Holmentoppen
Norbrygg-medlem
Technische Universität München · Research Center Weihenstephan for Brewing and Food QualityI en pdf jeg fant omtales den som TUM 34/70.
Technische Universität München · Research Center Weihenstephan for Brewing and Food QualityI en pdf jeg fant omtales den som TUM 34/70.
Jau, men det er jo samme gjæra vel?Technische Universität München · Research Center Weihenstephan for Brewing and Food Quality
Det gjør det, ja. Jeg surrer igjen.Det står da: ”500 g - Tillverkad i Sverige - Lämplig ersättare för W-34/70”?
Det er nok her de kommer fra, alle med W-34/70 betegnelsen. W-en er kanskje bare det kommersielle navnet som Fermentis bruker? Men at de er 100 % identiske vet vi jo ikke.Jau, men der er jo samme gjæra vel?
Skulle ikke forundre megDet gjør det, ja. Jeg surrer igjen.
Jeg hadde hengt meg opp i at AEB er italiensk, og at Jästbolaget er eneste produsent i Sverige. Men Jästbolaget er svære greier, visst. De skriver at de har 15% av verdensmarkedet, så joda; de produser sikkert for AEB, også. Og har sikkert ingen skrupler med å produsere den samme gjærtypen for to selskaper.
Skal tru om de produserer for Mangrove Jacks, også?
Ja jeg merker at jo lengre ned i kaninhullet man graver jo mer forvirrende blir det.. Jeg leste nettopp en tråd hvor "Saccharomyces"(som jeg vet noen ikke alltid er enig med) skriver: "TUM states that W-34/70 (a.k.a. TUM 34/70) has an AA of 73%. Even with a very fermentable wort, there is no way that a culture known to reliably produce an AA around 73% can reliably produce an AA of between 80 and 84% as stated on the Fermentis site, that is, unless it is contaminated or mutated."Det er nok her de kommer fra, alle med W-34/70 betegnelsen. W-en er kanskje bare det kommersielle navnet som Fermentis bruker? Men at de er 100 % identiske vet vi jo ikke.
Jeg som har koblet AEB og Jästbolaget.@Holmentoppen , du skriver et annet sted at Brewly antakelig får sin gjær fra AEB, som eies av Orkla og er eneste gjærprodusent i Sverige. Jeg finner ikke noe på AEB i farten, men det må være Jästbolaget du referer til. Det eies av Orkla, og driver bl.a. med kontraktproduksjon av ølgjær. Det virker veldig sannsynlig at Brewly får laget produktene sine der.
Jeg fant fram via denne svenske forumtråden: https://bryggaren.shbf.se/viewtopic.php?f=5&t=15789
Thanks for your mail and inquiry.
We produce yeast for beer on behalf of AEB in this area. I suggest you contact our business partner, AEB Nordica for further discussions;
Med vänlig hälsning / Best regards
Anna Bjur
Head of Business Development
Jästbolaget AB
Ville hatt, i alle fall - men gjærbanken til Weihenstephan, som markedsfører denne gjæren, sier jo "normal to high AV° (approx. 78-81%)". Så ... ?Ja jeg merker at jo lengre ned i kaninhullet man graver jo mer forvirrende blir det.. Jeg leste nettopp en tråd hvor "Saccharomyces"(som jeg vet noen ikke alltid er enig med) skriver: "TUM states that W-34/70 (a.k.a. TUM 34/70) has an AA of 73%. Even with a very fermentable wort, there is no way that a culture known to reliably produce an AA around 73% can reliably produce an AA of between 80 and 84% as stated on the Fermentis site, that is, unless it is contaminated or mutated."
Men har han et poeng?
Skjønner, vel det var morro så lenge det varte, jeg kjenner at det jeg gleder meg mest til nå, etter en liten avsporing, igjen, blir å høre hva andre syns om Brewly W34/70. Jeg er nesten litt nervøs, er det fordi jeg endelig ble kvitt svovelen at jeg har fått dette forholdet til Brewly? Jeg håper ikke det, men hvem vet, jeg gleder meg i alle fallVille hatt, i alle fall - men gjærbanken til Weihenstephan, som markedsfører denne gjæren, sier jo "normal to high AV° (approx. 78-81%)". Så ... ?
