Brewtools bryggemaskin

Personlig mener jeg det er greiest, med mindre man elsker å sette startere og ta vare på gjær. Er jo en hobby det og. For min del blei det for mye styr, og det er så himla sytalaust å bare ta en 40, 60 eller 80 gram pakke med tørrgjær, strø over og glemme det på satt temperatur. Med halvkilospakker så er man på rundt kr. 2 pr gram gjær, give or take. Det er dermed ganske dårlig timelønn å gjenbruke gjæra med startere. Vil faktisk tro det koster mer i ingredienser i form av DME til såpass store startere som man vil grenge enn å ha fersk tørrgjær til hvert brygg.
Enig hele veien.

Men nå driver jeg akkurat og brygger 20 liter sterk startervørter, da:p! Skal fryse den ned, så det er bare å tine den og bruke den. Da er i grunnen den eneste jobben å desinfisere - og vaske - erlenmeyerkolben.

Jeg brygger jo bare 25-26 liter om gangen, så dermed trenger jeg ikke mer gjær enn det jeg får ut av én starter. Og så skal det sies til min unnskyldning at jeg har en liten sekk med kassert malt (ikke spesialmalt) som det passer bra å bruke til dette.

No sparge, 28 liter vann og 6 kg malt. Går kjapt og greit:).
 
Pleier å lage en starter, brygge en brown ale ca 3.5. Så en serie bock på 7-8% og avslutte juleøl (barley wine) på ca 12 %. Høster gjær under stormgjæring ikke når alt er nesten dødt pga alkohol og tid. gjennbruker men bare ikke når det er ferdig. Men jeg skal sjekke ut og prøve tørrgjærløsningen. Hvilket ekstrautstyr er essensielt for BT eiere? Har damphat, filter og variabelt dyppe rør (fornorsking er gøy).
 
Pleier å lage en starter, brygge en brown ale ca 3.5. Så en serie bock på 7-8% og avslutte juleøl (barley wine) på ca 12 %. Høster gjær under stormgjæring ikke når alt er nesten dødt pga alkohol og tid. gjennbruker men bare ikke når det er ferdig. Men jeg skal sjekke ut og prøve tørrgjærløsningen. Hvilket ekstrautstyr er essensielt for BT eiere? Har damphat, filter og variabelt dyppe rør (fornorsking er gøy).
Rør/slanger og treveis-ventiler sånn at du kan koble om flyten av vørter/øl til der det trengs, uten at man må fysisk koble av slangene. Hvis det ga mening.. Feks at man sender fra kjøling og ned i gjæringskaret direkte, uten å måtte koble av/om på slangene
 
Rør/slanger og treveis-ventiler sånn at du kan koble om flyten av vørter/øl til der det trengs, uten at man må fysisk koble av slangene. Hvis det ga mening.. Feks at man sender fra kjøling og ned i gjæringskaret direkte, uten å måtte koble av/om på slangene
Jeg vil også sterkt anbefale dampkondensatoren hvis man brygger innendørs uten skikkelig ventilasjon. 6kW lager ganske mye damp.
 
Har nå endelig gått til innkjøp av Brewtools B80Pro, har mye utstyr som da for eksempel 7stk 3veis ventiler, diverse rørdeler, avtrekkshatt, dampkondensator og egen Beerbrew 60Liters skyllevannsvarmer.

Er nå i full sving å bygge om "bryggeriet" og sette sammen alt dette. Jeg tenkte å montere opp oppsettet før jeg maler benken og gjør siste finishen på området rundt bryggemaskinen.

Da jeg aldri har prøvd Brewtools og sett hvordan jeg liker å ha ventilene er jeg på jakt etter litt tips og triks. Har per nå klart å montert opp et 4 ventilers oppsett med 3stk ventiler på Venstre siden av bryggeren og 1stk på høyre siden til skyllevannet. Har da igjen 3stk 3veis ventiler jeg ønsker å få inn i systemet på en god måte. Har et ønske om å få inn ballock i kretsen slik jeg kan flushe rørene med CO2 for å tømme alt, men usikker på hvor i kretsen denne bør plasseres for best utnyttelse.

Er det noen andre med 4 ventilers oppsett som kanskje har tenkt at det hadde vert greit med en ventil eller to ekstra som kan tipse om hvor jeg bør plassere de?

Legger ved bilder av hvordan jeg ligger ann nå. Har til informasjon motstrømskjøleren festet i benkeplaten omtrent midt under Brewtoolsen.
A243DA44-E0B3-4E8B-9C55-F5EE14B62E13.jpeg
BC7B6B38-23E0-4226-86A7-0CFBCAA39AAB.jpeg
EEC997F1-6DB7-4CDB-AD9D-5F3DF35F82FB.jpeg
 
Sist redigert:
ÅTTE ventiler? I alle dager :O Hva bruker du de til?
Nei det for vi vente å se, har til gode å brygge på en Brewtools, så det blir spennende, men har nå klart å presse alle inn i systemet, en av de 8 er da den orginale som er i maskinen.

Har alltid hatt et ønske om å slippe å flytte slanger eller slikt på et oppsett så dette har jeg som hovedfokus når jeg setter sammen dette.

Har nå i utgangspunktet et 4 ventilers oppsett, i tillegg har jeg en ventil der ene inngangen er ballock til CO2 til å presse mest mulig til gjæringskar eller i sluk. Har også en ventil med gardena kobling enkelt å greit kun for fylling av vann og flushe systemet med, helt unødvendig men i og med jeg hadde den så ble den lagt inn. Den siste jeg hadde liggende plasserte jeg i bunn av motstrømskjøleren da dette er det laveste punktet, denne er da til å tømme systemet fulstendig etter vask.

