Brewly W-34/70

Det står da: ”500 g - Tillverkad i Sverige - Lämplig ersättare för W-34/70”?
Det gjør det, ja:). Jeg surrer igjen.

Jeg hadde hengt meg opp i at AEB er italiensk, og at Jästbolaget er eneste produsent i Sverige. Men Jästbolaget er svære greier, visst. De skriver at de har 15% av verdensmarkedet, så joda; de produser sikkert for AEB, også. Og har sikkert ingen skrupler med å produsere den samme gjærtypen for to selskaper.

Skal tru om de produserer for Mangrove Jacks, også?
 
Det gjør det, ja:). Jeg surrer igjen.

Jeg hadde hengt meg opp i at AEB er italiensk, og at Jästbolaget er eneste produsent i Sverige. Men Jästbolaget er svære greier, visst. De skriver at de har 15% av verdensmarkedet, så joda; de produser sikkert for AEB, også. Og har sikkert ingen skrupler med å produsere den samme gjærtypen for to selskaper.

Skal tru om de produserer for Mangrove Jacks, også?
Skulle ikke forundre meg :)
 
Det er nok her de kommer fra, alle med W-34/70 betegnelsen. W-en er kanskje bare det kommersielle navnet som Fermentis bruker? Men at de er 100 % identiske vet vi jo ikke.
Ja jeg merker at jo lengre ned i kaninhullet man graver jo mer forvirrende blir det.. Jeg leste nettopp en tråd hvor "Saccharomyces"(som jeg vet noen ikke alltid er enig med) skriver: "TUM states that W-34/70 (a.k.a. TUM 34/70) has an AA of 73%. Even with a very fermentable wort, there is no way that a culture known to reliably produce an AA around 73% can reliably produce an AA of between 80 and 84% as stated on the Fermentis site, that is, unless it is contaminated or mutated."

Men har han et poeng?
 
@Holmentoppen , du skriver et annet sted at Brewly antakelig får sin gjær fra AEB, som eies av Orkla og er eneste gjærprodusent i Sverige. Jeg finner ikke noe på AEB i farten, men det må være Jästbolaget du referer til. Det eies av Orkla, og driver bl.a. med kontraktproduksjon av ølgjær. Det virker veldig sannsynlig at Brewly får laget produktene sine der.

Jeg fant fram via denne svenske forumtråden: https://bryggaren.shbf.se/viewtopic.php?f=5&t=15789
Jeg som har koblet AEB og Jästbolaget.

Dvs det har egentlig Jästbolaget gjort selv pr. E-post.

Thanks for your mail and inquiry.

We produce yeast for beer on behalf of AEB in this area. I suggest you contact our business partner, AEB Nordica for further discussions;

Med vänlig hälsning / Best regards

Anna Bjur
Head of Business Development
Jästbolaget AB
 
Ja jeg merker at jo lengre ned i kaninhullet man graver jo mer forvirrende blir det.. Jeg leste nettopp en tråd hvor "Saccharomyces"(som jeg vet noen ikke alltid er enig med) skriver: "TUM states that W-34/70 (a.k.a. TUM 34/70) has an AA of 73%. Even with a very fermentable wort, there is no way that a culture known to reliably produce an AA around 73% can reliably produce an AA of between 80 and 84% as stated on the Fermentis site, that is, unless it is contaminated or mutated."

Men har han et poeng?
Ville hatt, i alle fall - men gjærbanken til Weihenstephan, som markedsfører denne gjæren, sier jo "normal to high AV° (approx. 78-81%)". Så ... ?

Jeg har mange ganger lurt på noen av de utgjæringsprosentene som laboratoriene finner fram til, og tar dem alltid med ei klype salt.
 
Ville hatt, i alle fall - men gjærbanken til Weihenstephan, som markedsfører denne gjæren, sier jo "normal to high AV° (approx. 78-81%)". Så ... ?

Jeg har mange ganger lurt på noen av de utgjæringsprosentene som laboratoriene finner fram til, og tar dem alltid med ei klype salt.
Skjønner, vel det var morro så lenge det varte, jeg kjenner at det jeg gleder meg mest til nå, etter en liten avsporing, igjen, blir å høre hva andre syns om Brewly W34/70. Jeg er nesten litt nervøs, er det fordi jeg endelig ble kvitt svovelen at jeg har fått dette forholdet til Brewly? Jeg håper ikke det, men hvem vet, jeg gleder meg i alle fall:)
 
Det er selvfølgelig bare spekulasjon fra min side også, men jeg mistenker at Fermentis, pga av omfanget av kunder, har en helt annen prosess for dyrking, tørking og pakking enn hvem det nå enn er som produserer Brewly.

En ting er i alle fall sikkert og der er at det er ikke Fermentis som har lagt på /70. I en pdf jeg fant omtales den som TUM 34/70.

