Brewtech bygger automatisert Herms bryggeri

Det er gjort en gang eller to allerede på Universitetet her, greit å lage noe nytt heller :p Men det er mye kult man kan lage, uten tvil!

Hadde in-line SG-måling vha ultralyd og automatisk trigging av meskesteg basert på SG og ikke tid vært noe? Tenker det ville gi bedre kontroll på gjærbare / ikke gjærbare sukkertyper. Eller er jeg på bærtur nå?
 
Hadde in-line SG-måling vha ultralyd og automatisk trigging av meskesteg basert på SG og ikke tid vært noe? Tenker det ville gi bedre kontroll på gjærbare / ikke gjærbare sukkertyper. Eller er jeg på bærtur nå?
Du er absolutt inne på noe der. Gjøre noe som ingen andre tenker på. Men nå skal jeg slutte å karpe tråden til Brewtech :)
 
servostyrt humletilsetning. monter bokser over kokekaret som man fyller med de humletilsetningene man skal ha i koken. Når det er tid for å tilføre humle så tippes boksen med en tilhørende servo og humlen faller ned i kokekaret.
 
Noen med forslag på regulator for temperatur regulator av gjærings kjøleskap? Vi hadde i utgangspunkte tenkt og bruke vår pls, med program hvor vi kunne sette forskjellige temperaturer etter de forskjellige dagen. Men da det med tid og stunder kan bli aktuelt med flere batch, så må vi ha mulighet til og flytte gjærings stasjonen ifra brygge riggen, og da må denne være en uavhengig enhet.
STC-1000+ Flashet versjon som man kan sette opp forkjellige temp steg. Skal man flashe den selv så må man passe på å ha riktig versjon nr har jeg forstått. Jeg har kjøpt en ferdig flashet av en her på forumet.
 
STC-1000+ Flashet versjon som man kan sette opp forkjellige temp steg. Skal man flashe den selv så må man passe på å ha riktig versjon nr har jeg forstått. Jeg har kjøpt en ferdig flashet av en her på forumet.
Eller så har auber en PID som er for stegmesking, men nå er jo stc-1000+ laget for å styre kjølekompressor / varme. Det ligger en tidsforsinkelse der slik at ikke kompressor skal starte alt for mange ganger etter hverandre.
 
En annen ting vi lurer litt på er temperatur regulering av gjærings karret. Det er kjøpt inn en speidel rustfritt gjæringskar på 95l, målene på den er Høyde: 68 cm (uten gjærlås. Diameter: 44 cm (uten håndtak). Vekt: 9kg. Er det noen som har noen tips til hvordan vi kan gjøre dette? Eller er det rett og slett kjøp av et kjøleskap med plass til karret som er den beste løsningene.
Billigste og enkleste er rett og slett et kjøleskap. Et litt høyere bling og ambisjonsnivå er kjøling med peltier elementer, dyrt og komplisert men må jo være flott å mekke med.
http://cianclarke.com/blog/on-building-a-peltier-cooled-conical/

En STC-1000(+) synes jeg er et vel lavt ambisjonsnivå for blivende automasjons ingeniører, det bør vel være minimum noe som gir deg en eller annen form for tilbakemelding på hva som skjer i gjæringskaret slik at du kan regulere temperaturen etter dette. Gjæren jobber ikke etter tid, så å bare styre temperatur etter tiden er ikke det optimale.

Hva med et slags flowmeter for CO2 som forteller deg hvor i gjæringsløpet du er og estimerer SG?
Det hadde jeg og mange andre ønsket seg, se her for mer info
http://anders.geekhouse.no/blog/beer/Ploppteller.html
 
Stc-1000+ tar vel heller ikke høyde for overskyting av temp. Se på brewpi sin logikk som har en PID algoritme for øl-temp og en overliggende for kjøleskap-temp som i sin tur styr kjøling av og på, gir nesten null temperatursvingninger, om det blir bedre øl er tvilsomt dog.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Billigste og enkleste er rett og slett et kjøleskap. Et litt høyere bling og ambisjonsnivå er kjøling med peltier elementer, dyrt og komplisert men må jo være flott å mekke med.
http://cianclarke.com/blog/on-building-a-peltier-cooled-conical/

