Brewtools bryggemaskin

Hei hei!! Vurderer en bt150. Brygger idag 3 kjeler HERMS og er veldig gla i det bryggeriet, men ønsker større volum da vi er fler som brygger. Det jeg er liker med oppsettet idag er å sette igang mesk om morgenen, skylle i lunsjen og koke etter middag. (Jobber på gård hjemme)
Er bt også så sikker at man kan forlate en mesk et par timer uten at det kjører tørt/ tetter seg i pumper og generelt er brannfarlig? Ja, vet at man skal holde slikt under oppsyn. Kanskje mulig å følge bryggingen med app eller noe?

Bruker BeerSmith. Er det noe oppsett der som funker på bt?
 
Det er mulighet til forsinka start.
Maskina er så trygg som brukeren selv, ventiler må justeres rett, farta på pumpa må justeres rett, så er det ikke noe stress med å gå fra den.
 
Overflow løsning finnes også, og det hjelper bra på. Jeg langmesker ofte og lar den da stå noen timer uten tilsyn.
 
Jeg byttet ut BeerSmith med Brewfather, de er jo noe like men jeg liker sistnevnte best. Egen app på tlf som en kan følge med på under brygging og ikke minst kompatibel med Brewtools, kan sende oppskrifter rett til maskinen..
 
Det er mulighet til forsinka start.
Maskina er så trygg som brukeren selv, ventiler må justeres rett, farta på pumpa må justeres rett, så er det ikke noe stress med å gå fra den.
Takk takk. Er det noen som har laget og publisert noen notater eller lignende på hvordan ventiler burde justeres og fart på pumpe ol?
 
I denne tråden er det diskutert litt rundt renhold av disse maskinene.


Etter ca 20 brygg åpnet jeg opp mine 3-veisventiler og fant litt grums i de. I tillegg var ikke de justerbare dip-tubes'ene særlig pene. Nå kjøres det jo kokende vørter gjennom alt dette, så det skal ikke slik sett være noe problem. Har ikke merket noe på sluttproduktet, men er ikke helt komfortabel med at det samler seg såpass mye dritt i ventiler, dip-tubes m.m.

Hvordan ser vaskeregimet deres ut etter endt bryggedag, og hvor ofte plukker dere alt fra hverandre for grundig rengjøring?
 
Etter at vørter er tappet i kokekjel så tar jeg å skyller vegger og bunn i meskekjelen med en slange påkoblet en gardenakobling på springen. Kjører pumpen et par minutter og tapper av. Så fylles det på noen liter med varmt vann i meskekjelen sammen med pulver til oppvaskmaskin. Kjører pumpa i 10-15 minutter før jeg tapper av gjennom kranen og slangen. Så et par runder med varmt vann igjenn for å få skylt ut såperester.
Den 3 veis kranen blir ikke plukket sund særlig ofte. Altfor lite antagelig.
Det er nok den som gir meg mest dårlig samvittighet.
 
Skyller med varmt vann etter hver batch, uansett. Bruker mild PBW sikkert annenhver, eller tredjehver batch. Og kraftigere PBW over lenger tid hver femte (ish) batch. Demontering og bytting av slanger hver tjuende eller der omkring.
 
Det var jo en avslappet holdning til rengjøring Steinar :) Etter skyll og skrubb av vegger der det setter seg så sirkulerer jeg alltid med PBW eller OXI, spesielt innvending i kjølern synes jeg det er bra, der får en aldri en visuell sjekk. Jeg åpnet ventilene mine nylig og de ser rett og slett ikke ut, selv etter sirkuleringen med rengjøringsmiddel. Godt nytt at BT kommer med oppgraderte ventiler nå, dårlig nytt for lommeboka..
 
Det var jo en avslappet holdning til rengjøring Steinar :)
Det er jo på varm side, så når det er synlig reint innvendig og ikke kommer mer guff når jeg kjører vann med høyt trykk baklengs i kjøleren så er jeg ofte fornøyd med det. Mye er gjort bare man fyller opp 30 liter vann og varmer til 50-60 grader som man vasker kjelen med. Trengs ikke kjemikalier til absolutt alt hver gang.
 
Ikke annet enn at de jobber med ny "design" og at de kommer snart, pga lekkasjer og vanskelig rengjøring på de gamle.
Som jeg har forstått det blir de den nye standarden og erstatter også 3-veis ventilen under maskinen.
 
Snakket litt med support i dag før jeg la inn en bestilling.

De regner med at de nye ventilene kommer i Q3 i år.
Sett opp mot dagens 3-veis så skal de nye ventilene være lettere å vaske, men tåler bare 1 bars trykk.
Trolig vil ikke de nye ventilene erstatte dagens 3-veis i bryggemaskin eller startpakker.
De nye ventilene er vesentlig rimeligere enn dagens 3-veis ventiler
 
Muligens ett litt dumt spørsmål til de elektrokyndige her:

På B80 med to separate 16A kabler, kan en samle begge jordingene samt begge "N" ledere, og dele "L" lederene ut på to faser på en trefas 16A? Litt krøkkete forklart, men tror de som vet svaret forstår.

Edit:
Jeg tenker at en fra maskinen til ett trefas støpsel kobler slik:

Jordx2-->jord
N x2--> L2
L--> L1
L--> L3

Vil det funke, slik at en bare får ett støpsel?
 
Sist redigert:
Muligens ett litt dumt spørsmål til de elektrokyndige her:

På B80 med to separate 16A kabler, kan en samle begge jordingene samt begge "N" ledere, og dele "L" lederene ut på to faser på en trefas 16A? Litt krøkkete forklart, men tror de som vet svaret forstår.

Edit:
Jeg tenker at en fra maskinen til ett trefas støpsel kobler slik:

Jordx2-->jord
N x2--> L2
L--> L1
L--> L3

Vil det funke, slik at en bare får ett støpsel?
Støpslene er stort sett laget for kun 1 ledning så det blir ikke helt etter boka.(regner med det er flexibel ledning det er snakk om, fra bryggemaskinen). Ingen elektrikere som ville ha gjort det sånn. Nå vet jeg ikke hvordan B80 er bygd opp, men er strømforbruket høyere en 16 ampere til sammen i de 2 ledningene, går sikringen. (hvis det er 16a sikring da, og forbruket er samtidig).
Det beste er å få monteret en ny stikkontakt ved siden av den du har, og bruke samme strømtilførsel hvis den er stor nok.
Da får hver ledning hvert sitt støpsel.
Viktig at jording er riktig på utstyret da det er store berøringsflater og vann med i bildet. Jordfeilautomat er en god ting så sikringene går hvis det blir jordfeil på utstyret.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp