Trykkluft er veldig kjekt for å tømme/tørre slanger osv generelt. Men min erfaring er at det blir endel «åreforkalkning» i silikonslangene, selv om man sirkulerer med craftclean/PWB. Jeg synes det er greit å ha korte nok slanger til å kunne rense dem med en flaskebørste i tillegg.
Jeg har nettopp kjøpt en Chronical fermenter 53l, og brygget en 42l batch i Brewtools40. Kokte ca 40l. Toppet opp i fermenteren med noen liter kokt/nedkjølt vann, så jeg fikk 41 l i fermenteren. Får da 2 fulle fat. Funker kjempegreit. Anbefaler å la vørteren bunnfelle godt i bryggemaskin før man tapper over, da får man ikke masse trub, og god brewhouseeffektivitet.
Jeg fikk rett oppunder 80% meskeeffektivitet, selv om maltrøret blir ganske fullt. Men man har mye igjen for «jobbe» litt ekstra med meskingen, (røre, skylle). Jeg finner det også nyttig å heise maltrøret litt opp (med samme pulley som jeg bruker for å heve maltrøret mellom mesk og skyll), da får man bedre høydeforskjell mellom veske i maltrør og kjele, og bedre gjennomrenning. Jeg skyller to ganger, først med røret i maskinen, så med røret oppe på en Bryggselv gjæringsbøtte.
Brygger man oftere 20+l batcher enn 40l batcher, vil jeg si Brewtools40 er ett godt valg. Jeg synes dog den beste størrelse (gjæringsvolum) å brygge på den er ca 30l brygg (OG 1.050-1.070), da er menge malt og vann enklest å jobbe med.
Og det er verd å merke seg at man kjapt bruker endel ekstra penger på tilleggsutstyr. I tillegg til hva andre har diskutert, synes jeg overflow røret er nyttig. Ellers må man passe på som en hauk, for å slippe at maltrøret renner over.