Brewtools bryggemaskin

Håpet er å få ca 2 corneliusfat ut fra normale brygg.. da har man til både seg selv og slekt.. (gjelder kun "pøse-øl").
Det blir i tilfelle 1 stk 19 liters fat og 1 stk 9/12 liters fat. Å få tappe 38 liter ferdiggjæra øl fra en batch fra kokekjele der 46 liter er helt opp på kanten er vel kanskje noe ambisiøst. Kan jo vanne ut da for å få mengden.
 
Det blir i tilfelle 1 stk 19 liters fat og 1 stk 9/12 liters fat. Å få tappe 38 liter ferdiggjæra øl fra en batch fra kokekjele der 46 liter er helt opp på kanten er vel kanskje noe ambisiøst. Kan jo vanne ut da for å få mengden.

Fikk 37 liter ut fra gårsdagens brygg.. sier meg fornøyd med det :) litt svinn til bunnfall og dei så er jeg fornøyd med 2 nesten-fulle corneliusfat.. Det trenger ikke være "haug" på fatet for at jeg skal bli fornøyd :)

Holder ennå på å bli vant med det nye bryggeriet.. justerte maltkverna til 1.2mm i henhold til Bryggselv sine anbefalinger, samt brukte ris-skall til å gi malten litt mer "luft".
Disse tiltakene ser ut til å ha gitt bedre resultat enn første forsøk på stor batch.

Har ennå litt å gå på men er storfornøyd med gårsdagens innsats og resultat.
 
Disse tiltakene ser ut til å ha gitt bedre resultat enn første forsøk på stor batch.

Har ennå litt å gå på men er storfornøyd med gårsdagens innsats og resultat.

I B80 så er det plass til å meske tynt. I går brygga vi saison. Fikk ut 70 liter 1.048 til gjæring, fra 12.7 kilo malt. 62 liter meskevann og 35 liter skyllevann.
 
I B80 så er det plass til å meske tynt. I går brygga vi saison. Fikk ut 70 liter 1.048 til gjæring, fra 12.7 kilo malt. 62 liter meskevann og 35 liter skyllevann.
Jeg brygget en pils i går - 74 liter med 1,050 til gjæring..!
Det som ikke var så kult var at touch skjermen konket ut da jeg skulle kjøle - løste dette med å "tyngdekraft-tappe" gjennom motstrømskjøleren. Pitchet gjær i morgentimene idag.

Veldig kjekt på søndagskvelden at Brewtools svarer på melding etter mindre enn tre minutter - og bekrefter at ny skjerm kommer..!! :)
 
God morgen medbryggere.

Jeg tenker å ta steget til Brewtools fra Speidel 50L
Har ikke helt klart å bestemme meg om det blir 40 eller 80.

Hovedårsakene til å bytte maskin er.

1: Større fleksibilitet med tanke på malt/batch
2: Nyere og mer fremtidsrettet maskin
3: Norsk

Jeg brygger per i dag på sett, og kommer nok til å gjøre det det neste året også. Da hovedsaklig 25L sett.
Er dette problematisk på en 80?

Sent from my SM-G988B using Tapatalk
 
God morgen medbryggere.

Jeg tenker å ta steget til Brewtools fra Speidel 50L
Har ikke helt klart å bestemme meg om det blir 40 eller 80.

Hovedårsakene til å bytte maskin er.

1: Større fleksibilitet med tanke på malt/batch
2: Nyere og mer fremtidsrettet maskin
3: Norsk

Jeg brygger per i dag på sett, og kommer nok til å gjøre det det neste året også. Da hovedsaklig 25L sett.
Er dette problematisk på en 80?

Sent from my SM-G988B using Tapatalk

Ingen problem å bygge halve batcher på 80-literen. Jeg har selv 40-literen, men "angrer" litt i dag på at jeg ikke gikk ett hakk opp til B80. Jeg ville nok stort sett fortsatt brygget 25 liters batcher, men det er kjekt å ha muligheten - f.eks. for å brygge sammen med noen og dele batchen i to.
 
God morgen medbryggere.

Jeg tenker å ta steget til Brewtools fra Speidel 50L
Har ikke helt klart å bestemme meg om det blir 40 eller 80.

Hovedårsakene til å bytte maskin er.

1: Større fleksibilitet med tanke på malt/batch
2: Nyere og mer fremtidsrettet maskin
3: Norsk

Jeg brygger per i dag på sett, og kommer nok til å gjøre det det neste året også. Da hovedsaklig 25L sett.
Er dette problematisk på en 80?

Sent from my SM-G988B using Tapatalk
Jeg har B40 og dette er en perfekt størrelse for 25-30L batcher. Jeg tror det er fort gjort å få praktiske problemer med så små batcher på B80 som for eksempel å brenne varmeelementene, men du kan jo brygge to sett om gangen.
 
