Braun hefe/Krausen som ikke synker....

Hei

For en drøy uke siden satte jeg en apa med wlp007. Brukte gjærstarter og fermenteringen har gått veldig bra mht aktivitet osv. Har holdt jevn temperatur på 20c.
Det har dannet seg et tykt lag av skum/gjær o.l. og det er jo fint i og for seg, men nå etter en drøy uke ligger det der fortsatt og ingen ting tyder på at det kommer til å synke heller.

Planen er å tørrhumle i løpet av kommende uke, og så fremt gjærgrøten fortsatt ligger på toppen må jeg vel fjerne den?
Jeg bruker en carboy, så det er ikke akkurat bare å skrape av toppen heller.

Kan løsningen bare være å riste det inn? Noen som har erfaringer å dele med dette fenomenet?

Eg har opplevd noko liknande. Nokre gonger har eg tørrhumla for tidleg og da har humla (pellets) blanda seg med denne grauten og blitt værande på toppen av ølet. Prøvde å vugge vekk ein del, men det hadde liten effekt. Såg ut som ein del CO₂ løyst ut fra ølet var fanga i den og gjorde det særs vaskeleg å få den til å synka.  Vil anbefalt noko som er lett å dessinfisere og som du kan røra det in med.

Som sagt så var dette eit resultat av for tidleg tørrhumling, men tørrhumler nå aldri før etter ei veke. Eg ser at ølet ditt nærmer seg ei veke, og da skal jo gjæren normalt sett ha lagt seg på bunnen, og etterlatt seg minimalt med gjær på overflata, men det har altså ikkje skjedd. Det minner meg om eit uformelt minieksperiment eg gjorde. Eg satta eit par startere med ein del ekstra star-san i. Med det så meiner eg at eg tok ingen hensyn til kor mykje skum som var igjen i ballongen, og benytta meg godt av sprayflaska rundt i prossesen. Dette gjorde at krausen blei enorm og fikk veldig god "skummfastheit" etter endt gjæring. Og eg fikk absolutt ikkje det tykke krausen til å synke. Så eg konkluderte med at "overdreven" bruk av star-san absolutt har ein uønska effekt. Ved "riktig" bruk har det vel kanskje ikkje den store påvirkning, men det kan i hvertfall vera eit bidrag til slike problem.  

Interessant observasjon - selv bruker jeg star-san ukritisk (til mengde skum), uten at jeg har fått problem tidligere.
Vet jeg brukte litt vel mye Irish Mosh denne gangen - kan det vært med på å klumpe sammen sedimentene litt for godt (ser ut til å bli veldig klart og fint øl)? I kombinasjon med en aktiv og rask gjæring så har det kanskje samle seg for mye co2 i krausen el.l. ?

Fikk samme opplevelse som Torvald da jeg prøvde å røre/riste det inne - gjærklumpene ville ikke synke og fortsette å ligge som et tett lokk. I dag gikk jeg til det skritt at jeg sugde av hele gjærkaka og det er ingen tvil om at den var veldig fast i fisken. Vil tro det ikke påvirker gjæringen nevneverdig, for det kan vel ikke ha bidratt veldig der det lå på toppen over vørteren?

Tilbake
Topp