Brewster Dominator 40 vs Grainfather G30

Hei, er veldig fersk i dette gamet, å vurdere og kjøpe meg en ølbryggemaskin, har sett på de 2 alternativene, er det noen her som kan si litt om disse maskinene? Er de egnet for en nybegynner, er app'ene enkle og godt forståelig? Vil det være forskjell i utbytte man får ut av disse maskinene?

Grainfather får du kokehatt og dampkondensator til. Ser ut som det er verre å få til med Brewolution maskinen. Ellers ser den danske ut til å være en god maskin, nylig lansert og med moderne funksjoner.

Brewster
+ ikke midtstolpe. ( nye GF har heller ikke det)
+ utvendig volummåler
- har ikke motstrømskjøler

Gf 30
+ motstrømskjøler. Det liker jeg veldig godt.
- innvendig volummåler. Litt hassel.
- silikonpakninger rundt maltristene. De er noe herk. Vurder å kjøpe oppgradering til rister uten pakning.

Begge er gode bryggere. Jeg ville funnet en av dem på finn for en rimeligere penge. GF får du for rundt 4 tusen brukt.

Jeg har GF, naboen BB. Vi får omtrent samme utbytte.

Helt enig. Endte med å kjøpe Rolled plates sammen med en likesinnet. Vi bruker en hver som bunnplate. Har også tatt vekk midtstanga og tetta hullet med et par pakninger. Bruker ikke topplata. Lettere å røre. Må bare passe på å ikke kjøre pumpa for mye.

Brewster
+ ikke midtstolpe. ( nye GF har heller ikke det)
+ utvendig volummåler
- har ikke motstrømskjøler

Gf 30
+ motstrømskjøler. Det liker jeg veldig godt.
- innvendig volummåler. Litt hassel.
- silikonpakninger rundt maltristene. De er noe herk. Vurder å kjøpe oppgradering til rister uten pakning.

Begge er gode bryggere. Jeg ville funnet en av dem på finn for en rimeligere penge. GF får du for rundt 4 tusen brukt.

Jeg har GF, naboen BB. Vi får omtrent samme utbytte.
Grainfather G30 versjon 3 har vel ikke problem med silkonpakninger?

Det er rett. Den har også samme type maltkurv som BB40.
Den har jeg kun sett 1 gang på finn. Versjon 2 er der stadig vekk.

Helt enig. Endte med å kjøpe Rolled plates sammen med en likesinnet. Vi bruker en hver som bunnplate. Har også tatt vekk midtstanga og tetta hullet med et par pakninger. Bruker ikke topplata. Lettere å røre. Må bare passe på å ikke kjøre pumpa for mye.
Gjør det samme på min Brewzilla - syns det var noe herk med midtrøret på GF30v2 når jeg brygget på den. Kjøpte også rolled plates i sin tid - de silikonpakningene var håpløse.

For meg ser det ut som at Brewster Dominator er mer moderne i forhold til en del ergonomiske løsninger som jeg syns er viktige forbedringer i forhold til hvordan en G30 er bygd, samtidig som jeg ser G30v3 også har noe av det samme:
  • Hull nederst i midten slik at man kan tappe alt innhold helt ut uten å måtte snu maskinen for å tømme ut resten
  • Perforert maltrør uten overflow pipe i midten (også på v3 ser det ut som)
  • Bunnrist som filter istedenfor en liten sylinder som det følger med

Sist redigert:
Tilbake
Topp