Jeg brygger per i dag på sett, og kommer nok til å gjøre det det neste året også. Da hovedsaklig 25L sett.
Er dette problematisk på en 80?
Jeg har noen 25-liters batcher på B80, og det går egentlig greit det. Bare 4-5 kilo malt i maskina gir noe dårligere effektivitet av skylling, blir så tynt lag i maltrøret at vannet får lite tid å blande seg med restsukker før det renner gjennom. Så blir det og litt utfordrende med god brygghuseffektivitet, der er nok litt mer tap i systemet enn i en Speidel, det må man da ta høyde for, og beregne et par liter mindre til gjæring (kommer an på hvor lange slanger du har til kjøler, blant annet). Maltmengden som B80 liker best er ca 10-16 kilo, da ligger jeg jevnt på 80-90% effektivitet i mesk. Det meste jeg har hatt i kjelen er 23 kilo, med rørforlenger på maltrøret. Det gav utbytte på 72 liter OG 1.075.

Kommer an på hvilken kjøler du har fra før, om jeg anbefaler den fra Brewtools eller ikke. Motstrømskjøleren deres er ikke slik at du får pitchetemperatur umiddelbart fra kok - men du kan med nøyaktighet kjøle til whirlpool temperatur og sirkulere gjennom kjøler tilbake til kjelen. Jeg er også glad i utvendig justerbare diptubes, fordi jeg ønsker noe annerledes vinkler på de litt etter volum i kok, og ved tapping. Det er 1 tre-veis ventil som følger med, jeg ville kjøpt en ekstra, en ekstra temperatursensor m/hus, og så kan man vurdere hvilket filter man ønsker i maltrøret. Jeg har kjøpt det nye laserskjærte, og syns det er en forbedring fra strekkmetallet som følger maskina som ny. Enklere å rengjøre, bøyer seg ikke under vekta av malten, og ser sexy ut, hehe..

Kjenner ikke Speidel, og hva man gjør med maltkurven før kok, men her må du løfte den ut av kjelen. Jeg anbefaler på det sterkeste en talje med lås til å løfte opp maltrøret for avrenning og skylling.
 
Hadde tenkt å kjøpe startpakken med 2 ventiler, motstrøm og temp sensor. Samt justerbar dip, laserkutet filter og hatten i første omgang.

Med speidel så må man også løfte ut av kjelen. Og det har gått fint med 13kg malt så lenge vi er to (1 til løft og en til plassering av bøtte den skal i)

Har talje klar til om jeg trenger det til Brewtools.
Med speidel så må jeg kjøpe 2 sett uansett. Og vil helst unngå det.
Men kan heller hive inn 1-2kg ekstra malt om lite malt blir ett problem. Det er lettere/billigere enn ett helt sett.


Sent from my SM-G988B using Tapatalk
 
God morgen medbryggere.

Jeg tenker å ta steget til Brewtools fra Speidel 50L
Har ikke helt klart å bestemme meg om det blir 40 eller 80.

Hovedårsakene til å bytte maskin er.

1: Større fleksibilitet med tanke på malt/batch
2: Nyere og mer fremtidsrettet maskin
3: Norsk

Jeg brygger per i dag på sett, og kommer nok til å gjøre det det neste året også. Da hovedsaklig 25L sett.
Er dette problematisk på en 80?

Sent from my SM-G988B using Tapatalk

25L batcher kan nok bli en utfordring på B80, all den tid elementene må være dekket av væske hele tiden (som på Speidel) B40 er nok det beste valget i så måte og er strengt tatt en direkte konkurrent til Speidel 20 etter mitt syn. B40 har 40L pre-boil som maks, men som med de fleste kompaktbryggere så er volumet man får ut i etterkant et resultat av kapasitet de forskjellige systemene har mtp malt. B40 har 8 kg som maks. Skal brygge på min B40 i morgen, tøyer strikken litt og går for 8,5kg på dette brygget. Gode maskiner begge to, altså både Speidel og BrewTools, vørteren blir ikke verre eller bedre uansett hvem av de to en velger. Gjæra lager uansett ølet, så med mindre en gjør seg helt bort under mesk, så er det gjæringa som lager "snadderet" man sitter igjen med.
 
Jeg hadde gått for B40 personlig. Jeg vil heller brygge oftere og mindre batcher enn store. Da har jeg mer variasjon i ølene jeg har hjemme, noe jeg setter pris på. Det blir rett og slett for mye øl med 50 liter av samme. Dermed hadde jeg gått for maskinen som var laget for den størrelsen og ikke den store. (Personlig har jeg gått bort i fra bryggemaskin, men det er nå så...)
Men det er jo su som må bestemme!
 
Har falt på en B80Pro etter litt frem og tilbake med meg selv :)

Jeg har følgende tilbehør på listen per nå og lurer på om det er noe mer jeg "må" ha. kom gjerne med tips
Startpakke 2 ventiler
Justerbar Diptube
Laserkuttet filter
Siktglass
Isolasjonspakke
Senterrør 150 & 200mm
CIP Ball
 
Da har jeg fått maskinen og er så langtstrålende fornøyd.

Ser at det følger med både dn15 og dn20 pakninger for triclamp tilbehør.

Inntaket på høyre side ser ut til å være 20mm men 3-veisventilen er 15. Hvilken pakning bruker dere her?
 
Tilbake
Topp