Brewtools bryggemaskin

Noen som vet hva maks volum inkludert malt på B40 er under mesking uten at det blir helt grusomt å jobbe med? Jeg har pt satt den begrensningen på 32 liter, men er nok litt å gå på. Må da skylle ganske mye. På forrige brygg skylte jeg med ca 15 liter (brukte snaue 8 kilo malt). Vet ikke hva som er optimalt mtp tykkelse på mesk vs mengde til skylling. Fikk nå en meskeeffektivitet på 86 prosent.
Så lenge jeg lar den hvile i 20 min ref. manualen så går det meste bra volummessig på vår BT80 iaffal.
 
Så lenge jeg lar den hvile i 20 min ref. manualen så går det meste bra volummessig på vår BT80 iaffal.

Nja. På ett eller annet tidspunkt er jo maltrøret fullt. Spørsmålet var vel i grunn om noen har 'forsket' på hva som er et fornuftig maksvolum i maltrøret inkludert malt (B40). Og, hva er optimalt mtp skylling, altså antall liter-ish per kilo malt. Sist skylte jeg med ca 2 liter per kilo malt. Det er jo en del.
 
Totalmengden vann er jo gitt av oppskrift og batchsize. De fleste er vel enige om at 2,5-3,2 liter vann per kg malt er bra i mesken (personlig liker jeg å ligge over 3 liter fordi det gjør det lettere å røre), men man må også på noen maskiner ta hensyn til dødrom under maltrøret også og legge til litt vann for dette. Uansett er det sånn at vannet man ikke bruker under meskingen brukes i skyllingen, og det kan variere fra 0 til flere liter per kg malt, siden maltmengden er avhengig av om man skal ha høy eller lav OG.
 
Første brygg på B80 er gjennomført, her er noen umiddelbare kommentarer.

  • Veldig fint å kunne styre strømtrekket på de to kursene. Brukte en trommel for å dra strøm til sekundær-kursen, og den har en sikring som bare tåler 10A.
  • Brant meg (!) litt på at pumpen dro så mye vørter at elementene ble tørre. Ble en del mer justering og røring enn jeg er vant til fra Speidelen, men etter at jeg fant riktig innstilling på pumpen gikk det mye bedre.
  • Gikk ganske raskt til kok, i alle fall raskere enn speidelen.
  • Bruker spiral-kjøler, og det gikk ganske raskt så lenge jeg kjørte pumpe samtidig.
  • Rengjøring var veldig enkelt, i alle fall så enkelte som det kan bli når man må brygge på en balkong uten vann. (Hageslange fra dusjen på motsatt ende av leiligheten).
  • Traff OG, og endte med 24 liter i bøtten.
Alt i alt, veldig happy. Gleder meg til å brygge en imperial pumpkin stout i helgen, med mye mer malt enn det Speidelen klarte :)
 
Hadde første brygg på bt80 sist fredag. Strøken maskin, som har alt jeg har savnet på speidel. Mesket med 5k/kg, og diptube pekende oppover under meskingen, så sleit ikke med tørrlagte varmeelement. Gleder meg til neste brygg allerede
 
Hadde første brygg på bt80 sist fredag. Strøken maskin, som har alt jeg har savnet på speidel. Mesket med 5k/kg, og diptube pekende oppover under meskingen, så sleit ikke med tørrlagte varmeelement. Gleder meg til neste brygg allerede

Jeg glemte det med diptuben... Husker det fra nå av.
 
B80 koker jo vekk häftig pr time så bare bruk litt mer meskevann så unngår du tørre varmeelement. Når det er sagt anbefaler jeg å la mesken stå uten sirkulasjon over malten. Kjør på utsida for å holde tempen. Sirkuler først når/hvis du skal opp på 72C eller utmesk.
 
Har fått tre brygg på B80'en, og ser at jeg får en del gryn utenfor meskekaret. Vet ikke om det kommer seg gjennom risten, eller om det faller ut hullet i midten når jeg tar meskekaret opp.
Noen andre som opplever det samme? Evt noen som har en løsning?
 
Har fått tre brygg på B80'en, og ser at jeg får en del gryn utenfor meskekaret. Vet ikke om det kommer seg gjennom risten, eller om det faller ut hullet i midten når jeg tar meskekaret opp.
Noen andre som opplever det samme? Evt noen som har en løsning?
Dette har jeg bare opplevd om jeg er uoppmerksom, og får fullt meskerør, slik at det renner over..
Men det kan selvsagt skje at noe malt drysser gjennom om du er uforsiktig etter at meskerøret er løftet av senterrøret..
Jeg har den risten i bunn som fulgte med "First Edition", har inntrykk av at denne er fin nok til å hindre vandring av malt. Er usikker på hvilken rist som er standard på maskinene som leveres ut nå..?
 
Dette har jeg bare opplevd om jeg er uoppmerksom, og får fullt meskerør, slik at det renner over..
Men det kan selvsagt skje at noe malt drysser gjennom om du er uforsiktig etter at meskerøret er løftet av senterrøret..
Jeg har den risten i bunn som fulgte med "First Edition", har inntrykk av at denne er fin nok til å hindre vandring av malt. Er usikker på hvilken rist som er standard på maskinene som leveres ut nå..?

