Bratberg Kompaktbrygger, 35 liter

Jeg lurer på om det er noen som får bratberg kompaktbrygger Gen 2 til å foss koke?
Står 100grader i displayet men det koker ikke.. På ekstern temp måler Så står det 98grader midt i tønna..
(test kjører med kun vann)
Er litt nybegynner så er litt usikker om det faktisk må fosskoke eller er 98grader nok?
Fredag blir det første brygg på denne spennende.
Jeg har tre brygg på denne nå, og hos meg har det rullekokt vakkert hver gang. Har ikke hatt maltrøret i ved koking. Jeg setter termostaten på 100, og trykker IKKE på "set" etterpå. Bruker kun 2000W elementet. Det kan skumme over i det det begynner å koke, jeg skuffer vekk skummet med en bryggeskje, alternativt vil jeg tro er dørslag vil gjøre susen.
Termostaten min slår ikke av 2kw elementet ved 100/101 grader, den står på under hele kokingen, kan være frdi jeg ikke trykket "set" etter å ha satt den på 100C.
 
  • Like
Reaksjoner: nkb
Jeg har tre brygg på denne nå, og hos meg har det rullekokt vakkert hver gang. Har ikke hatt maltrøret i ved koking. Jeg setter termostaten på 100, og trykker IKKE på "set" etterpå. Bruker kun 2000W elementet. Det kan skumme over i det det begynner å koke, jeg skuffer vekk skummet med en bryggeskje, alternativt vil jeg tro er dørslag vil gjøre susen.
Termostaten min slår ikke av 2kw elementet ved 100/101 grader, den står på under hele kokingen, kan være frdi jeg ikke trykket "set" etter å ha satt den på 100C.

Sirkulerer du stort sett under hele meskeperioden? Løfter du maltrøret litt og litt når du skyller? Bruker du humlepose når du koker uten maltrør?

3 kjappe spørsmål der...fra en nybegynner :) Vil nødig tette ventilen under fylling til gjæringskar.
 
Jeg sirkulerer i starten for å få jevn temp, deretter venter jeg til de siste 30 min, da sirkulerer jeg nesten hele tiden. Sirkulerer i 60 min etter mesking, på 80C.
Under skylling hever jeg meskekaret litt og litt mens jeg skyller med varmt vann.
Bruker ikke humlepose, har pellets rett i gryta. Har ikke prøvd å bruke maltrøret som humlesil..
Har forøvrig tatt bort filteret til kranen
 
Hvorfor sirkulerer du så lenge etter mesking? Vil det ikke dampe vekk mye vann da, og har det noe å si for sukkerinnholdet?
 
Fordi jeg fikk dårlig utbytte når jeg ikke gjorde det, men bedre utbytte når jeg gjorde det..et tips jeg fikk av en bryggekompis. I tillegg står det på olbrygging.no anbefaling om 80min sirkuleringen etter skylling.. Mister ikke mye væske på det.
 
Nå har jeg snakket med Sigbjørn, den blir sendt i morgen...hurra.
De har mye å gjøre, forstår det godt at ting tar litt tid... Må være slitsom med så mange utålmodige kunder...hehe
 
Fordi jeg fikk dårlig utbytte når jeg ikke gjorde det, men bedre utbytte når jeg gjorde det..et tips jeg fikk av en bryggekompis. I tillegg står det på olbrygging.no anbefaling om 80min sirkuleringen etter skylling.. Mister ikke mye væske på det.

Sirkulere på 80°c vil jeg anta er beskrevet som utmesk. Og gjøres når man har mesket ferdig og før man skyller. Om du øker temperaturen i mesken til 78-80°c i 5-15 min, vil dette gjøre sukkeret mer flytende. Som medfører at skyllingen går lettere og at man ofte klarer å få skylt ut mer sukker. Altså bedre utbytte.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Da satser jeg på at min også blir sendt i morgen! Med megaflaks så kan den kanskje være på Posten lørdag...
 