Jeg har sendt en mail til hjemmebryggeriet hvor jeg kjøper gjæra, men har ikke det helt store håpet om ett vettug svar, desverre.
Følger opp denne med å spise mine egne ord, jeg fikk raskt svar og det har åpnet seg en dialog, så om noen har noen relevante spørsmål, gi beskjed så skal jeg se hva jeg kan få ut av de :)
Screenshot_20211021_095302_com.microsoft.office.outlook.jpg
Screenshot_20211021_095311_com.microsoft.office.outlook.jpg
 
Følger opp denne med å spise mine egne ord, jeg fikk raskt svar og det har åpnet seg en dialog, så om noen har noen relevante spørsmål, gi beskjed så skal jeg se hva jeg kan få ut av de :)
Vis vedlegget 54074
Vis vedlegget 54075
Det jeg synes er særlig interessant, er mangelen på H2S. Jeg skjønner ikke at det ikke skal være en genetisk forskjell. Men spørsmålet er jo hvor mye folka på Hb veit. De har jo ikke noen hånd i produksjonen, og det skulle overraske meg mye om de har mer greie på gjær enn du og jeg.
 
Skjønner, vel det var morro så lenge det varte, jeg kjenner at det jeg gleder meg mest til nå, etter en liten avsporing, igjen, blir å høre hva andre syns om Brewly W34/70. Jeg er nesten litt nervøs, er det fordi jeg endelig ble kvitt svovelen at jeg har fått dette forholdet til Brewly? Jeg håper ikke det, men hvem vet, jeg gleder meg i alle fall:)
hehe - jeg ville hatt en sånn reaksjon, i alle fall:). Svovelen ødelegger veldig mye. For meg er muligens Cablecar løsningen, den er helt fri for svineriet, og jeg kjenner hvor godt det gjør hver gang jeg lukter på gjærlåsen nå:p.

Men jeg er også spent på effekten av den nye (brukte) kobberkjøleren min. Mulig den også fikser problemet.
 
hehe - jeg ville hatt en sånn reaksjon, i alle fall:). Svovelen ødelegger veldig mye. For meg er muligens Cablecar løsningen, den er helt fri for svineriet, og jeg kjenner hvor godt det gjør hver gang jeg lukter på gjærlåsen nå:p.

Men jeg er også spent på effekten av den nye (brukte) kobberkjøleren min. Mulig den også fikser problemet.
Det hjalp ikke nevneverdig mot svovel å prøve å gjære uten gjærlås (under stormgjæringen) heller, som vi diskuterte som et mulig mottiltak?
 
Det jeg synes er særlig interessant, er mangelen på H2S. Jeg skjønner ikke at det ikke skal være en genetisk forskjell. Men spørsmålet er jo hvor mye folka på Hb veit. De har jo ikke noen hånd i produksjonen, og det skulle overraske meg mye om de har mer greie på gjær enn du og jeg.
Helt enig, men jeg håpte kanskje på at de hadde noen "rundt seg" som kanskje hadde mer peiling, og var derfor litt glad og overrasket over at de spurte om hvilke forskjeller.

Uansett så tror jeg det stemmer at det er samme gjær som Fermentis, og da spekulerer jeg i at Fermentis gjør "noe" litt annerledes når de dyrker og tørker gjær.

Jeg har nå delt mine erfaring med de og er spent på å lese hva de mener om saken.
 
Sist redigert:
hehe - jeg ville hatt en sånn reaksjon, i alle fall:). Svovelen ødelegger veldig mye. For meg er muligens Cablecar løsningen, den er helt fri for svineriet, og jeg kjenner hvor godt det gjør hver gang jeg lukter på gjærlåsen nå:p.

Men jeg er også spent på effekten av den nye (brukte) kobberkjøleren min. Mulig den også fikser problemet.
Ja ikke sant, så at den nye Lutra(tørrgjær) nå kommer uten muligheten til å produsere svovel så kanskje "egenskapen" også blir å se i lagergjær etterhvert.

For å spekulere litt så vil jeg tro at det Fermentis gjør for å kunne si at O2 og næring er unødvendig mest sannsynlig "koster" gjæra noe. Såvidt jeg har fått med meg så har produksjonen av H2S flere egenskaper utover å være et bi produkt.

"Studies have also revealed that H2S is not just a by-product in the biosynthesis of the sulfur-containing amino acids, but indeed a vital molecule involved in detoxification, population signalling and extending cellular life span."

Så, H2S brukes av gjær til å kvitte seg med tunge metaller, signalisere om hvordan helsen i populasjonen ligger ann og det er en måte å holde ut lengre under vanskelige forhold. Sånn jeg leser det. Det står også: " The liberation of excessive H2S during fermentation usually occurs as a result of insufficient assimilable nitrogen"

Så da tenker jeg at det vi merker av H2S i et ferdig gjæra øl er excessive, og det er muligens derfor mange som diskuterer akkurat dette med H2S rundt omkring på forskjellige forumer mener at H2S "alltid" skyldes at gjæra på en eller annen måte stresser eller sliter.

Om det er tilfellet så må det som sagt være noe Fermentis gjør med sin gjær under dyrking og tørking som gjør at den gir excessive H2S hos meg, mens Brewly gjør ikke. Hvorfor finner jeg kanskje heller aldri ut av, men det må være noe.
 
Sist redigert:
Har vært i kontakt med hjemmebryggeriet.no. Dersom vi kjøper et større parti f.eks. 100 stk får vi et ganske bra avslag. Dersom jeg har regnet riktig, 21-22,- kr pr pakke ferdig levert i Norge.

Dersom noen har interesse av å være med på et samkjøp, send meg en PM med hvor mange så koordinerer jeg med @Kloakk. Så slipper vi å spamme tråden med dette.

Prisen din blir 21-22 kr pr 12g pakke og eventuelt postens satser for sending. Maks pris blir 79,- for den billigste Norgespakken.
 
Tilbake
Topp