Det er grov rist som er standard nå. Jeg har og reagert på at det flyter mye malt rundt utenfor maltrøret.
 
Har også joinet kulten og blitt en stolt eier av B40 :) Hekkan for en maskin!
Mitt andre brygg står og mesker nå..

Foreløpig har jeg begrenset med negativitet.. muligens litt å si på u-standard størreles på triclamp'ene.. men er ellers storfornøyd med å joine de halvautomatiske rekker etter 7 år med brygging på gass.

Utfordrer kjebnen med å meske 9kg malt på gryta nå.. men har godt med vann så det sirkulerer meget bra :) får heller bruke mindre til vasking
 
Sist redigert:
Har også joinet kulten og blitt en stolt eier av B40 :) Hekkan for en maskin!
Mitt andre brygg står og mesker nå..

Foreløpig har jeg begrenset med negativitet.. muligens litt å si på u-standard størreles på triclamp'ene.. men er ellers storfornøyd med å joine de halvautomatiske rekker etter 7 år med brygging på gass.

Utfordrer kjebnen med å meske 9kg malt på gryta nå.. men har godt med vann så det sirkulerer meget bra :) får heller bruke mindre til vasking


Endte opp med litt skuffende 27 liter etter kok på OG 1.055.. har nok ennå litt å gå på med tanke på effekt, men da portern jeg brygget er til en kompis sitt 40 års lag lot jeg heller resultatet bli som det blir og bruker neste brygg på å ufordre effektiviteten litt mer.
 
Endte opp med litt skuffende 27 liter etter kok på OG 1.055.. har nok ennå litt å gå på med tanke på effekt, men da portern jeg brygget er til en kompis sitt 40 års lag lot jeg heller resultatet bli som det blir og bruker neste brygg på å ufordre effektiviteten litt mer.
Det var jo... lavt.. Hvor mye meskevann brukte du? Min erfaring er å ha 3.5 - 4 liter / kilo malt for å få "nok" vann. Bruker ikke sirkulering under meskinga, lar ølet stå i ro og fred etter en god 5-minutter innmesking der jeg da måler jevn temperatur i hele mesken. Sirkuerer når jeg øker temp til 72 i mesken, før jeg rører i øverste del av mesken, løfter opp, og lar det renne godt av før skyllinga.

9 kilo i en B40 er vel omtrent breddfullt, da synker jo effektiviteten også. Men 1.055 var jo svært lavt. Henta selv ut 65 liter med 1.060 i dag, fra 15 kilo pale malt fra Norsk Malt (litt lavere SG potensiale / yield) på B80 pro. Det var et råøl - så preboil SG = OG.

Større øl, med OG over 1.075 så går jeg enten litt ned på batch størrelse, eller så dobbelmesker jeg. Det er et flott bryggeri, men klarer ikke å utrette mirakler på store øl.
 
Det var jo... lavt.. Hvor mye meskevann brukte du? Min erfaring er å ha 3.5 - 4 liter / kilo malt for å få "nok" vann. Bruker ikke sirkulering under meskinga, lar ølet stå i ro og fred etter en god 5-minutter innmesking der jeg da måler jevn temperatur i hele mesken. Sirkuerer når jeg øker temp til 72 i mesken, før jeg rører i øverste del av mesken, løfter opp, og lar det renne godt av før skyllinga.

9 kilo i en B40 er vel omtrent breddfullt, da synker jo effektiviteten også. Men 1.055 var jo svært lavt. Henta selv ut 65 liter med 1.060 i dag, fra 15 kilo pale malt fra Norsk Malt (litt lavere SG potensiale / yield) på B80 pro. Det var et råøl - så preboil SG = OG.

Større øl, med OG over 1.075 så går jeg enten litt ned på batch størrelse, eller så dobbelmesker jeg. Det er et flott bryggeri, men klarer ikke å utrette mirakler på store øl.


har vært i kontakt med Bryggselv og fått tips om å sjekke kverne'graden' på maltet. Skal ned og kjøpe en måler til dette idag og må vel sette et nytt brygg snart for å bekrefte/avkrefte mistanken..
Dobbel-mesking er også et alternativ men håper og tror det er knusegraden som er årsaken i mitt tilfelle..

på 'større øl' blir det nok dobbeltmesk evt halv batch som blir løsningen.. trenger ikke alltid 30 liter av det ;)
 
@Treig som småbatchbrygger kan jeg anbefale å redusere mengdene når det trengs, ja. Ting oppfører seg veldig håndterbart når det ikke presser grensene for utstyret for hardt.
 
@Treig som småbatchbrygger kan jeg anbefale å redusere mengdene når det trengs, ja. Ting oppfører seg veldig håndterbart når det ikke presser grensene for utstyret for hardt.

Man må jo se hvor grensen går ;-)
Håpet er å få ca 2 corneliusfat ut fra normale brygg.. da har man til både seg selv og slekt.. (gjelder kun "pøse-øl").
 
Tilbake
Topp