Vil komme en del bilder av alle ventiler og slikt på Instagram når jeg har fått ferdig benken og fått alt opp å
 
Jeg har to treveis-ventiler jeg. Begge på venstre side. Nede er det tømming og videre til inn på motstrømskjøler. Denne funker og som laveste punkt og tapping. Her har jeg blindplugg og åpen ventil ved kok, slik at når jeg tapper til gjæring så renner resten av det som er i slanger og kjøler ned i et stort målebeger. Porten på kjelen til venstre har jo da temp sensor, så treveis-ventil. Tapping til gjæring eller fylling av vann er da fremste porten. Jeg fyller bryggevann "baklengs" i motstrømskjøleren, for å løsne på stuff som sitter der. Fylles opp bunnventilen for å ikke kjøre pumpa i revers. Disse slangene liker jeg å ha avtagbare, så får jeg senka hele tappeslangen i væske for overflatedesinfeksjon. For min del er det akkurat passelig avansert og gir meg det jeg trenger.
 
Jeg har en speidel 20l, og tenker litt på å oppgrdere.
Til NEIPA og mørkere øl, holder det med speidel 20l til mitt bruk.
Ved pils og lysere øl kunne jeg tenkt meg et større volum.
Hva er fordelene med en B80 kontra speidel 50l?
Er rengjøring enklere?Jeg synes det går rimelig kjappt på min 20l med uorginale ventiler(butterfly ventiler).
Med speidel kan jeg nattmeske på en grei og sikker måte, kan det også gjøres med Breewtools sine maskiner?
Hva er fordelene med en B80 kontra Speidel 50l?
 
Jeg har to treveis-ventiler jeg. Begge på venstre side. Nede er det tømming og videre til inn på motstrømskjøler. Denne funker og som laveste punkt og tapping. Her har jeg blindplugg og åpen ventil ved kok, slik at når jeg tapper til gjæring så renner resten av det som er i slanger og kjøler ned i et stort målebeger. Porten på kjelen til venstre har jo da temp sensor, så treveis-ventil. Tapping til gjæring eller fylling av vann er da fremste porten. Jeg fyller bryggevann "baklengs" i motstrømskjøleren, for å løsne på stuff som sitter der. Fylles opp bunnventilen for å ikke kjøre pumpa i revers. Disse slangene liker jeg å ha avtagbare, så får jeg senka hele tappeslangen i væske for overflatedesinfeksjon. For min del er det akkurat passelig avansert og gir meg det jeg trenger.
Hvordan gjør du det med skyllevann? Med dette oppsettet har du vell ikke mulighet til å kjøre whirlpool uten at vørteren går gjennom kjøler? Det er ikke sikkert det er nødvendig men etter det jeg har lest får du litt bedre flow på den måten. Savner du aldrig en ekstra ventil eller to? Spørs om jeg har tatt vann over hodet
 
Du får god whirlpool selv om det går gjennom kjøleren (ihvertfall i BT sin kjøler).
Selv har jeg tre ventiler, en på hver port i kjelen.
 
Hvordan gjør du det med skyllevann?
Har en BB60A der jeg har whirlpool armen festa på utsiden, og en slange som jeg bruker til å pumpe skyllevannet over maltsenga. Funker som bare juling selv om det er litt primitivt i forhold til muligheten kjelen har. Føler jeg har god kontroll på denne måten.

Med dette oppsettet har du vell ikke mulighet til å kjøre whirlpool uten at vørteren går gjennom kjøler?
Det stemmer, og jeg taper litt "futt" i whirlpool. Samler seg greit i midten likevel med trubinatoren på plass.

Savner du aldrig en ekstra ventil eller to? Spørs om jeg har tatt vann over hodet
Det hadde vært praktisk med et par-tre til for å minimere søl på bryggedagen og få bedre whirlpool, men det ene er at jeg ikke har plass til det på benken jeg har pr i dag, og det andre er at å flytte på noen slanger med triclamp koblinger det er ikke verre enn at jeg skal klare å bry meg med.

Spørs litt hva hobbyen veier tyngst på? For noen er det å bygge bryggeriet og designe løsningene en tilfredsstillende greie. For meg er det supert å ha noe lettvint som funker hver eneste gang og aldri er noe problemer med. Og er det en skjelden gang problem, så er det enten brukerfeil eller så ordner Brewtools opp superkjapt.
 
Må jo innrømme at bygging og "optimalisering" veier veldig tungt for min del innen for hobbyen, der traff Brewtools hodet på spikeren. Det blir spennende å prøve seg fram, satser på bryggedag innen 2 uker.
Så lenge du bare sørger for å optimalisere kontrollen med gjæringsprosessen først, så:).
 
Så lenge du bare sørger for å optimalisere kontrollen med gjæringsprosessen først, så:).
Helt klart. Har nå 2 gjæringskap med temperaturkontroll, har også en fritt stående SS Brewtech Chronical med kjølespiral i. Så gjæringstemperatur er i boks. Går mye i tørrgjær men har det som trengs av magnetrøreren og kolber så blir litt "forsking" på forskjellig ferskgjær også:)
 
En ting jeg har lurt på med BT; kan du fjernstyre den via nett? Feks starte oppvarming av meskevann når en står opp, slik at det er varmt når en selv er klar?

Sikler fortsatt på en BT80, og en dag...
 
En ting jeg har lurt på med BT; kan du fjernstyre den via nett? Feks starte oppvarming av meskevann når en står opp, slik at det er varmt når en selv er klar?
Ikke enda nei, men det kommer vel etter hvert. Det med forsinka start er allerede mulig, så den kan starte oppvarminga klokka 8 mens du steiker egga og trakter kaffe. :)
 
Tilbake
Topp