En STC-1000(+) synes jeg er et vel lavt ambisjonsnivå for blivende automasjons ingeniører, det bør vel være minimum noe som gir deg en eller annen form for tilbakemelding på hva som skjer i gjæringskaret slik at du kan regulere temperaturen etter dette. Gjæren jobber ikke etter tid, så å bare styre temperatur etter tiden er ikke det optimale.

Hva med et slags flowmeter for CO2 som forteller deg hvor i gjæringsløpet du er og estimerer SG?
Det hadde jeg og mange andre ønsket seg, se her for mer info
http://anders.geekhouse.no/blog/beer/Ploppteller.html

Takk for et bra innspill. Vi er rimelig ny på dette med øl brygging, så slike problemstillinger som dette hadde vi nok ikke tenkt på. Ser anders.geekhouse skriver at en "enkel" løsning ville vært og kjøpt beerbug. Noen som har noe info ang hvilken type prinsipp og sensor de bruker, måler de trykke?
 
Beer bug har vel en flottør som fungerer som et hydrometer, så måler de kraften den presser opp med. Prinsippet er smart, men har hørt at mange sliter med unøyaktige målinger med BeerBug.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Stc-1000+ tar vel heller ikke høyde for overskyting av temp. Se på brewpi sin logikk som har en PID algoritme for øl-temp og en overliggende for kjøleskap-temp som i sin tur styr kjøling av og på, gir nesten null temperatursvingninger, om det blir bedre øl er tvilsomt dog.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vi har had programmering av raspberry pi, så vi har sett litt på muligheten for å bygge en temperatur regulator med display av en pi2. Men programmering av pi foregår med python (tekst kode). Noe som gjør at d tar tid og få en bra kode, og impimentere et display med justerings muligheter. I tillegg har ikke pi eksempelvis noe mulighet for direkte kobling av temp sensorer, så her må ekstra ting kjøpes inn for å bruke den. Men hadde uten tvil vært lærerikt, gøy og billig og fått til :)
 
Beer bug har vel en flottør som fungerer som et hydrometer, så måler de kraften den presser opp med. Prinsippet er smart, men har hørt at mange sliter med unøyaktige målinger med BeerBug.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Et annet interessant konsept basert på CO2 målinger også, Brewnanny
https://forum.norbrygg.no/threads/beer-bug.22190/#post-260759

Enn sålenge nøyer jeg meg med tett gjæringskar og en titt på frekvensen av boblene i ny og ne.
Interpolerer og kalkulerer med fuzzy logic algoritme i hodet, med varierende resultat men stort sett spot on.

Lowtech men det funker. Har 3 presisjons hydrometere som dekker forskjellig deler av skalaen for å bekrefte plopp tellingen.
 
Etter litt forsking de siste dagene, har vi nok funnet vår gjærings stasjon løsning. Wago leverer et 3,5 tommers touch display med pls enheten inni til en ganske så grei pris. Så i tillegg til denne vil vi da bare trenge aktuelle i/o kort, alt ettersom hvordan vi bestemmer oss for å overvåke/styre gjærings stasjon. Noe som vil gi oss ganske mye mere muligheter, sammenliknet med en regulator enhet til nesten samme pris.
 
Etter litt forsking de siste dagene, har vi nok funnet vår gjærings stasjon løsning. Wago leverer et 3,5 tommers touch display med pls enheten inni til en ganske så grei pris. Så i tillegg til denne vil vi da bare trenge aktuelle i/o kort, alt ettersom hvordan vi bestemmer oss for å overvåke/styre gjærings stasjon. Noe som vil gi oss ganske mye mere muligheter, sammenliknet med en regulator enhet til nesten samme pris.

