Brewster Beacon vs Brewbie (Netthandelen). Erfaringer?

Etter noen år uten brygging tenkte jeg å starte opp igjen, men vil gå over til en bryggemaskin på 30/40l. Budsjettmessig så kunne jeg tenkt meg rundt 5000,- og hadde sett meg ut Brewster Beacon og Brewbie/Netthandelen. Så så jeg at de egentlig er ganske like, men med små forskjeller.

Brewster har et bunnfilter og siktglass, som ser ganske kjekt ut å ha. Pris fra 5500,-

Brewbie mangler bunnfilteret som Brewster har etter det jeg kan se (men dette kan kjøpes separat), men kommer med isolasjonskappe og kjølespiral. Denne er i tillegg ca 1300kr billigere.

Så spørsmålet er vel om noen har erfaringer med disse? Er det en jeg bør velge fremfor den andre? Eller bør jeg styre unna disse? Er de så like som de ser ut til?
 
Jeg har en Brewster Beacon 40L og er veldig fornøyd med den. Den er lik mange andre, men jeg valgte denne på grunn av siktglasset. Har vel rundt 20 batcher på denne og savner ingenting, heller ikke kranen som jeg ser andre merker (helt like) har. Bunnfilteret er en nytting sak, men bruk alltid hop spider eller humleposer når du humler. Har opplevd at filteret har blitt så tett at vørten ikke trenger igjennom til pumpen. Hadde uansett gått for 40 liter kapasitet vs 30L.
 
Jeg bruker en Netthandelen kjøpt for 3.000 før de gikk over til ferdig prutete priser. Har en som tar oppunder 40 liter brutto.
Første jeg kjøpte røyk etter noen brygg, men det var enkelt å få ny. Nå har jeg ekstra deler. :)

Ser at den maskinen kommer i flere utgaver rundtomkring. Noen med bunnfilter og isolasjonskappe. Og andre navn. Tror det er samme maskin bare i litt ulike utgaver og varierende kvalitetskontroll.

Bruker den kun manuelt. Og med meskepose i maltrøret for å unngå for mye rusk over bunnen. Bruker digital tempmåler i mesken. Har skjært til isolasjon av liggeunderlag.
Helt grei maskin som gjør det den skal.

Av de to du har linket til, ville jeg kanskje valgt Netthandelens Brewbie. Rimeligst, har isolasjonskappe og kran.

Beacon har sikterør (mulig det er bra da det er vrient å lese av merkingen inne i kjelen) og bunnfilter over hele bunnen. Maltrøret har to trinns oppheng slik at du kan heve det bare halvveis om du vil. Det er fiffig og gir flere skyllemuligheter.
Den mangler tappekran på siden. Du er derfor avhengig av at pumpen virker. Jeg vet ikke hvor bra bunnfilteret er og har lurt litt på å kjøpe det sjøl. Men hvis det fort tettes, så har det vel begrenset nytte? Og uten kran på siden er du stuck. (Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å spyle opp grumset som detter til bunns for å få det opp i mesken før utmesk/skylling. -I hvert fall med mye hvete i mesken.)
Kommer Beacon med kjølespiral?

Netthandelen har også en 50-liters til 4.990.
Automatisk ølbrygger – 50 liter | Alt til hage og utemiljø
Den gir muligheten for større øl uten å gå dramatisk ned på volum.
 
Første jeg kjøpte røyk etter noen brygg, men det var enkelt å få ny. Nå har jeg ekstra deler. :)
Fikk du ny maskin på garantien? Har lest flere poster hvor det sies at Netthandelen er ganske grei sålenge det er innenfor garantien.

Det kan være det blir en Brewbie, da den er billigere og kommer med litt ekstra utstyr. Ser at man kan kjøpe Brewster sitt bunnfilter løst, så kan alltids få inn dette i etterkant tenker jeg. Så selv om Brewster kanskje har vært igjennom et ekstra runde kvalitetskontroll, så har man jo rettigheter om man er uheldig.

Selv om siktglass hadde vært kjekt. Hvordan er muligheten til å sette inn dette i etterkant?
 
Har også Netthandlen-versjonen som gitt på bud. De er som det sies ganske like fouten de åpe nbare forskjellene. Mine tanker om utsyret er:
- Bunnfilter: Vurderte å kjøpe dette, men leste at det ikke gjorde noe annet enn å øke mengden ting som skal vaskes. Koster unasett bare 180,- om du vil ha det.
- Siktglass: Sikkert nyttig, men skal jo også holdes rent.
- Neopren: Du bør ha isolasjon. Selv bruker jeg liggeundrlag, men vil tro neopren er mye bedre. Koster 470 om du skal ha det til Beacon.
- Kjølespiral må du jo ha. Den som følger med gjør nytten, men ville nok selv hatt en litt bedre versjon.

Siden dette er samme brygger, kan du skaffe det du ttrenger senere. AngelBrew forhandler BrewDevil, som har en del utsyrt som er forbedret, bla bunnrist (som er en svkhet).

Hadde utvilsomt kjøpt Brewbie selv.

Legger til at jeg selv har veldgig god erfaring med reklamasjon hos Netthandelen.

EDIT: Var ikke klar over den forbedrede hevingen. Det forandrer dog ikke min anbefaling. At du må pumpe ut vørteren synes jeg er en skikkelig con. Har ingen planer om å begynne med noe humlefilter, og det må man vel nesten om man skal pumpe væsken ut.
 
Sist redigert:
AngelBrew forhandler BrewDevil, som har en del utsyrt som er forbedret, bla bunnrist (som er en svkhet).

Takker for tips og innspill! Vet du om noen her til lands som fører BrewDevil? I tilfelle jeg vil oppgradere i fremtiden.

Tror nok det blir netthandelen jeg ender opp med.
 
Til info så kommer Brewbie fra Netthandelen med forbedret bunnrist:
brewdevil-upgraded-malt-pipe-bottom-plate.jpg

(Bilde hentet fra brewdevil)
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Jeg har en Brewster Beacon 40L og er veldig fornøyd med den. Den er lik mange andre, men jeg valgte denne på grunn av siktglasset. Har vel rundt 20 batcher på denne og savner ingenting, heller ikke kranen som jeg ser andre merker (helt like) har. Bunnfilteret er en nytting sak, men bruk alltid hop spider eller humleposer når du humler. Har opplevd at filteret har blitt så tett at vørten ikke trenger igjennom til pumpen. Hadde uansett gått for 40 liter kapasitet vs 30L.

Hei, hvor mange kilo malt har du funnet ut gir et godt utbytte? Jeg sliter med litt lav effektivitet, og har prøvd flere tiltak...
 
Har en Brewster Beacon 70 liter. Bunnfilter i slike er etter min mening bare tøys. Som noen påpekte; det en ekstra ting å vaske. Har i stedet en liten stump 12mm kobberrør som jeg stikker nedi (passer akkurat) sånn at det stikker et par cm over bunnen. Når man da lager en whirlpool og får samlet gørra i midten, kan man fint tappe klar vørter ut med pumpa. Mister et par liter da, men det er OK.
 
Tilbake
Topp