Brewtools bryggemaskin

Må si jeg synes at 35kg malt virker utrolig lite til 150L ? Samme som før, liten maltkapasitet i mine øyne.
Det er jo sånn det blir med kompakte bryggerier der maltrøret er inni kokekjelen. Maltrøret er 105 liter. 150 liter er maks anbefalt volum til kok. Batchstørrelsen her blir vel rundt 120 liter tipper jeg.
 
Det er jo sånn det blir med kompakte bryggerier der maltrøret er inni kokekjelen. Maltrøret er 105 liter.

Mulig mulig, men fra de bildene jeg så før/samtidig(?) som 40 og 80 ble lansert, så er det et stort mellomrom mellom kjelevegg og maltrør. Koster jo mer å maskinere noe som går mellom varmeelementene i bunn, og så blir utvidet over de, enn en rett sylinder. Men for å være helt ærlig så synes jeg det er meget puny. 35 kg på en 150L brygger? Jeg fyller opp 10kg i min 37.5L kjele og når 1.100, og det no sparge ved vanlig koketid. Lite imponert sånn sett. De hadde muligheten til å faktisk knekke en standard, men den brukte de ikke, de bruker ikke bredden i kjelen til å gjøre det ser det ut som (litt synsing, har ikke studert kjelen), men en god magefølelse på den. De kommer til å selge "Wide" malt-beholdere etter en stund, tro meg. Betale ekstra for noe som burde være standard. Men skulle jeg kjøpt en kompaktbyrgger i dag så ville det vært den, uten tvil. Den virker som en rolls royce, bortsett fra at jeg ikke liker at de har gått for løsninger som er trange, og ikke er lette å oppgradere selv, men det er businessmodellen, og det er greit. Man må bare vite hva man blir med på.
 
Mulig mulig, men fra de bildene jeg så før/samtidig(?) som 40 og 80 ble lansert, så er det et stort mellomrom mellom kjelevegg og maltrør. Koster jo mer å maskinere noe som går mellom varmeelementene i bunn, og så blir utvidet over de, enn en rett sylinder. Men for å være helt ærlig så synes jeg det er meget puny. 35 kg på en 150L brygger? Jeg fyller opp 10kg i min 37.5L kjele og når 1.100, og det no sparge ved vanlig koketid. Lite imponert sånn sett. De hadde muligheten til å faktisk knekke en standard, men den brukte de ikke, de bruker ikke bredden i kjelen til å gjøre det ser det ut som (litt synsing, har ikke studert kjelen), men en god magefølelse på den. De kommer til å selge "Wide" malt-beholdere etter en stund, tro meg. Betale ekstra for noe som burde være standard. Men skulle jeg kjøpt en kompaktbyrgger i dag så ville det vært den, uten tvil. Den virker som en rolls royce, bortsett fra at jeg ikke liker at de har gått for løsninger som er trange, og ikke er lette å oppgradere selv, men det er businessmodellen, og det er greit. Man må bare vite hva man blir med på.

8e396f22ab1777b035172b8acd1f6bc7.jpg




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
8e396f22ab1777b035172b8acd1f6bc7.jpg




Sent from my iPhone using Tapatalk

Ikke i dette tilfellet. Som jeg sa så må man vite hva man blir med på. Argumentet mitt med at det er liten maltkapasitet - check. Argumentet med 37mm Triclamp for de kan selge mer av "custom" som er kun til denne maskinen, -check. Alle vet at i hjemmebryggerverdenen så er det 1.5"/50.5mm/DN 40 som er standard. De har gått vekk fra en lett tilgengelig standard. Og da nevner jeg ikke (not) den latterlig lave maltkapasiteten, igjen.
 
Sist redigert:
Ikke i dette tilfellet. Som jeg sa så må man vite hva man blir med på. Argumentet mitt med at det er liten maltkapasitet - check. Argumentet med 37mm Triclamp for de kan selge mer av "custom" som er kun til denne maskinen, -check. Alle vet at i hjemmebryggerverdenen så er det 1.5"/50.5mm/DN 40 som er standard. De har gått vekk fra en lett tilgengelig standard. Og da nevner jeg ikke (not) den latterlig lave maltkapasiteten, igjen.

Alle som brygger på slike maskeriner har ein begrensing. Det trur eg faktisk dei er klar over når ein kjøper. Skal ein ha frihet må ein nesten brygge på 3 kjelers system eller noke slikt.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Alle som brygger på slike maskeriner har ein begrensing. Det trur eg faktisk dei er klar over når ein kjøper. Skal ein ha frihet må ein nesten brygge på 3 kjelers system eller noke slikt.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Jojo, alle som brygger i det hele tatt, har en begrensning. Men hvis det er "150 L", og du bare kan dytte oppi 35kg malt, det ser jeg på som.. meh. Maskinen virker jo fantastisk, men de har ikke gjort noe nytt med selve utformingen. Jeg vil tro den gap'en mellom maltrør og kjelevegg hadde hatt plass til mer malt, men som sagt, det koster mer. Jeg roper ikke mot en sky, jeg bare poster mine betraktninger, sikkert mye som er "feil", men det er vel derfor man diskuterer
 
Hei dere!

Kan avkrefte at formen på maltrør har noe med pris å gjøre. Det er en stor fordel å kunne se elementene og ha kontroll på volumet på utsiden av maltrør under mesking. Man kan pushe mot 40kg på denne men effektiviteten vil reduseres kraftig, så da vil det være mye bedre å dobbeltmeske.

Vi jobber også med maltrør forlengere til alle våre maskiner som blir tilgjengelig tidlig neste år. Øker kapasitet med ca 40%.

Øyvind
 
Hei dere!

Kan avkrefte at formen på maltrør har noe med pris å gjøre. Det er en stor fordel å kunne se elementene og ha kontroll på volumet på utsiden av maltrør under mesking. Man kan pushe mot 40kg på denne men effektiviteten vil reduseres kraftig, så da vil det være mye bedre å dobbeltmeske.

Vi jobber også med maltrør forlengere til alle våre maskiner som blir tilgjengelig tidlig neste år. Øker kapasitet med ca 40%.

Øyvind

Kan jeg spørre om disse forlengene blir en "add on"? Altså noe en kjøper må kjøpe utenom? Ref til det jeg sa om "wide" noen innlegg over her. Hvis dette alltid har vært mulig, hvorfor var ikke større maltkapasitet inkludert i de originale maskinene? Jeg bruker ikke BT, men følger nysgjerrig med, og er dertil entusiastisk og samtidig kritisk. Virker litt som at man kjøper en atomraktor og har maltplass tilsvanrende en liten termos.

Og hvorfor er det en stor fordel å ha kontroll på volumet på utsiden av maltrøret under mesking?
 
Sist redigert:
Kan jeg spørre om disse forlengene blir en "add on"? Altså noe en kjøper må kjøpe utenom? Ref til det jeg sa om "wide" noen innlegg over her.

Og hvorfor er det en stor fordel å ha kontroll på volumet på utsiden av maltrøret under mesking?


Heisann.

Disse blir tilbehør til maskinene ja.

Det er en stor fordel å ha kontroll på at elementer er dekket av væske samt at sirkulasjonen på utsiden av maltrøret er riktig. Det er heller ikke mange kilo ekstra man får sammenlignet med forlengerene. Forlengerene blir også særdeles rimelige.

Det er også andre faktorer som nye sensorer og annen spennende teknologi som er årsaker til at vi ikke ønsker andre design på maltrør.

We have only just begun :)
 
Heisann.

Disse blir tilbehør til maskinene ja.

Det er en stor fordel å ha kontroll på at elementer er dekket av væske samt at sirkulasjonen på utsiden av maltrøret er riktig. Det er heller ikke mange kilo ekstra man får sammenlignet med forlengerene. Forlengerene blir også særdeles rimelige.

Det er også andre faktorer som nye sensorer og annen spennende teknologi som er årsaker til at vi ikke ønsker andre design på maltrør.

We have only just begun :)

Nice. Men, det er jo ikke nok kapasitet mtp volumet dere faktisk har hatt tilgejngelig. Jeg tenker at dette kunne vært en monstermaskin fra starten av, men nå må brukerne kjøpe "addons", ser den verdien i det forsåvidt, businessmessig.
 
Dette er ikke "konstruert" problemstilling. Har du sett et tall for OG f.eks med 50/50 mesk/skylling når det kommer til vann-mengder? Alt er jo ca.
Jo det syns jeg, du sammenligner epler og pærer. Alle andre bryggere med maltrør inni kokekjelen har lavere kapasitet ift 3-kjelers oppsett der meskekjelen gjerne er opp til 50% større enn kokekjelen. Det sier seg selv. Og man ikke lage 150 liter øl på denne bryggeren selv om det er anbefalt maks kokevolum. Du kan godt ha 20 kilo i den og få 50 liter med 1.100 ut om det er det herren behager. For å svare på tallene dine så varierer det i mine oppskrifter etter batchstørrelse og justering for effektivitet.
 
Jo det syns jeg, du sammenligner epler og pærer. Alle andre bryggere med maltrør inni kokekjelen har lavere kapasitet ift 3-kjelers oppsett der meskekjelen gjerne er opp til 50% større enn kokekjelen. Det sier seg selv. Og man ikke lage 150 liter øl på denne bryggeren selv om det er anbefalt maks kokevolum. Du kan godt ha 20 kilo i den og få 50 liter med 1.100 ut om det er det herren behager.

Det er jeg ikke uenigi det hele tatt. Men hvis man kjører noen tall så ser man at maltkapasiteten er veldig lag ifh volumet på kjelen. Jeg mener at meskekurven holder for lite malt, uansett. Jeg sammenligner ikke direkte med 3-kjelers oppsett, men mer generelt.

Jeg kan godt lage ett oppsett på 300L, og få ut 20L med sterk OG, jeg ville jo følrt meg litt lurt av det oppsettet.
 
Nice. Men, det er jo ikke nok kapasitet mtp volumet dere faktisk har hatt tilgejngelig. Jeg tenker at dette kunne vært en monstermaskin fra starten av, men nå må brukerne kjøpe "addons", ser den verdien i det forsåvidt, businessmessig.

Hehe, er ikke så mye å tjene på å selge de maltrør forlengerene. Det er derimot vanskelig å få plass til denne i emballasjen, pluss at det er ytterst få av våre kunder som har problemer med lav maltkapasitet.

Om maltkapasitet er en dealbreaker for deg, så ta kontakt på mail så skal du nok bli fornøyd :)
 
Hehe, er ikke så mye å tjene på å selge de maltrør forlengerene. Det er derimot vanskelig å få plass til denne i emballasjen, pluss at det er ytterst få av våre kunder som har problemer med lav maltkapasitet.

Om maltkapasitet er en dealbreaker for deg, så ta kontakt på mail så skal du nok bli fornøyd :)

Det er ikke meningen å være vanskelig, men jeg er litt vanskelig... Jeg vil aldri kjøpe en ferdigmaskin med mindre jeg blir trengt opp i et hjørne, og det kan skje, og da blir det en fra dere, av mange årsaker. Men jeg er bare kritisk til maltkapasiteten som "stock". Helt ærlig så tror jeg dere kunne gjort bedre, og samtidig så tror jeg at dere gjør det best på software-biten.
 
Hvorfor blander du inn andre maskiner enn det vi snakker om? 13kg på en 70L kjele er jo puny så det holder, spør du meg.
RDWHAHB .... Ift. kompaktbrygger er det Brewtools som er referansepunktet frå maskinene vart lansert. Det fantastiske er at det stadig kjem forbetringar og nyvinningar som ein kan VELGE om ein vil kjøpe. Skulle nok aldri blitt lansert skulle ein hatt alt ekstra klart frå dag ein
...

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
 
RDWHAHB .... Ift. kompaktbrygger er det Brewtools som er referansepunktet frå maskinene vart lansert. Det fantastiske er at det stadig kjem forbetringar og nyvinningar som ein kan VELGE om ein vil kjøpe. Skulle nok aldri blitt lansert skulle ein hatt alt ekstra klart frå dag ein
...

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Jeg er bare nysgjerrig. Se innlegget mitt over. Det er maltkapasiteten som er det som stikker litt i øyet mitt, selv om jeg ikke eier en selv. Uten press eller mas/tilbakemeldinger så blir det ikke forbedringer.
 
Tilbake
Topp