Brewcrafter 25

p.o

 
Kjøpte den nye brewcrafteren idag, og tenkte å dele litt tanker her..

Først litt om meg; heilt fersk i gamet, har eit toro-brygg på samvitigheta, som blei ok.
Har ikkje sett bratbergeren live før, så har ikkje noko samenligningsgrunnlag.

Hadde avtalt kjøp av ein brukt BB30 før helga der selger trakk seg, hadde demed tenkt å finne eit brukt bryggeri eller BIAB kjeler, men mista tålmodigheta og for på vestbrygg rett etter jobb å handla der. Lurte på grainfather, men synes den blei for dyr for en nybegynner.
Vurderte netthandelen sin bratberg kopi, den går for rundt 3000.-+frakt og gebyr, mangler pumpe så då blei det kort vei til å handle original vare, samt få prøve den nye utgava.

-Kosta 4990.- som eg synes er nok.
- selger viste ikkje om der fulgte med temperaturmåler, stod ingenting i infoen, men det gjorde det.
- pumpa ser nokså spinkel ut, men er heilt lydlaus og fungerer tilsynelatande fint, har kun testa med vatn.
- klønete betjening mtp at når temp og effekt er satt, må man skru av og på brygger for å endre det. Bagatell, men likevel litt klønete.
- slanger til kjøler følger ikkje med, rekna ikkje med det, mentenkte ikkje på det. dette kunne gjerne selger informert om når eg spør om det er noko meir eg trenger.
-Den digitale tempføleren som fulgte med viste ca 2 grader meir gjennom heile oppvarminga av vatn i forhold til betjeningspanelet, burde vel heller vert omvendt?
-Brukte 45 min fra 3grader vatn til 75grader, gir ingen lyd når den er ferdig, starter opp igjen automatisk dersom det kjem under satt temp.

Då er det berre å handle inn litt småting ila veka, og satsa på å teste ordentlig til helga:)
 
Det digitale termometeret tok kvelden iløpet av de første to bryggene; det tåler ikke fuktighten fra dampen....Anbefaler å kjøpe et skikkelig termometer først som sist (feks Thermapen på ebay).....Lykke til med en interessant, lærerik og oppslukende hobby :)
 
Det digitale termometeret tok kvelden iløpet av de første to bryggene; det tåler ikke fuktighten fra dampen....Anbefaler å kjøpe et skikkelig termometer først som sist (feks Thermapen på ebay).....Lykke til med en interessant, lærerik og oppslukende hobby :)
Oser ikkje akkurat kvalitet av det som følger med nei, så nytt blir nok handla på sikt..:)
Men det får greie seg no i starten..
 
Prøver meg på nokre bilder..
 

Vedlegg

  • IMG_1548.JPG
    IMG_1548.JPG
    162,6 KB · Sett: 490
  • IMG_1549.JPG
    IMG_1549.JPG
    219,5 KB · Sett: 454
  • IMG_1550.JPG
    IMG_1550.JPG
    129,9 KB · Sett: 448
  • IMG_1551.JPG
    IMG_1551.JPG
    146,7 KB · Sett: 465
  • IMG_1552.JPG
    IMG_1552.JPG
    193,5 KB · Sett: 464
  • IMG_1554.JPG
    IMG_1554.JPG
    134,5 KB · Sett: 487
  • IMG_1555.JPG
    IMG_1555.JPG
    140,6 KB · Sett: 470
Fikk mitt rett før påske. Brygga eit testbrygg i går. Hadda eit utbytte etter mesk på 74%.
Det som er litt dumt er at ein må skru av og på for å forandre på temp og effekt. Bazookafilter gikk og tett ved bruk av humlepellets.
På kjølinga brukte eg 20 min frå 100 grader og ned til 22 grader.
Alt i alt eit OK bryggeri til ein billig penge.:):)
 
Har sett 2 brygg på dette no, der den siste Punk IPA klonen står til gjæring. (vart ei lengre pause pga ferie og div) Alt i alt godt fornøgd! har handla Thermapen som TerjeJ anbefalte. Og det var ei god anbefaling! Det originale blei ødelagt etter kort tid. Var endel humlepellets i IPA`en eg satte no, så bazooka filteret fekk litt å jobbe med, men det gikk heilt fint å tappe på gjæringsfat. Tok berre litt lengre tid.. Gleda meg til neste brygg om eit par veker:)
 
Er fortsatt veldig fornøgd med brewcrafteren!
Har satt 2-3 brygg etter forrige kommentar. Har kjøpt eit humlefilter i tillegg, som eliminerte problemet med tett bazookafilter. Uten erfaring med bb30, vil eg mene at dette er eit godt alternativ ja:)
 
Ok, hvordan er disse mtp varme på utsiden? Må man gjøre noe ytterligere enn å bare legge ett liggeunderlag rundt og teipe/stroppe det?
 
Eg kjøpte liggeunderlag og 2 stropper på clas, funker heilt flott..:)
Ser ingen grunn til å ha noko anna i mellom.
 
