Brewtools bryggemaskin

Jeg brygger på en B40, for å I det hele tatt få tid til å brygge. Meget fornøyd, veldig gjennomført maskin!

Det jeg lurer på er hvordan man best mulig kjøler ned vørteren i motstrømskjøleren. Full guffe på pumpa og sirkulere til man har nesten rett temp, og lavere hastighet når man så kjører det en siste runde fra kjelen til kjøler og så rett i karet?
 
Det jeg lurer på er hvordan man best mulig kjøler ned vørteren i motstrømskjøleren. Full guffe på pumpa og sirkulere til man har nesten rett temp, og lavere hastighet når man så kjører det en siste runde fra kjelen til kjøler og så rett i karet?
Er det jeg gjør ja. Kjøler hele stasen ned til under 70C og så justerer jeg pumpa til å treffe pitchtemperatur. Eventuelt kjøler lenger ned hvis vannet mitt ikke er kaldt nok.

Kjøleren er designet for lav motstand så man får Whirlpool i kjelen med kjøleren tilkoblet. Så den er ikke like effektiv som de beste CFC'ene.
 
Sist redigert:
Når De skriv om effektivitet... Skriv De då om "mash efficiency" eller er det "brew house efficiency". Beklager sikkert eit Noob spørsmål.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
Når De skriv om effektivitet... Skriv De då om "mash efficiency" eller er det "brew house efficiency". Beklager sikkert eit Noob spørsmål.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Det spør vel hvilken brygger man spør, men det logiske er ME, noe de fleste her på forumet bruker iallefall, da BHE er helt irrelevant for hvor godt et oppsett omdanner stivelse til sukker, og forteller egentlig veldig lite.
 
Hadde du @Steinar Huneide prøvd å kjøre to Knusern sett i bb80pro?
Ikke Knuseren nei. Men har brygga Birger Eriksen to ganger. Først før jul, da jeg likevel var begynt å bli tom for stout, og så den 9.4. Før jul dobbeltmesket jeg, 15 kg + 16 kg malt. Fikk 65 liter med 1.112 ut av det (til gjæring), som jeg var veldig fornøyd med. I april fylte jeg maskinen med 19,4 kg malt, da ble det bare 73% meskeeffektivitet og 1.103, da sikta jeg også på en mindre batch og hadde 45 liter til gjæring. Tidsmessig gikk det jo litt lenger med dobbelmesken, men fikk ut 20 liter mer, med 9 poeng høyere OG.

Så mine personlige erfaringer og konlusjoner er at dobbeltmesk på store øl lønner seg av flere grunner. Det tar jo bare en dryg time ekstra. Maltrøret er mye mer håndterlig om man er aleine med da 11.5 kilo våt malt, enn 23 kilo våt malt. Sistnevnte skal du være litt av en bjønn for å ordne sjøl uten nevneverdig risiko. Og effektiviteten er bedre selv med dobbeltmesk, for den går bratt nedover når mesken blir så tjukk som 1:3 forhold ved 20 kilo i maltrøret. Med mye røstet malt og litt hvete så blir det jo nesten som grøt, og det er lett å få treig sirkulering/avrenning. Så du vil også få klarere vørter ved dobbeltmesking når du slipper å røre infernalsk ved oppvarming til utmesk.

Så ja, det er jo plass til det, hvis du vil forsøke en så tjukk mesk, ta høyde for en meskeeffektivitet på 60-65% antageligvis. Fyll opp thermos med kaffe, og pass på å ha nok tålmodighet. :) Praktisk begrensning for det jeg liker selv ligger på 17-18 kilo malt, men det spørs jo også på oppskriften. Syns det blir litt bortkastet både tid og ressurser når utbyttet blir for lavt.
 
Så ja, det er jo plass til det, hvis du vil forsøke en så tjukk mesk, ta høyde for en meskeeffektivitet på 60-65% antageligvis. Fyll opp thermos med kaffe, og pass på å ha nok tålmodighet. :) Praktisk begrensning for det jeg liker selv ligger på 17-18 kilo malt, men det spørs jo også på oppskriften. Syns det blir litt bortkastet både tid og ressurser når utbyttet blir for lavt.
Ikke spesifikt BrewTools-spørsmål, men hva tror du skjer hvis man siler knust malt og bruker det grove til andre mesk? Det blir jo en slags endosperm mashing, som visstnok brukes i Tyskland i uvisst omfang. Innbiller meg at det blir høy effektivitet, og god siling.
Endosperm Mashing to Improve Your Helles/Pilsner
 
Jeg klarte ikke å finne ut om de har kommet med en oppdatering av SW som gjør at du kan sette et tidspunkt frem i tid der vannet skal begynne å varmes.
Slik at man kan fylle vann dagen før og komme hjem fra jobb til ferdig varmet meskevann.
Er jo ikke noen dealbreaker, men det er jo noe som Graifather har, og jeg prøver å finne gode grunner til å kjøpe en nesten dobbelt så dyr maskin.

Andre grunner til å velge denne fra folk som har testet begge mottas med takk :p
 
Ikke Knuseren nei. Men har brygga Birger Eriksen to ganger. Først før jul, da jeg likevel var begynt å bli tom for stout, og så den 9.4. Før jul dobbeltmesket jeg, 15 kg + 16 kg malt. Fikk 65 liter med 1.112 ut av det (til gjæring), som jeg var veldig fornøyd med. I april fylte jeg maskinen med 19,4 kg malt, da ble det bare 73% meskeeffektivitet og 1.103, da sikta jeg også på en mindre batch og hadde 45 liter til gjæring. Tidsmessig gikk det jo litt lenger med dobbelmesken, men fikk ut 20 liter mer, med 9 poeng høyere OG.

.
Hvor mye meskevann (runde1) og skyllevann hadde du på de to rundene med dobbeltmesking?
 
Sist redigert:
Må si jeg synes at 35kg malt virker utrolig lite til 150L ? Samme som før, liten maltkapasitet i mine øyne.
 
Tilbake
Topp