Brewdog Punk IPA clone

ChristopherB

Norbrygg-medlem
Hei!

Har fått en oppskrift fra Punk IPA clone i brew your own magazine. Denne er på engelsk og siden jeg skal brygge min aller første batch nå til helgen er jeg litt for usikker på ting merker jeg :)

Jeg har en BB30 og råvarene er handlet inn.

Jeg kan jo skrive fremgangsmåten her som det står på engelsk så hvis noen kunne forklart/oversatt det på norsk til en nybegynner ville jeg blitt veldig gla! :)

Step by Step

Mash grains at 149F (65 C) for 1 hour and sparge to collect about 6.0 gallons (23 L) of wort. Boil for 90 minutes with Columbus hops at start and Ahtanum at knock-out. Cool, and add yeast as a 1-quart (1L) starter prepared 2-3 days earlier. Oxygenate well and let ferment for 3-5 days.Rack into a secondary fermenter and add amarillo hops in a sanitized muslin bag. Rack after one to two weeks, and bottle or keg as desired.

For det første , er det 23 L jeg skal koke opp? til ca 72C? Får man ikke 65C da når man tilsetter malt? Og hvordan beregner man skyllevann til denne oppskriften? Skal bli 19L

Det står i oppskrifte at Ahtanum skal være i 0 min (At knock-out) kan noen forklare det kjapt?

Amarillo skal tørrhumles , leser jeg riktig utifra oppskriften at det skal flyttes over til ett nytt gjæringskar (Må man det??) og hive opp i pellets?

Jeg har 2 beholdere fra white labs , skal ikke de bare ristes / åpnes forsiktig og helles i vørteren? Må jeg lage 1L med noe greier her?

Så står det helt på slutten i oppskriften : 1 Cup corn sugar (for priming) Hva betyr det og hvor skal det tilsettes?

Sikkert mye dumme nybegynner spørsmål , men sliter litt med å forstå denne oppskriften og fremgangsmåte og vil helst ha svar på mest mulig før jeg vrir igang min BB30 :)

Håper på mange gode svar! :)

På forhånd takk!!
 
Mash grains at 149F (65 C) for 1 hour and sparge to collect about 6.0 gallons (23 L) of wort. Boil for 90 minutes with Columbus hops at start and Ahtanum at knock-out. Cool, and add yeast as a 1-quart (1L) starter prepared 2-3 days earlier. Oxygenate well and let ferment for 3-5 days.Rack into a secondary fermenter and add amarillo hops in a sanitized muslin bag. Rack after one to two weeks, and bottle or keg as desired.

Tar bare for meg det som ikke er helt åpenlyst..

Du skal koke 23L (oppskriften går ut ifra at du skal tappe 19 liter, så juster etter eget avkok)

Columbus skal i ved 90 min (syntes det hørtes ut som en halvtime for tidlig, uansett mengde). Ahtanum skal i når du skrur av kjelen. Tilsett gjær etter egen starter (hvis du bruker starter(drit i det som står der)). Drit også i å tappe over til sekundærkar. Legg i Amarillo som tørrhumle etter fem dager.

Etter å ha lest dette kan jeg si at dette ikke blir punk IPA, men det blir en veldig god øl for det :)

Helst-helst lager du en starter. Du må se på datoen på gjær-rørene. Hvis du ikke har mulighet for å lage starter se på rørene og ikke pitch de hvis de er gamle, da sparer du til en annen dag hvor du lager starter, og bruker tørrgjær på dette brygget. Datoen du ser på rørene er best før, og de ble produsert fire måneder før denne datoen. Gå inn på mrmalty.com og plott inn data, så får du svar hva du trenger av mengde gjær.

1 cup for priming trenger du ikke bry deg nevneverdig om når det kommer til mengden. Dette er mengden karboneringssukker. Altså sukker du skal ha på flasker for å få bobler i ølet. Siden du spør hva det er så anbefaler jeg deg å søke på fremgangsmåter for karbonering, eller spør her og få svar. "Standard" mengde er iallefall 6g/L fordelt på ferdig øl på flaske.

Punk IPA:
http://forum.norbrygg.no/threads/brewdog-punk-ipa-clone.6784/
 
Hei og takk for svar!

Columbus skal koke I 90 min, ikke I Ved 90 min.

Jeg tror jeg holder meg unna starter foreløpig;) , Mener Han på bryggselv så at jeg bare skulle helle de 2 rørene jeg har med gjær i vørteren når den var kjølt ned, høres det riktig ut?

De går ut i september, kan kikke litt på den linked du gav meg!

Takk takk og håper på flere svar!:)

Kjempeforum!!:)
 
Altså, koke i 90 min/ i ved 90 min høres ut som det samme tidspunkt på bryggerspråket, man teller nedover :)

Du får godt øl ved å pitche to av de rørene direkte.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp