Brewster bryggemaskin Gen2

Takk for det.
Er helt fersk på dette, kun et kurs med medfølgende vørter og hjemmegjering etter det.
Hentet en ny Brewster i går, rengjort i dag og prøver brygg nr,1 i morgen.
Det bli spennende.
Lykke til :)

Det kan ta litt tid å bli kjent med utstyret. Jeg har tatt mine egne notater og har også fått hjelp av en kar som heter Zanity på forumet her.

Her er noen tips på veien:

Se alle videoene de har lagt ut https://www.youtube.com/results?search_query=brewolution+brewster+ng

Antall liter meskevann: Max 18,5 liter vann. Mer enn det vil det være fare for at det renner over. Dette er 10 cm fra toppen
Max antall kg malt: Skal visst være mulig med 8,5 kg malt, usikker på hvor bra effektiviteten er da. Selv har jeg aldri hatt mer enn 7,5 kg malt.

Når du heller i malten la dette trekke vann i 15 min før du starter sirkulasjonen. La det så sirkulere resten av tiden. Følg med på vannspeilet, hvis det blir mye "overvann" må du justere vannmengden pumpen sirkulerer.

Skaff deg noen arbeidshansker til puselankene når du skal løfte karet, før skylling. Kan være varmt (mulig det er bare jeg som er pinglete, men mash out 78 grader blir varmt)

Skyll med 78 grader varmt skyllevann, ca 15-18 liter. Skyll til det er nesten fullt i karet, men ikke for fullt. Når koken starter vil alltid volumet øke litt og renne over hvis det er for mye i karet (har skjedd :)) Jeg pleier å ta ut litt og litt av malten imens jeg skyller. Bruk god tid på denne prosessen. La vannet renne av før du skyller mer.

Kok på 101 grader, ikke 100 grader! Hvis den piper før 101 grader og "starter" (gjør den alltid egentlig) trykk stopp og start igjen.

La det koke og husk desinfisering av motstrømskjøleren på slutten.

Mål tempen når vørter kommer ut av motstrømskjøleren, og husk at nå må alt være reint (Brewing is cleaning!)
Har du laget øl med mye humle nå vil det bazooka filteret trolig tette seg litt. Denne kan du banke på / skrape på med noe reint redskap. (stekespade, bryggesleiv eller whatever).

Lykke til og hører fra deg om du har spørsmål
 
Takk for tips.
Har et spørsmål vedrørende profilen i Beersmith2; jeg har lyst til å lage mindre batcher av gangen, er det bare å halvere volumene eller er det andre ting jeg må gjøre.
 
Takk for tips.
Har et spørsmål vedrørende profilen i Beersmith2; jeg har lyst til å lage mindre batcher av gangen, er det bare å halvere volumene eller er det andre ting jeg må gjøre.

Du trenger ikke justere noe på profilen, bare justere volum og sørge for at dette også justerer ingredienser.

Selv har jeg aldri lager mindre volum før, syntes 18-19 liter øl nesten er i minste laget. ☺ Jeg pleier som regel nå å sørge for å lage sterk nok øl til jeg heller kan tynne ut 1-3 liter så jeg får litt mer ferdig produkt :)

Skal love deg de ølflaskene får bein å gå på :)

upload_2017-3-12_18-15-50.png
 
Tilbake
Topp