Brewhouse Efficiency

Sliter litt med å kunne regne ut dette korrekt. Forstår utregningen, men jeg ser ikke helt hvordan jeg skal kunne finne ut av verdiene som skal tastes inn.

Jeg kan jo ikke kjøle ned vørteren (eller?) for å finne mengden heller.

Eksempelvis mesket jeg sist med 7kg malt i 29.5 liter vann. Jeg skyllet med 7 liter i eget kar og etter 30 minutter var de 7 literne blitt til 11 - altså fikk jeg tilbake 4 liter av væsken som var i BIAB-posen.

Når jeg tømte dette tilbake i kjelen (36 liters kjele?) og væsken var begynt å koke så var det ca. 1cm igjen til toppen av kjelen.

Jeg endte opp med 29-30 liter på gjæringskaret (alt for mye!!).

O.G var 1.050 før jeg tilsatte DME.

Må jeg kjøle ned og måle vørteren etter meskinga for å finne ut av det her?
 
Cluet her er å finne ut hvor mye bryggeriet ditt koker bort under kokingen og regne seg tilbake. Hos deg høres det ut som det koker bort drøyt 6 liter på den koketiden du hadde for brygget. Kokte du i en time, så koker du bort 6 liter i timen på ditt brygg. Hvis du for eksempel kokte i 90 minutter, så koker du vekk ca 4 liter i timen.

Når det gjelder malten, så regner jeg at omtrent en liter vann per kg malt forsvinner under meskingen. Så la oss se på følgende regnestykke:

Du ønsker å ende med 25 liter, og starter med det som meskevann. 7 kg malt tar bort 7 liter vann. Du vet at for din koketid for ditt bryggeri, så forsvinner 6 liter i kokingen. For å komme tilbake til 25 liter etter kokingen, så skyller du med så mye vann som du vil koke bort + det som maltet suger til seg, altså 6 + 7 = 13 liter skyllevann. Du kan også kontrollere dette ved å se at du etter skylling men før kok har 25 + 6 = 31 liter i kjelen. Da er sjansen for å ende på 25 liter ganske god.
 
Jeg mesket med 29,5 liter vann og 7 kg malt. 7 liter forsvinner i malten, og jeg skyller med 7 liter. Da er jeg på 29,5 liter igjen. Og jeg kokte i 90 minutter og hvis 6 liter kokte bort så skulle jeg sitte igjen med 23,5 liter...

Men jeg sitter jo igjen med det samme jeg startet med...
 
Det høres nesten litt rart ut at 7 kg malt kun stjeler 3 liter vann. Det er mulig at du lar det renne av seg lenger enn det som er normalt. I så fall får du kompensere med det. Uansett kan vi gjøre dette enda enklere:

Du startet med 29.5 liter meskevann og endte med omtrent det samme. Altså vet du at du ved å starte med det volumet du vil slutte med, så skyller du med ca 7 liter og skal da havne tilbake på det etter kok. Mesk med 25 liter fra start så havner du tilbake på omtrent riktig sted.
 
Ja, jeg lot det renne av seg i godt over halvtimen grunnet tidsmangel.

Tidligere har jeg operert med 25 liter + 10% avkok + 2 liter trub + 1 liter gjærkake + 1 liter/pr kilo malt. F.eks 25 + 2.5 + 2 + 1 + 7 = totalt 37,5 liter og har da fått ca 27 liter på gjæringskaret.

Men denne gangen gikk det litt annerledes, altså nesten 3 liter mer. Det var jo litt i overkant av 4 liter som rente av meskeposen, men jeg lot heller ikke posen henge mer en 10-15 sekunder over kjelen da den er så tung.

Jeg har en slik induksjonstopp CASO PRO 3500W som jeg kjørte på nivå 8 (watt) i 90 minutter (vanligvis 7) for å koke unna mest mulig. Jeg tror ikke nivået fra topp endret seg mer enn 2-3 cm på 90 minutter.

Hvordan går jeg best frem for å regne ut effektiviteten her da?
 
Jeg mesket med 29,5 liter vann og 7 kg malt. 7 liter forsvinner i malten, og jeg skyller med 7 liter. Da er jeg på 29,5 liter igjen. Og jeg kokte i 90 minutter og hvis 6 liter kokte bort så skulle jeg sitte igjen med 23,5 liter...

Men jeg sitter jo igjen med det samme jeg startet med...
Ja, av en eller annen grunn så gjør du noe som gir mer væske tilbake fra maltet. Altså passer ikke 1 liter vann per 1 kg malt for deg. Mulig det har å gjøre med at du tar deg tiden til å renne av ganske lenge. Det gir deg sikkert godt utbytte, men da må du enten beregne litt lenger koketid for å koke vekk mer vann, starte med mindre meskevann eller skylle med mindre skyllevann. I ditt tilfelle ville jeg startet med 23.5 liter istedenfor 29,5 liter. Jeg tolker ihvertfall tommelfingerreglene for BIAB slik at man starter meskingen med fullt volum, altså det volumet man vil ende med til slutt. Etter mesking og skylling, men før kok, bør man ha ønsket volum + det som koker vekk i kjelen. Altså 23.5 + 6 = 29.5 liter i kjelen før kok.

I ditt tilfelle startet du altså med alt for mye meskevann.
 
Jeg regner ikke så mye på det. Jeg bruker beercalc for oppskriftene mine, og her justerer jeg effektivitetsprosenten til kartet stemmer med terrenget.
 
Jeg bruker beercalc for oppskriftene mine, og her justerer jeg effektivitetsprosenten til kartet stemmer med terrenget.

Det var jo kartet/terrenget jeg ønsket å finne ut av. Men jeg bryr meg kanskje om bagateller. Oppskriftene mine går ut i fra 70% og jeg har truffet ganske bra hittill så er kanskje rundt der...
 
Tilbake
Topp