Finn Berger
Moderator
Enig hele veien.Personlig mener jeg det er greiest, med mindre man elsker å sette startere og ta vare på gjær. Er jo en hobby det og. For min del blei det for mye styr, og det er så himla sytalaust å bare ta en 40, 60 eller 80 gram pakke med tørrgjær, strø over og glemme det på satt temperatur. Med halvkilospakker så er man på rundt kr. 2 pr gram gjær, give or take. Det er dermed ganske dårlig timelønn å gjenbruke gjæra med startere. Vil faktisk tro det koster mer i ingredienser i form av DME til såpass store startere som man vil grenge enn å ha fersk tørrgjær til hvert brygg.
Men nå driver jeg akkurat og brygger 20 liter sterk startervørter, da! Skal fryse den ned, så det er bare å tine den og bruke den. Da er i grunnen den eneste jobben å desinfisere - og vaske - erlenmeyerkolben.
Jeg brygger jo bare 25-26 liter om gangen, så dermed trenger jeg ikke mer gjær enn det jeg får ut av én starter. Og så skal det sies til min unnskyldning at jeg har en liten sekk med kassert malt (ikke spesialmalt) som det passer bra å bruke til dette.
No sparge, 28 liter vann og 6 kg malt. Går kjapt og greit.