Jeg må visst ha rotet bort monteringsanvisninga, men ved hjelp av min fantastiske intelligens, skjønte jeg til slutt at den hevestanga skulle festes på utsiden av meskekaret og skrues fast mot silbunnen. Sjennialt, Egon!, sa jeg da.
Ellers må jeg si at pga mine sære ekstraønsker så har Brygging v/Sigbjørn Huus gitt kjempeservice. De har hatt det rimelig hektisk i det siste.
 
Da var min i hus også! Ser meget bra ut :)

Skal gummipakningen/ringen på kuleventilen monteres på innsiden av kjelen?

Edit: Tok den på innsiden, så mest normalt ut.
 
Sist redigert:
Jomfru brygget taes i morgen :p Fortsatt usikker på om et blir red ale/ Red IPA eller en ESB...... så mange valg......
 
Jeg lurer på om det er noen som får bratberg kompaktbrygger Gen 2 til å foss koke?
Står 100grader i displayet men det koker ikke.. På ekstern temp måler Så står det 98grader midt i tønna..
(test kjører med kun vann)
Er litt nybegynner så er litt usikker om det faktisk må fosskoke eller er 98grader nok?
Fredag blir det første brygg på denne spennende.
Kjørte min på 140grader. Kokte som bare det med 2000w elementet inne. Du må skru av og på for å få termostaten til 140. Prøvde på 100 også, men da kobler elementene ut på 100 og kommer ikke på igjen før 95. Og da sluttet det seff å koke.....,,
 
Noen som har fått det filteret til å fungere? Mitt tettet seg etter 5 sekunder. Hadde pellets rett i kjelen, uten maltrør.
 
Da var min i hus også! Ser meget bra ut :)

Skal gummipakningen/ringen på kuleventilen monteres på innsiden av kjelen?

Edit: Tok den på innsiden, så mest normalt ut.
Jeg plundret litt frem og tilbake før jeg fant ut av det. Plutselig så jeg at mutteren hadde spor til pakningen... :)
 
Ikke rukket å brygget på min enda, men fått tuklet litt med den mellom bleieskift :)
Nå kan jeg ta ut strømledningen helt, noe som jeg synes er praktisk når den skal pakkes bort og håndteres ved vask og tilsvarende.
2014-11-21-12.36.51.jpg


Her er litt beskrivelse, linker til PowerCon kontaktene og bilder fra moddingen.
http://refsahl.net/blog/index.php/2014/11/avtagbar-stromledning-til-kompaktbryggeren
 
Kjørte min på 140grader. Kokte som bare det med 2000w elementet inne. Du må skru av og på for å få termostaten til 140. Prøvde på 100 også, men da kobler elementene ut på 100 og kommer ikke på igjen før 95. Og da sluttet det seff å koke.....,,
Du må ikke trykke på "set" etter du har satt den på 100... Skru den på 100 og ikke gjør mer, som beskrevet i bruksanvisningen. Da holder 2kw elementet seg påslått, og koking går veldig bra.
 
Tok en testkjøring med vann, både av kjele og pumpe. Var ikke noe problem i det hele tatt. Om jeg ikke trykka på "set" så holdt den 100 grader og elementet kjørte på. Vet ikke om det ble for mye koking, det gjenstår vel egentlig bare å se når jeg fyller den litt mer full en med 4 - 5 liter. Tok en test av termometeret, sammenlignet det opp med et vanlig "rumpetermometer"...var knapt nok forskjell, så går utifra at det stemmer ganske greit.

Veldig usikker på om jeg gidder å benytte humleposer, delvis fordi jeg ikke har noen, men også fordi jeg antageligvis kan ty til heverten ned i gjæringskaret også om tetting oppstår. Første brygg blir uansett Blonde, og det blir i all hovedsak en "prøve/feile"-sak for meg og kjæresten. Antageligvis går det bra :)
 
  • Like
Reaksjoner: nkb
Tilbake
Topp