c, så vil den gå helt ned på 75°c før den slår inn elementet igjen. Og da tar det evigheter før du får opp temperaturen.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Setter den da typisk på 85°c og sirkulerer kontinuerlig. Setter du den på 80°c, så vil den gå helt ned på 75°c før den slår inn elementet igjen. Og da tar det evigheter før du får opp temperaturen.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Bruker å slå av og på for å holde ca 80 I de nedre regioner, så jeg får vel kjøre på litt hardere :)
Kan det oppstå uønskede effekter av å komme opp I 85gr ved utmesking? Astringens/tanniner etc?
 
Bruker å slå av og på for å holde ca 80 I de nedre regioner, så jeg får vel kjøre på litt hardere :)
Kan det oppstå uønskede effekter av å komme opp I 85gr ved utmesking? Astringens/tanniner etc?
Termostaten måler i bunn av kjelen hvor det bare er ren vørter, så det burde ikke være noe problem. Når du pumper 85°c vørter til toppen av mesken og dette blander seg med vørter på lavere temperatur, så utlignes temperaturen veldig fort. Så jeg innbiller meg at det ikke er noe problem. Mål selv med termometer, så ser du at det bare er rett etter slangeutløp at temperaturen er høy. Vil ha noe temperaturfall gjennom pumpe og slenge også.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Setos D1S vr 220 heter den vel. Har den som sagt ikke bygget inn i selve kjelen, men ser ut som det skal være plass til det. Det spørs egentlig mest på hvor store kjøleribber man trenger til SSRen.

Tempsensor er en PT100 montert med T-stykke på krana. Mulig man kan bruke den orginale i bunnen på kjelen også, det spørs hva slags type sensor det er, og om den er kompatibel med sestosen (den er kompatibel med en god del forskjellige). Bruker den orginale tempmåleren kun som referanse når jeg ikke sirkulerer nå (siden PID sensoren står i krana).
Hei, hvor kjøpte du PT100'n? Jeg driver og automatiserer Bratbergeren med litt PLS-styring, men den føleren som sitter i bunn er ikke en PT100. Skulle gjerne hatt en som jeg kunne senke ned i karret.
 
Tilbake
Topp