Jeg brygger per i dag på sett, og kommer nok til å gjøre det det neste året også. Da hovedsaklig 25L sett.
Er dette problematisk på en 80?
Jeg har noen 25-liters batcher på B80, og det går egentlig greit det. Bare 4-5 kilo malt i maskina gir noe dårligere effektivitet av skylling, blir så tynt lag i maltrøret at vannet får lite tid å blande seg med restsukker før det renner gjennom. Så blir det og litt utfordrende med god brygghuseffektivitet, der er nok litt mer tap i systemet enn i en Speidel, det må man da ta høyde for, og beregne et par liter mindre til gjæring (kommer an på hvor lange slanger du har til kjøler, blant annet). Maltmengden som B80 liker best er ca 10-16 kilo, da ligger jeg jevnt på 80-90% effektivitet i mesk. Det meste jeg har hatt i kjelen er 23 kilo, med rørforlenger på maltrøret. Det gav utbytte på 72 liter OG 1.075.
Kommer an på hvilken kjøler du har fra før, om jeg anbefaler den fra Brewtools eller ikke. Motstrømskjøleren deres er ikke slik at du får pitchetemperatur umiddelbart fra kok - men du kan med nøyaktighet kjøle til whirlpool temperatur og sirkulere gjennom kjøler tilbake til kjelen. Jeg er også glad i utvendig justerbare diptubes, fordi jeg ønsker noe annerledes vinkler på de litt etter volum i kok, og ved tapping. Det er 1 tre-veis ventil som følger med, jeg ville kjøpt en ekstra, en ekstra temperatursensor m/hus, og så kan man vurdere hvilket filter man ønsker i maltrøret. Jeg har kjøpt det nye laserskjærte, og syns det er en forbedring fra strekkmetallet som følger maskina som ny. Enklere å rengjøre, bøyer seg ikke under vekta av malten, og ser sexy ut, hehe..
Kjenner ikke Speidel, og hva man gjør med maltkurven før kok, men her må du løfte den ut av kjelen. Jeg anbefaler på det sterkeste en talje med lås til å løfte opp maltrøret for avrenning og skylling.