brent starter

noen som har opplevd å få svarte flekker i spraymalten under kok??har brukt ekstra lys muntons spraymalt,har vanligvis brukt vanlig lys og der har jeg aldri sett dette før,koker i vanlig erlendmeyer kolbe på stekeplate
 
Jeg koker i vanlig kjele, teflonbelagt, og heller så over i kolbe. Jeg har aldri (de 8-10 gangene jeg har laget starter) hatt problemer med dette.
 
har aldri hatt problem før jeg heller,har kokt 50-60 startere på denne måten så det er litt rart,men det er første gang jeg bruker ekstra lys spraymalt,men men skal dekantere uansett,satser på det går bra
 
Jeg opplevde det samme sist jeg kokte starter. Fant ut at det bare var litt av den ringen med grums som vanligvis fester seg langs vannflaten under koking som hadde løsnet og fløt rundt i starteren som små "rosiner". Antar at det går fint.
 
Koker i kolbe på gassbluss, og har opplevd dette en gang. Da var det riktignok et stort og noen mindre "flak" med brent spraymalt. Postet et spørsmål om det her ett eller annet sted, men konklusjonen min er at det overhodet ikke hadde noen innvirkning på smaken av det ferdige brygget!

Har blitt flinkere til å sikre meg at spraymalten ikke har festet seg i bunnen av kolben ved å fylle opp halve vannmengden og sirkulere+kontra før resten av vannet helles i og det hele settes på blusset. Venter også med å legge i rørepinnen til det er kokt opp da jeg mistenker at den kan være en "pulversamler" i kald blanding...
 
ja tror det var rørepinnen som gjorde det,kommer sikkert til å smake på vørteren når jeg har dekantert det i morgen,laget starter for en time siden uten rørepinne og da var det helt fint
 
Tilbake
Topp