Hei.
Jeg har et spørsmål angående Bratberg/Brewcrafter som jeg håper noen kan svare på:
Kan man skru på 2000W (Bratberg)/ 1800W når man skal øke temperaturen mellom meskesteg for at dette skal gå fortest mulig? F.eks når man skal til uitmes. Da skal man vanligvis øke temperaturen over 10 grader, så det tar litt lang tid med kun 500W/700W. Jeg har fått brent vørter en gang, og det var ikke noe særlig, det satte smak på øllet og var skikkelig vanskelig å få rengjort! Når vi skal koke opp så bruker vi jo 2000W/1800W, men da har man jo skyllt ut, så vørter er ikke like sterk, så det er vel mindre sjanse for at det blir brent da?

Og til deg p.o : Er det noe vits med bazooka filter om du bruker humlefilter? Jeg har kjørt en runde på Brewcrafteren, og det ble helt tett i bazooka filter ja, måtte sterilisere røreskjea til mesking og skrape bort humlerester hele tiden, og dette var på en lagerøl med relativt lite humle!

For de som fortsatt vurderer Brewcrafter vs BB30, så vil jeg i alle fall si at jeg er fornøyd med denne. Jeg leste her på forumet at mange synes temperaturmåling på BB30 er unøyaktig, dessuten får du med pumpe på brewcrafter, og den er marginalt billigere.
 
Har selv siste ver. Bratberg og kjører 2 kW på temp endring (meskesteg, utmesk, oppkok) uten prob. 2,5 KW brukes når jeg skal varme meskevannen og 500 W under mesk.
 
Kom over dette,så...

Ny "versjon" ute nå:
Oppgradert modell i salg fra 01.11.16 . Denne trenger man ikkje slå av programmet for å endre temperatur og wattstyrke. Man bare endrer det mens programmet er aktivert

-LED panel i farger med vanntett silikondeksel foran displayet
- Meir robust elektronikk
- Power knappene er vekke, nå styres alt fra LED panelet
- Trinnløs effekt valg fra 100W 700W og fra 1800W til 2500W
- Bazookafilter i bunnventil
- Kuleventil i rustfritt stål
- nytt forbedret lokk
Ny pris: 4 490,- (- 10 %?)

http://www.brygging.no/bryggeutstyr/brewcrafter25-oppgradert-modell
 
Ble litt usikker på denne, for alt som står som argumenter der er jo fra dagens BC25? Eneste er at det virker til å være en endring så man ikke må slå av programmet ved endring av temp og watt...
 
Har en 6-7 brygg som har gått bra, bazooka filter gikk tett begge gangene jeg prøvde så må skaffe meg humlefilter. Skylling på anvist måte i bruksanvisningen gir meg latterlig lav effektivitet. (Sikkert malt knusningen som er for grov) Rundt 60% så måtte gjøre noe med det, fant en perforert plate til å legge oppå maltet, faktisk så passer den topp perforerte platen i Grainfatheren direkte nedi BrewCrafter'en. Det hjalp ikke noe særlig så nå har jeg begynt å partiskylle 2 skyllinger med tømming til sekundær kjele, da ble det 75% effektivitet, men mye mer arbeid da. Vanskelig å vite når man hever silkaret om det er over eller langt over vørternivå i kjele, så skal montere ett siktglass. Og mitt digitale termometer viste 5 grader for mye.... Kan sikkert kalibreres men ???? hvem vet...
 
Har en 6-7 brygg som har gått bra, bazooka filter gikk tett begge gangene jeg prøvde så må skaffe meg humlefilter. Skylling på anvist måte i bruksanvisningen gir meg latterlig lav effektivitet. (Sikkert malt knusningen som er for grov) Rundt 60% så måtte gjøre noe med det, fant en perforert plate til å legge oppå maltet, faktisk så passer den topp perforerte platen i Grainfatheren direkte nedi BrewCrafter'en. Det hjalp ikke noe særlig så nå har jeg begynt å partiskylle 2 skyllinger med tømming til sekundær kjele, da ble det 75% effektivitet, men mye mer arbeid da. Vanskelig å vite når man hever silkaret om det er over eller langt over vørternivå i kjele, så skal montere ett siktglass. Og mitt digitale termometer viste 5 grader for mye.... Kan sikkert kalibreres men ???? hvem vet...

Hei.
Jeg har egentlig aldri brydd meg om bruksanvisningen som fulgte med, men heller brukt info som jeg har fått i diverse bøker om brygging. Så jeg kjører f.eks vannmengde i forhold til maltinnhold, ikke alltid samme vannmengde. Når det gjelder skylling så heller jeg på vann med ca 78 grader, og bare passer på å ha vann i maltrører hele tiden. Noen steder her på forumet ser jeg at noen mener at man skal skylle sakte, gjerne 90 minutter, men jeg bare heller på nytt vann så fort det begynner å bli tørt i toppen. Det tar IKKE 90 minutter! Og jeg får bra effektivitet, har ligget på 77% omtrent hver gang, har også vært høyere, usikkert hvorfor det har skjedd, kan være annen knusningssgrad på malten?

Bazooka filter gikk tett her også, så det blir nok arkivert :)

Ellers er det nok bare SW som er nytt på versjonen fra 1.novemeber. Det høres kjekt ut, så jeg skal høre med brygging.no om det er mulig å oppgradere den jeg kjøpte, for kun noen uker siden...
 
Tilbake
Topp