Brewbrite/Polyclear

palve

 
Står og brygger en humlerik APA, og her har jeg for første gang klart å kjøpe med noe klaringsmiddel med hjem. Er det noen som har erfaring med Brewbrite/Polyclear? Det står forsåvidt klart på boksen hvordan jeg skal bruke den, men følelsen av å ha hvitt pulver i ølen min er... litt vemmelig ...  :jaha:
 
BrewBrite (miks av PVPP og Carreganan) funker veldig bra, tilsettes siste minuttene av kokingen. "Vanlig" Polyclar brukes normalt til klarning etter gjæring, men dette skal altså tilsettes i kokekjelen. At det ikke føles helt riktig å tilsette plastikpulver i vørteren skjønner jeg godt.
 
Takk for svar.

Jeg synes jo vørteren blir svært så klar etter mesking og forsiktig skylling, men så ødelegger humlingen alt, med mye trub og gris, til tross for bruk av poser.

Blir spennende å se om dette wonder-powderet hjelper.
 
Et spørsmål til, siden kompetansen er åpenbart tilstede  ;)

Vil dette klaringsmiddelet gi bunnfelling i kokekaret, eller i gjæringsdunken i ettertid? Noe å tenke på mtp slutt på koking, bruk av motstrømskjøler og ut i dunk?
 
Det gir god bunnfelling i kokekaret ja. Personlig ville jeg ha ventet litt etter kok før overføring (med kjøling) til gjæringskar for å la hot trub ligge igjen. Eventuelt overføre (og kjøle) til et desinfisert kar ved kokeslutt og la hot- og cold trub og humle felle ut der før tapping til gjæringskar.
 
Bruker gelatin til klarning, synes det funger veldig fint, men det er litt tungvindt. Noen som har erfaringer med Brewbirte kontra gelatin?
 
Jeg tenker å prøve begge deler neste gang jeg skal tappe på fat. Brewbrite fungerer fint for meg, gelatin blir nytt.
 
Tilbake
Topp