Brettanomyces Claussenii - gjærstarter ?

Stein Norem Wisted

Norbrygg-medlem
Jeg skal brygge en slags klone av Haandbryggeriets Bestefar og har ett rør Brett Clausennii. Settes gjærstarter som vanlig med denne gjæren ? Skal brygge 10 liter md OG 1080.
 
Ja! Brett er gjær, og har like godt av starter som annen gjær, iallfall hvis du skal bruke den til primærgjæring. Tror mengden i WLP-rørene er dimensjonert i forhold til sekundærgjæring med brett. Jeg er for øvrig litt usikker på om husgjæra til HB er en mixed culture eller en ren brett-stamme.
 
Skal den brukes som primærgjær? I så tilfelle så må du lage starter. Bruker du mr.malty er det ofte anbefalt å bruke hybrid innstillingen. Brett vokser litt anderledes enn vanlig gjær. Starteren bør stå om lag en uke for maks cellevekst. Også regne god tid til  bunnfelling hvis du skal dekantere da brett er lavtflokkulerende.
 
Har lest her på forumet at HB brygger Bestefar med 80% WLP 007 og 20% Brett.
Jeg tenker å bruke WLP 007 med vanlig starter, og da holder det kanskje med bare det ene røret med Brett uten starter.
 
Det blir mye mindre enn 20% brett, personlig ville jeg helt begge rørene i samme starter. Brett vokser saktere og det er som nevnt færre celler i røret i forhold til vanlig gjær.
 
Min erfaring med 100% brett er kort, men lyder slik:
Jeg satte en to ltr starter på et rør av hhv WLP644 og 650. Starter fikk stå i seks dager før den ble pitchet. Brukte ikke magnetrører, men ga kolben noen gode shakes de første dagene. All synlig aktivitet (CO₂ bobler og skum) opphørte dag fem. Jeg fordelte 40 ltr vørter med OG1062 i to dunker, rørte opp starteren og tømte en ltr i hver dunk. Det var full fres etter 12 timer. For fem min siden målte jeg SG i begge dunkende til 1013 (Bretten ble pitchet 2/5 kl 14).

Edit: se der ja; både treg og off topic.  :bank2:
 
Tilbake
Topp