Brewcrafter 25

tjwesterby: jeg borret ett hull i lokket som jeg satte ett analogt termometer i, så jeg har gitt opp det digitale termometeret siden det uansett var "A pain in the behind" å ta av lokket hele tiden for å måle temperaturen, som de sier diplomatisk på ett annet språk.
ivarhl: Ja, det må spares til maltmølle her for jeg har lest mye på forum selv, men det vil seg bare ikke. Må være knusningen. Vedr. Bazooka filteret så kjøpe jeg ett humlefilter i rustfritt stål ala https://www.vestbrygg.no/produkt/br...ilter/humlefilter-rustfri-300-micron-30x15cm/ og dette funket glimrende for pellets humlen, Bazooka filteret tok da hot-break materiale helt fint og så fulgte jeg rådet til Finn Berger med nylon sokk på enden av tapping til gjæringskar, og det ble søren i meg en så gullende ren gjærkake i bunn av gjæringskaret at jeg egentlig stod og måpte i omtrent 5 min... Så nå tror jeg dette kan være ett godt utgangspunkt for gjenbruk av gjær... :-D
 
Hei.
Jeg har egentlig aldri brydd meg om bruksanvisningen som fulgte med, men heller brukt info som jeg har fått i diverse bøker om brygging. Så jeg kjører f.eks vannmengde i forhold til maltinnhold, ikke alltid samme vannmengde. Når det gjelder skylling så heller jeg på vann med ca 78 grader, og bare passer på å ha vann i maltrører hele tiden. Noen steder her på forumet ser jeg at noen mener at man skal skylle sakte, gjerne 90 minutter, men jeg bare heller på nytt vann så fort det begynner å bli tørt i toppen. Det tar IKKE 90 minutter! Og jeg får bra effektivitet, har ligget på 77% omtrent hver gang, har også vært høyere, usikkert hvorfor det har skjedd, kan være annen knusningssgrad på malten?

Bazooka filter gikk tett her også, så det blir nok arkivert :)

Ellers er det nok bare SW som er nytt på versjonen fra 1.novemeber. Det høres kjekt ut, så jeg skal høre med brygging.no om det er mulig å oppgradere den jeg kjøpte, for kun noen uker siden...

Hvis du oppnår 77% ved å bare helle på toppen og tappe av uten å røre, så vil jeg tro du kan få til en imponerende effektivitet hvis du bruker lengre tid. Ikke at det er noe mål, eller at jeg mener at du burde, men bare som et svar på at det virket ikke som at du skjønte hvorfor man burde skylle sakte :)
 
Men er den pumpa på GF så puny at den ikke tåler humle som har blitt oppløst i kanskje fem minutter? Humlesokker gir jo lavere effekt av humla, så da "må" man bruke mer, men jo mer man bruker i humlesokk jo mindre effekt får man av humla så man jager vel nesten bare sin egen hale.
 
Pumpen går ikke så lett tett men ved større mengder pellets så har det skjedd. Dette for BC ikke GF...
Jeg har nå ett stort humlefilter rustfritt stål så det virker som god sos. Liker balansert øl ikke så mye for slike humlebomber så da er det fint for meg. Skal ned å kjøpe mølle imorgen så får vi se hvor mye bedre det blir da!
 
Gi beskjed når du vet, er aktuelt her også da den kun er en måned gammel eller så. .
Hei.
Fikk bare i svar at man kan kjøpe nytt LCD panel (for det er der logikken ligger), og det koster 249kr pluss frakt (35kr). jeg spurte spesifikt om SW, men tvilsomt at de vil gi bort SW når de selger HW... Ikke så mye problem for meg at jeg kjøper nytt panel når det jeg har er splitter nytt. Noe annet hadde det vært om man kunne programmere inn stegmesk ala speidel, men man må uansett trykke for å endre, så da er det ikke så mye ekstra å slå av og på, synes jeg...
 
Hvis du oppnår 77% ved å bare helle på toppen og tappe av uten å røre, så vil jeg tro du kan få til en imponerende effektivitet hvis du bruker lengre tid. Ikke at det er noe mål, eller at jeg mener at du burde, men bare som et svar på at det virket ikke som at du skjønte hvorfor man burde skylle sakte :)
Hei.
Det er mulig, jeg er ingen ekspert. Jeg prøver å følge fly sparging, så godt det lar seg gjøre mtp det utstyret jeg har, og da skal man helle på slik at det alltid er litt vann over maltsenga. Så lenge jeg da bruker en slik maskin og ikke tømmer vørter over i en annet kokekar, så kan jeg ikke kontrollere farten på vannet ut, så da er det dette som bestemmer tiden. jeg kan alltids kjøre vørter en tur via f.eks gjæringskar, og da justere krana for å få til lengre skylletid. men akkurat nå er jeg heller mer for å korte ned bryggetid fremfor å forlenge den, ettersom jeg er småbarnsfar, og da er dette en hobby som egentlig tar for mye tid, og tid er noe jeg har lite av :) Mulig jeg kan prøve metoden via med å skylle over lengre tid en gang, for å se om det er noen forskjell?
 
