Brewtools bryggemaskin

Inntaket på høyre side ser ut til å være 20mm men 3-veisventilen er 15. Hvilken pakning bruker dere her
DN15 brukes til fittings og ventiler der innvendig rørdimensjon er 16mm eller mindre.
DN20 brukes til fittings der innvendig rørdimensjon er større enn 16mm.

Sakset fra Brewtools.no

Jeg har ikke lagt merke til noe forskjell på pakningene mine..
 
Har sett dette på sidene deres. Men her er det jo ikke rør. Men metall mot metall.

Skal ta bilder når jeg kommer hjem
 
Da har jeg fått maskinen og er så langtstrålende fornøyd.

Ser at det følger med både dn15 og dn20 pakninger for triclamp tilbehør.

Inntaket på høyre side ser ut til å være 20mm men 3-veisventilen er 15. Hvilken pakning bruker dere her?
Jeg ville valgt dn20 pakning, for minst mulig pakningsflate i kontakt med væsken.
 
Har nå fått montert maskinen slik jeg vil ha det.
Og ser da at så lenge man har Diptuben i så vil den DN15 pakningen være perfekt :)
 
Hei.
Har bestemt meg for å kjøpe Brewtools B80pro, men er litt usikker på hva jeg bør/må ha av ekstra utstyr. Jeg har komplett kondensator fra før, da den ble brukt på et HERMS oppsett jeg nettopp har solgt.

Er det noen som har noen innvendinger på denne handlelisten? Er det for eksempel nødvendig med laserkuttet filter?
03EFE1C7-3FFE-4B68-9DDB-CA7173DBF13A.png
 
Hei.
Har bestemt meg for å kjøpe Brewtools B80pro, men er litt usikker på hva jeg bør/må ha av ekstra utstyr. Jeg har komplett kondensator fra før, da den ble brukt på et HERMS oppsett jeg nettopp har solgt.

Er det noen som har noen innvendinger på denne handlelisten? Er det for eksempel nødvendig med laserkuttet filter?
Vis vedlegget 48811

Jeg kjøpte 3x Gardena og ser at jeg muligens kunne trengt en til.

Kjøpte ogsåen 5pack Dn20, men har ikke brukt noen så langt. Ikke at de utgjør mye i denne sammenhengen.

Jeg la også til en ekstra justerbar diptube og ett siktglass
Men det er nok bare fun to have.

Blir test kjøring av oppsett i morgen. Så har ikke noe erfaring med maskinen enda.
 
Det laserskjærte filteret er en del bedre enn strekkmetallet. Bøyer seg ikke, og er lettere å vaske. Ikke nødvendig, men en helt ok oppgradering om man ønsker å ta kostnaden.
 
Jeg kjøpte 3x Gardena og ser at jeg muligens kunne trengt en til.

Kjøpte ogsåen 5pack Dn20, men har ikke brukt noen så langt. Ikke at de utgjør mye i denne sammenhengen.

Jeg la også til en ekstra justerbar diptube og ett siktglass
Men det er nok bare fun to have.

Blir test kjøring av oppsett i morgen. Så har ikke noe erfaring med maskinen enda.
Takk for tilbakemelding, hvor bruker du da gardena koblingene siden du ønsker 4stk? Er det nødvendig med justerbar diptube på whirlpool armen? Er med på at det bør brukes på sugesiden men ser ikke helt behovet for å ha det på trykksiden. Siktglass har jeg lyst på men tenker å ta "kjekt å ha" litt langs med.
Det laserskjærte filteret er en del bedre enn strekkmetallet. Bøyer seg ikke, og er lettere å vaske. Ikke nødvendig, men en helt ok oppgradering om man ønsker å ta kostnaden.
Takk for tilbakemeldingen. Hovedgrunnen for at jeg kvittet meg med HERMS oppsettet var tidsbruk og arbeidet med vasking så om jeg kan spare enda mer på å kjøpe laserkuttet filter så er det verdt de 1300kr for min del. Ser i tidligere poster her at meskehatten kan brukes som "CIP", har du prøvd dette? Eller er det også verdt å bruke 1000kr for å få en skikkelig CIP?
 
Takk for tilbakemelding, hvor bruker du da gardena koblingene siden du ønsker 4stk? Er det nødvendig med justerbar diptube på whirlpool armen? Er med på at det bør brukes på sugesiden men ser ikke helt behovet for å ha det på trykksiden. Siktglass har jeg lyst på men tenker å ta "kjekt å ha" litt langs med.

Jeg bruker per i dag Gardena på motstrømskjøler, ut fra nederste ventil på venstre side, og ser på å bruke en for vann inn på høyre side.

Justerbar dip #2 er jeg også usikker på om jeg kommer til å dra nytte av.
 
Ser i tidligere poster her at meskehatten kan brukes som "CIP", har du prøvd dette? Eller er det også verdt å bruke 1000kr for å få en skikkelig CIP?
Meskehatten splasher greit nedover sidene av kjelen. Men når jeg vasker så fyller jeg over varmeelementene med PBW løsning, sirkulerer på 60 grader et kvarters tid før jeg drar kosten over kjelesidene og varmeelementene. En flaskekost med plast på tuppen funker til å dra over bak varmeelementene med. Strålen fra meskehatten står høyt på kjelesida ved 100% på pumpa.

I en gjæringstank med smal åpning ser jeg poenget med CIP. Men ikke i en bryggekjele som er en halvmeter bred.
 
Sist redigert:
Jeg har cip montert i senter, ikke i hatten. Syns det er glimrende på 80. Tørker av med en duk og børster lett over elementene.
 
Jeg sikler stadig på en BT kjele, men er usikker på om B40 er for liten og om B80 er for stor for mitt bruk...

Klarer en B80 et vanlig ølsett fra butikkene uten problemer med at det blir for lite væske?

Klarer en B40 40 liter til gjæring?

Jeg har selvsagt lest på nettsidene til BT, men vil gjerne ha brukererfaringer.
 
Ja, men du vil få litt dårligere utbytte. Jeg ville kjøpt B80pro og heller brygga to "butikksett" i slengen. Eller, bestilt ingredienser selv og tilpassa til volum.
Takk for svar.

Jeg kjøper stort sett ingredienser løst, men kan være ok å teste nye øl med sett, av og til gode tilbud også.

Er mest gira på B80 pga effekten.
 
Tilbake
Topp