1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Brewtools bryggemaskin

En tråd i 'PerfectBrew og div andre brands' startet av Chiefen, 22 Des 2017.

1. jab

jab
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Gardenaslange og varmtvann ment for fortæring er dårlig kombinasjon. Mye drit i den plasten der som siver ut i vannet. Bytt til silikon med en gang.

2. Thomas Søreide

Thomas Søreide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hadde ca 70 liter i gryta. Ja, whirlpool tilbake til maskinen..

Sent fra min G8441 via Tapatalk

3. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Noen som har laget et stort brygg på denne enda?

4. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bare brygga "pyseøl" jeg foreløpig. Ser folk som kommenterer på facebook gruppa som har hatt 9 kilo malt i 40 literen og fått ut 32.5 liter 1.070.

ØyvindS og Thomas Søreide liker dette.
  5. MortenV

MortenV
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei. Vurderer og gå ifra ett slags 3 kjelers oppsett til en B40 pga lagringsplass og forenkling av opprigging/nedrigging på bryggedagen. Er det noen med en B40 som kan fortelle meg om hvordan denne maskinen er i forhold til feks en grainfather? Da tenker jeg spesielt på hvordan den er å rengjøre og tiden den bruker på oppvarming/oppkok.

6. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

B40 har jo 2x1600W effekt. Og tapp i senter av en konisk kjele. Det svarer vel greit på dine spørsmål.

7. jab

jab
    Expand Collapse
    Registrert bruker

3200 watt på 40 liter er litt skralt. Kjører 6kw selv og syns det er litt i minste laget. Om man liker å vente så...

Også må man jo være forsiktig med å få vann i elektronikken i maskiner. Kjeler er det bare å dusje sammen med i dusjen slenge i et hjørne for selvtørk. Syntes selv rengjøring av maskiner er vanskelig.

8. ØyvindS

ØyvindS
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Har noen 6kW kits til B40pro om noen er desperate etter mer effekt ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

9. MortenV

MortenV
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei. Takker for tilbakemeld.. Har prøvd grainfather og syntes det var tungvint med rengjøring og tok for lang tid og varme opp så derfor jeg spør.

10. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Generelt så tar jo oppvarming tid. GF kompenserer dette delvis med timer for oppvarming, slik at bryggedagen kan starte med ferdigvarmet vann. Rengjøringen er komplisert sammenlignet med BIAB, men alle bryggesystemer med pumper og rør vil ha rengjøringsrutiner som er mer komplekse enn enkle kjeler.

Ellers synes jeg GF er enkel å rigge både ned og opp, og tar liten plass å oppbevare.

11. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vi har jo skjønt det at du ikke vil ha en slik maskin, så forstår egentlig ikke hvorfor du gidder å svare på tråden. 3200W er stort sett det man kan ta ut av en 16A kurs. Normalt vil man ha strøm til en vannvarmer og litt belysning, kanskje en ovn, så da spørs det hvor mange som har 4x 16A kurser tilgjengelig på bryggerommet. Min erfaring med B80 er at 6000W er helt supert på den størrelsen. Holder kok fin-fint med elementene på 65-70% effekt. Ser ikke noe om det på Brewtools sine sider, men for meg virker elektronikken i maskinen til å være godt beskyttet mot inntrenging av fuktighet.

Tommyhf, Ole Mørkved og Brewtools liker dette.
  12. Brewtools

Brewtools
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Boksen er IP44. Skjermen er limt med spesial-silikon, pakning mellom de to delene i boksen, i tillegg til en pakning mellom stål og kanten på boksen som skrus inn mot stålet. Fra front kunne den i teorien vært klassifisert høyere. Får noen problemer med fukt i boksen ved vanlig bruk, så har du ny kontrollboks 2 dager etterpå :)

Som nevnt, har vi 3kW elementer til B40pro liggende, så dersom noen vil teste en B40pro med 6kW+ kan vi ordne dette, men det har ikke blitt testet av oss enda siden det ikke har vært det store behovet for dette.

Oppvarming med timer kan vi selvsagt lage uten problemer dersom dette er et ønske fra flere. Dette kommer selvsagt via cloud-styring når den tid kommer.

KevinE liker dette.
  13. Brewtools

Brewtools
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Vedrørende rengjøring har dette vært øverste prioritet hos oss. Konisk bunn, flere løsninger for ventiler og TriClamp på alt, gjør det veldig enkelt. Etter brygging, skru ut senterrør, fyll litt vann og tapp ut all humle/trub. Fyll med 10 liter vann og bruk meskehatten som CIP-løsning eller fyll hele kjelen med vann og PBW og sirkuler. Gjenta med rent vann. Trenger ikke spyle, snu på hodet e.l.

Ekornskurken og Tommyhf liker dette.
  14. Kaffewit

Kaffewit
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Bruke meskehatten til CIP? Kan man spyle langt opp på veggene slik?

15. mnxnor

mnxnor
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ja, det er ønskelig for min del. Jeg liker å fylle meskevannet i kjelen på kvelden for så å stå opp til ferdig oppvarmet meskevann.

Eirik Holm liker dette.
  16. Brewtools

Brewtools
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Skal prøve å få denne featuren med i neste versjon med stegmesk osv :)

Handyman liker dette.
  17. Brewtools

Brewtools
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er jo ikke laget for formålet, men det fungerer bra dette :) Anbefaler lokk!

Den nye meskehatten er modulær, så man kan endre spacerene som holder platene fra hverandre, dersom man vil tilpasse denne til CIP, og bruke andre løsninger for sirkulering. Jobber med flere løsninger for å spre vørteren :)

CIP.PNG

#337 Brewtools, 22 Nov 2018
    Sist redigert: 22 Nov 2018
    Mortbjer og Sarge liker dette.
  18. Eirik Holm

Eirik Holm
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Helt enig, jeg synes også att meske vann er oppvarmet når bryggedagen starter.

Sarge liker dette.
  19. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fyller maskin med meskevann, setter temperatur og aktiverer elementene. Begynner å veie opp malt og kverner den. Fyller starsanbad, desinfiserer gjæringsbøtte, kobler til BT-høyttaleren, slår på litt varme i rommet, tar meg ei øl, når det er ferdig er maskinen varm.

20. Sponon

Sponon
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er det planlagt en kokehette (slik som Speidel)?

Del denne siden