Jeg har mange ganger lurt på noen av de utgjæringsprosentene som laboratoriene finner fram til, og tar dem alltid med ei klype salt.
Følger opp denne med å spise mine egne ord, jeg fikk raskt svar og det har åpnet seg en dialog, så om noen har noen relevante spørsmål, gi beskjed så skal jeg se hva jeg kan få ut av deDet er selvfølgelig bare spekulasjon fra min side også, men jeg mistenker at Fermentis, pga av omfanget av kunder, har en helt annen prosess for dyrking, tørking og pakking enn hvem det nå enn er som produserer Brewly.
En ting er i alle fall sikkert og der er at det er ikke Fermentis som har lagt på /70. I en pdf jeg fant omtales den som TUM 34/70.
Jeg har sendt en mail til hjemmebryggeriet hvor jeg kjøper gjæra, men har ikke det helt store håpet om ett vettug svar, desverre.
Det jeg synes er særlig interessant, er mangelen på H2S. Jeg skjønner ikke at det ikke skal være en genetisk forskjell. Men spørsmålet er jo hvor mye folka på Hb veit. De har jo ikke noen hånd i produksjonen, og det skulle overraske meg mye om de har mer greie på gjær enn du og jeg.Følger opp denne med å spise mine egne ord, jeg fikk raskt svar og det har åpnet seg en dialog, så om noen har noen relevante spørsmål, gi beskjed så skal jeg se hva jeg kan få ut av de
Vis vedlegget 54074
Vis vedlegget 54075
hehe - jeg ville hatt en sånn reaksjon, i alle fall. Svovelen ødelegger veldig mye. For meg er muligens Cablecar løsningen, den er helt fri for svineriet, og jeg kjenner hvor godt det gjør hver gang jeg lukter på gjærlåsen nå.Skjønner, vel det var morro så lenge det varte, jeg kjenner at det jeg gleder meg mest til nå, etter en liten avsporing, igjen, blir å høre hva andre syns om Brewly W34/70. Jeg er nesten litt nervøs, er det fordi jeg endelig ble kvitt svovelen at jeg har fått dette forholdet til Brewly? Jeg håper ikke det, men hvem vet, jeg gleder meg i alle fall
Det hjalp ikke nevneverdig mot svovel å prøve å gjære uten gjærlås (under stormgjæringen) heller, som vi diskuterte som et mulig mottiltak?hehe - jeg ville hatt en sånn reaksjon, i alle fall. Svovelen ødelegger veldig mye. For meg er muligens Cablecar løsningen, den er helt fri for svineriet, og jeg kjenner hvor godt det gjør hver gang jeg lukter på gjærlåsen nå.
Men jeg er også spent på effekten av den nye (brukte) kobberkjøleren min. Mulig den også fikser problemet.
Helt enig, men jeg håpte kanskje på at de hadde noen "rundt seg" som kanskje hadde mer peiling, og var derfor litt glad og overrasket over at de spurte om hvilke forskjeller.Det jeg synes er særlig interessant, er mangelen på H2S. Jeg skjønner ikke at det ikke skal være en genetisk forskjell. Men spørsmålet er jo hvor mye folka på Hb veit. De har jo ikke noen hånd i produksjonen, og det skulle overraske meg mye om de har mer greie på gjær enn du og jeg.
Ja ikke sant, så at den nye Lutra(tørrgjær) nå kommer uten muligheten til å produsere svovel så kanskje "egenskapen" også blir å se i lagergjær etterhvert.hehe - jeg ville hatt en sånn reaksjon, i alle fall. Svovelen ødelegger veldig mye. For meg er muligens Cablecar løsningen, den er helt fri for svineriet, og jeg kjenner hvor godt det gjør hver gang jeg lukter på gjærlåsen nå.
Men jeg er også spent på effekten av den nye (brukte) kobberkjøleren min. Mulig den også fikser problemet.