Brewmance Bryggeri

Helt korrekt, Sjakkt. Sleit med grumsete vørter etter mesking med Speidel, måtte heve røret og sirkulere relativt lenge før det kom seg. Her går det helt automagisk!
 
Men er det egentlig noe å bry seg om? Når jeg mesker er det grumsete i grunn helt opp til avkjøling, men etter avkjøling, whirlpool og 30-60 minutters hvile er den veldig klar og fin. Eller misforstår jeg hva du mener?
 
Planlegger noe litt mindre. Kan du tipse evt link til de varmelementene, de så low dencity ut, og til pumpa du valgte til motstrømskjøleren?

Typed with thumbs.
 
Men er det egentlig noe å bry seg om? Når jeg mesker er det grumsete i grunn helt opp til avkjøling, men etter avkjøling, whirlpool og 30-60 minutters hvile er den veldig klar og fin. Eller misforstår jeg hva du mener?

Det som er, er at jeg etter endt gjæring med det nye oppsettet får et klart øl mye fortere. Så det har nok noe å si. Opplevde klar vørter etter kok selv, men det lurer seg alltid med litt korn og rusk med braumeisteren. Men that's just my two cents, og ikke noe empirisk.
 
Planlegger noe litt mindre. Kan du tipse evt link til de varmelementene, de så low dencity ut, og til pumpa du valgte til motstrømskjøleren?

Typed with thumbs.

Dette er Camco ULWD 5500w, ja. Men jeg vil egentlig fraråde deg fra å velge de. Problemet er at de ruster. Når basen, elementene og kjelen i RF kommer i kontakt, så ruster elementbasen. Av den grunn har jeg blitt nødt til å montere en magnesiumskrue i kjelen slik at denne motvirker reaksjonen.

Gå heller for helt rustfrie elementer som noen postet her på forumet for et par uker siden, da slipper man hele problemet.
 
Hvordan monterte du denne skruen? Og er det nok å bare ha en skrue et eller annet sted i kjelen?
 
Er ikke direkte en skrue. Vi har bare slengt den oppi så langt, mens vi venter på at en av de mer handy i lauget skal ta hull til den i kjelen. Men ja, den skal visst stoppe den kjemiske reaksjonen, eller ta over rusten.
 
Søndagens brygg klart.

83 L
23 kg pilsnermalt
0,5 kg carapils
20g amarillo @ fwh
300g nelson, citra, mosaic @ flameout
100g appelsinskall @flameout/5 min.
100g grapefruktskall @ 5 min/flameout.
20g sitronskall @ 5 min / flameout

Gjæres med WLP800.

Klarer ikke helt å få denne oppskrifta ut av hodet. Har du brygget den før? Synes den ser veldig frisk ut, og tror det er noe jeg kan like. Jeg kunne tenkt meg å legge den rundt 4.5 og gi den litt havregryn. Hvor lenge bevares aroma/smak av skall egentlig, har bare brukt det på øl som ikke blir gammelt.

Typed with thumbs.
 
Klarer ikke helt å få denne oppskrifta ut av hodet. Har du brygget den før? Synes den ser veldig frisk ut, og tror det er noe jeg kan like. Jeg kunne tenkt meg å legge den rundt 4.5 og gi den litt havregryn. Hvor lenge bevares aroma/smak av skall egentlig, har bare brukt det på øl som ikke blir gammelt.

Typed with thumbs.

Har brygget med skall før, men aldri lager. Endte opp med nesten en dobling av skall, og noe sitrongress. Men, jeg tapper den etter tre uker med svært god pitch med gjær og ren o2, tilsetter gelatin og drikker fra en uke og ut. Tror det blir snadder. Kan sende et par flasker din vei, hvis det blir et lite overskudd!
 
Har også brygga lager med rikelig gjær, O2 og god styring. Kan drikkes nesten umiddelbart. Send gjerne over, om det passer, kan plutselig komme noe i retur :)

Typed with thumbs.
 
Posten til Hjelmeland går via Stavanger. Just sayin' ;)

Flott oppsett. Spent på US05 på lagertemp. Tenker å gjøre det samme med WLP001 (Sierra Nevada Style)
 
ImageUploadedByTapatalk1408081164.955194.jpgImageUploadedByTapatalk1408081173.904964.jpgImageUploadedByTapatalk1408081191.289852.jpg

Lacto-infisert mesk (infisert med
en WY-kultur) koser seg på 40c i kjøleskapet. Skal enten kokes i sag, eller i morgen. Den ferdig syrnede vørteren skal pitches De Bom, uten oksygen. Deretter doseres med mindre doser de første dagene.

Endelig har vi fått en fryser også. Denne får et rammeverk av 2x4" og vil bli kledd med parkett.
 
I dag ble lactomesken kokt. Det ble en bladning av 60l ph3.8-vørter og 30l ph4.6. Blir spennende å se hvordan den gjør seg med nøytral gjær konta surblanding.

Ellers kan det meldes om at us-05, eller cali ale om man vil er en meget hissig lagergjær når den er nyhøstet som slurry. Nådde FG på ni dager, og smaker bra fra hydrometeret etter 14 dager total gjæring. 12% overpitch, 14ppm o2 i vørteren. Startet på 8c og lot det naturlig stige. Gjæret ut på 10c, gradvis hevet til 18c den siste uken. @Odland.
 
Tilbake
Topp