tjwesterby: jeg borret ett hull i lokket som jeg satte ett analogt termometer i, så jeg har gitt opp det digitale termometeret siden det uansett var "A pain in the behind" å ta av lokket hele tiden for å måle temperaturen, som de sier diplomatisk på ett annet språk.
ivarhl: Ja, det må spares til maltmølle her for jeg har lest mye på forum selv, men det vil seg bare ikke. Må være knusningen. Vedr. Bazooka filteret så kjøpe jeg ett humlefilter i rustfritt stål ala https://www.vestbrygg.no/produkt/br...ilter/humlefilter-rustfri-300-micron-30x15cm/ og dette funket glimrende for pellets humlen, Bazooka filteret tok da hot-break materiale helt fint og så fulgte jeg rådet til Finn Berger med nylon sokk på enden av tapping til gjæringskar, og det ble søren i meg en så gullende ren gjærkake i bunn av gjæringskaret at jeg egentlig stod og måpte i omtrent 5 min... Så nå tror jeg dette kan være ett godt utgangspunkt for gjenbruk av gjær... :-D
Hei.
Jeg har kjøpt malt fra flere av nettbutikkene, og aldri hatt noe problem med knust malt og lav effektivitet. Men ved å ha egen mølle har man selvsagt kontroll, og det blir likt hver gang. Foreløbig synes jeg ikke det er verdt investeringen, da det tar lang tid å tjene inn mot å kjøpe knust malt. Håper du får kontroll på knusingen slik at du får stabil og høy effektivitet. Du ser nå i alle fall ut til å ha kontroll på trub :)
 
Hei ja eg kjøpte en mølle Brewferm sin og knuste på 0,8mm, har bare kjørt en batch på denne og det ble 74% meske-effektivitet som er på linje med det beste jeg har hatt før men ikke bedre..... Får se hvordan det går fremover...
 
Etter gårsdagens brygging kan det virke som om varmeelementet på min gamle bratberg har tatt kvelden(skal feilsøke litt senere i dag), så worst case scenario må jeg investere i nytt utstyr.

Hva slags inntrykk og erfaringer sitter folk med når det gjelder brewcrafter25, nå som det har gått en stund.
 
Etter gårsdagens brygging kan det virke som om varmeelementet på min gamle bratberg har tatt kvelden(skal feilsøke litt senere i dag), så worst case scenario må jeg investere i nytt utstyr.

Hva slags inntrykk og erfaringer sitter folk med når det gjelder brewcrafter25, nå som det har gått en stund.

Hei.
Jeg har både Bratberg gen.2 og Brewcrafter.Forskjellen er styringen,på den nye kan du sette tempintervall på 1 grad.Du kan også styre effekten,men du kan bare styre effekten på det lille elementet,noe jeg ikke skjønner hvorfor...Bra at de nå har et 1800W og et 700W. Ellers er det samme ulla,på godt og vondt.

Bratberg/Brewcrafter er en enkel maskin,så lenge du synes det er greit å endre temperatur manuelt ved stegmesk,så synes jeg at man får mye for pengene.Ville selvsagt hatt en Grainfather,men synes det blir for dyrt.

Jeg har også fått feil på styringen på min maskin,og fikk da sendt ny uten spørsmål,så synes servicen er bra,det teller også litt
 
Hei.
Jeg har både Bratberg gen.2 og Brewcrafter.Forskjellen er styringen,på den nye kan du sette tempintervall på 1 grad.Du kan også styre effekten,men du kan bare styre effekten på det lille elementet,noe jeg ikke skjønner hvorfor...Bra at de nå har et 1800W og et 700W. Ellers er det samme ulla,på godt og vondt.

Bratberg/Brewcrafter er en enkel maskin,så lenge du synes det er greit å endre temperatur manuelt ved stegmesk,så synes jeg at man får mye for pengene.Ville selvsagt hatt en Grainfather,men synes det blir for dyrt.

Jeg har også fått feil på styringen på min maskin,og fikk da sendt ny uten spørsmål,så synes servicen er bra,det teller også litt

Takk for svar.
Etter litt feilsøking viste det seg at feilen lå i bryteren og ikke selve varmeelementet. Byttet bryter og alt er som normalt, heldigvis. Da legges kjøp av ny maskin på is, enn så lenge.
 
Tilbake
Topp