Brent smak av brygget.

Øldal

Norbrygg-medlem
Har brygget en del fat med pils, og sliter med ettersmak av noe brent.
Brygger i en BB30, ja det er belegg i bunn etter brygging selv om jeg har hevet maltrøret, sirkulerer med pumpe.
Pleier å meske 3 steg med god kontroll på temp, target er 1050 med ca 5 kg pilsner malt, ca 300 g carapils og IBU + - 20
Koker i 90min , kan det være at jeg koker dette for hardt?
Har kontroll på gjæringtemp, med bruk av skap / stc 1000.
Smaken avtar litt ved lagring, men ikke helt borte før fata er tomme  ;D

Noen som har samme erfaringer her ??
 
Jeg finner ofte en slags brentsmak i kjøpepils, men jeg tror den faktisk kommer av humlen, kanskje et resultat av oksidering. Både Ringnes og Urquell har hatt det. Kan det være Saaz?

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
 
Noen brygg bare humlet med Hallertau og noen med bare Saaz, men alle med samme brent smak.
Kanskje prøve med mer humle for å skjule smaken ?
 
Kjører du begge elementene under kokingen? Jeg kjører kun det kraftigste elementet under kokingen, da blir det et lite belegg med svidd men ingen smak av brent som jeg har merket.
 
MortenB82 skrev:
Kjører du begge elementene under kokingen? Jeg kjører kun det kraftigste elementet under kokingen, da blir det et lite belegg med svidd men ingen smak av brent som jeg har merket.

Mesker med bare det ene, og koker med begge, kanskje en ide å prøve med bare ett (koker ganske hardt med begge)
 
Ja, ihvertfall om du har isolert den med liggeunderlag. Da blir det i meste laget med begge synes jeg. Det merker du sikkert ved at du koker bort veldig mye.
 
Tilbake
Topp