Slår et slag til for måling av SG vha ultralyd. Etter hva jeg kan forstå så bør man holde seg rundt 2Mhz for å måle densitet i væske, aner ikke hvorfor. Jeg har planer (som nok aldri blir realisert) om å bruke standard arduino ultrasonic sensor, men bytte ut transducerne (som er på 40Khz og ikke vanntette) med dito vanntette på 1Mhz, finnes på Ali for rundt $5 stk.
 
Stc-1000+ tar vel heller ikke høyde for overskyting av temp. Se på brewpi sin logikk som har en PID algoritme for øl-temp og en overliggende for kjøleskap-temp som i sin tur styr kjøling av og på, gir nesten null temperatursvingninger, om det blir bedre øl er tvilsomt dog.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Stc1000 tar vel hensyn til at kompressor ikke skal starte så ofte. En pid algoritme er jo grei, men så lenge man ikke har hastighetsregulering av kompressor, eller annen type kapasitetsregulering, så vil denne styringen også måtte ta hensyn til at komressor ikke skal starte så ofte. Så noen temperatursvingninger vil man nok få selv med pid.
 
Idag har vi vært på en liten befaring av anlegget som sammenstilles av et lokalt sveise firma. Ikke alt var slik vi trodde, er blant annet kjøpt inn noen pumper som vi ikke kan turtalls regulere. Så her må vi kanskje bytte ut pumpene, eller finne noen regulerings ventiler for styring av flow i anlegget. Plate veksleren har også noe spesielle gjenger på vann siden (3/4 amerikanske hage utstyr gjenger) Så her måtte bryggselv kontaktes for å skaffe en overgang. Legger ved noen bilder av hvordan riggen ser ut.
 

Vedlegg

  • IMG_4348.JPG
    IMG_4348.JPG
    398,7 KB · Sett: 232
  • IMG_4346.JPG
    IMG_4346.JPG
    312,6 KB · Sett: 227
  • IMG_2198.JPG
    IMG_2198.JPG
    207,7 KB · Sett: 232
Noen med forslag på regulator for temperatur regulator av gjærings kjøleskap? Vi hadde i utgangspunkte tenkt og bruke vår pls, med program hvor vi kunne sette forskjellige temperaturer etter de forskjellige dagen. Men da det med tid og stunder kan bli aktuelt med flere batch, så må vi ha mulighet til og flytte gjærings stasjonen ifra brygge riggen, og da må denne være en uavhengig enhet.

Denne er genial

http://www.alva-control.eu
 
På tide med en liten oppdatering med prosjektet. Har gått endel tid bort til og vente på komponenter ifra en lokal el leverandør, 4 uker på levering av noen sikringer, skap og trafoer er mye. Viste seg heldigvis at skolen har konto hos Rs komponents, å de leveres pakken etter 2 dager ifra England. Valget av pumper falt på Jabsco, så takk for tips ang dette. Ellers har vi i d siste brukt tiden på kobling, og plassering av komponenter på bryggeri delen og gjærings stasjonen vår. På gjærings stasjonen blir d et vanlig kjøleskap som temperatur reguleres med en 3,5`touch pls, hadde vi had litt mere tid her, så hadde vi nok utviklet denne no mere med tanke på gjærings forløp osv, som foreslått lenger opp. Men dette får bli jobb for gruppen som har oppgaven til neste år.
 

Vedlegg

  • IMG_2485.JPG
    IMG_2485.JPG
    372,3 KB · Sett: 157
  • IMG_2486.JPG
    IMG_2486.JPG
    307,5 KB · Sett: 155
  • IMG_2489.JPG
    IMG_2489.JPG
    356,4 KB · Sett: 157
  • IMG_2491.JPG
    IMG_2491.JPG
    372,7 KB · Sett: 157
  • IMG_2493.JPG
    IMG_2493.JPG
    351,4 KB · Sett: 156
  • IMG_2496.JPG
    IMG_2496.JPG
    140,7 KB · Sett: 154
Tilbake
Topp