Brewtools bryggemaskin

Takk for svar.

Jeg kjøper stort sett ingredienser løst, men kan være ok å teste nye øl med sett, av og til gode tilbud også.

Er mest gira på B80 pga effekten.
Om du vet at du stort sett brygger små brygg, så antar jeg at B40 er grei nok for deg, men hva med at du avogtil ønsker å brygge mer..?
Jeg har aldri tenkt tanken på at jeg skal brygge små brygg - ønsker alltid å få mest mulig igjen for innsatsen.. for meg var det en no-brainer med B80. Leser også om mange som angrer på at de gikk for den lille..!
 
Det er jo nettop det...

Jeg vil også ha mest mulig igjen for bryggedagen, men de gangene jeg har brygget store batcher så har det ikke blitt like godt som små batcher med samme oppskrift, men det er sikkert min egen feil.

Har mulighet for å gjære 60l, så det er nok en B80 som er best for mitt bruk.
 
På øl med lav OG (under 1,060) får jeg stort sett 75 liter+ til gjæring. Men da setter jeg til kok med helt full gryte (risikosport om du ikke skummer av)..!
 
Det er jo nettop det...

Jeg vil også ha mest mulig igjen for bryggedagen, men de gangene jeg har brygget store batcher så har det ikke blitt like godt som små batcher med samme oppskrift, men det er sikkert min egen feil.

Har mulighet for å gjære 60l, så det er nok en B80 som er best for mitt bruk.
Jeg har B40 og den passer perfekt til mine behov. Jeg har faktisk skalert mine oppskrifter slik at de er tilpasset et 19L fat med ferdig øl, men av og til brygger jeg en større batch slik at jeg ender opp med et 19L fat og et 9L fat.
Jeg koser meg med brygginga og det er ikke så stort poeng for meg å få flest mulig liter ut av bryggedagen; da brygger jeg heller en gang til. Jeg brygger ute og da må jeg bære BT40 på plass på terrassen, men den er ganske lett så det går greit. En større maskin er nok litt tyngre å flytte på. En BT80 er helt sikkert et godt valg, men den ville vært for stor for meg og mine behov.
 
noen som har en enkel måte og tømme motstrømskjøleren på? jeg vasker den godt med PBW og skyller med varmt vann etter ca 30 min, men det vannet jeg skyller med blir liggende igjen.
 
noen som har en enkel måte og tømme motstrømskjøleren på? jeg vasker den godt med PBW og skyller med varmt vann etter ca 30 min, men det vannet jeg skyller med blir liggende igjen.
Jeg har motstrømskjøleren litt høyere enn der jeg tapper. Får ut så å si alt. Når jeg demonterer etter vask og skyll, vrir jeg kjøleren noen ganger slik at evnt. restvann renner ut.

Hvis jeg ikke hadde demontert, ville jeg fulgt rådet til hr. Kallhovd. :)
 
Sist redigert:
Med trykkluft?
Trykkluft er veldig kjekt for å tømme/tørre slanger osv generelt. Men min erfaring er at det blir endel «åreforkalkning» i silikonslangene, selv om man sirkulerer med craftclean/PWB. Jeg synes det er greit å ha korte nok slanger til å kunne rense dem med en flaskebørste i tillegg.

Jeg har nettopp kjøpt en Chronical fermenter 53l, og brygget en 42l batch i Brewtools40. Kokte ca 40l. Toppet opp i fermenteren med noen liter kokt/nedkjølt vann, så jeg fikk 41 l i fermenteren. Får da 2 fulle fat. Funker kjempegreit. Anbefaler å la vørteren bunnfelle godt i bryggemaskin før man tapper over, da får man ikke masse trub, og god brewhouseeffektivitet.

Jeg fikk rett oppunder 80% meskeeffektivitet, selv om maltrøret blir ganske fullt. Men man har mye igjen for «jobbe» litt ekstra med meskingen, (røre, skylle). Jeg finner det også nyttig å heise maltrøret litt opp (med samme pulley som jeg bruker for å heve maltrøret mellom mesk og skyll), da får man bedre høydeforskjell mellom veske i maltrør og kjele, og bedre gjennomrenning. Jeg skyller to ganger, først med røret i maskinen, så med røret oppe på en Bryggselv gjæringsbøtte.

Brygger man oftere 20+l batcher enn 40l batcher, vil jeg si Brewtools40 er ett godt valg. Jeg synes dog den beste størrelse (gjæringsvolum) å brygge på den er ca 30l brygg (OG 1.050-1.070), da er menge malt og vann enklest å jobbe med.

Og det er verd å merke seg at man kjapt bruker endel ekstra penger på tilleggsutstyr. I tillegg til hva andre har diskutert, synes jeg overflow røret er nyttig. Ellers må man passe på som en hauk, for å slippe at maltrøret renner over.
 
Sist redigert:
Lungekraft anbefales fremfor oljesmurt kompressor har jeg lest, kan visst forekomme at det kommer noe urenheter i lufta.
 
Da har årets feriepenger blitt investert i en b150 og med litt ekstrautstyr. Har tre stk fermzillaer som jeg gjærer i og tenker å gå opp fra dagens 40l/60l omganger til 90l (to fermzillaer på en gang). Blir mye forskning på kveik, for å bruke to tre uker før brygg på å jobbe fram nok gjær er ikke gøy.
 
Da har årets feriepenger blitt investert i en b150 og med litt ekstrautstyr. Har tre stk fermzillaer som jeg gjærer i og tenker å gå opp fra dagens 40l/60l omganger til 90l (to fermzillaer på en gang). Blir mye forskning på kveik, for å bruke to tre uker før brygg på å jobbe fram nok gjær er ikke gøy.
Kan jo investere i en den minste all-rounderen for gjær-startere da
 
Må ta det i så mange steg for å få greit utbytte at en liten batch er bedre "starter". Blir litt gjær som skal til når det er 100l 7-11% som de fleste stilene jeg brygger ligger på. Kjøre brygg og dumpe neste batch på kaka og så se på vask etter omgang nr to. Til 40 årsdagen får det bli en stor unitank. Må jo ha noe å sikle etter nå som brewtools'n er i hus...
 
Må ta det i så mange steg for å få greit utbytte at en liten batch er bedre "starter". Blir litt gjær som skal til når det er 100l 7-11% som de fleste stilene jeg brygger ligger på. Kjøre brygg og dumpe neste batch på kaka og så se på vask etter omgang nr to. Til 40 årsdagen får det bli en stor unitank. Må jo ha noe å sikle etter nå som brewtools'n er i hus...
Ser nå at emojien ikke ble med på mitt forrige innlegg og dermed falt ironien helt ut. Blir voldsomt med arbeid for å skaffe nok gjær ja, tror jeg holder meg til 25 liter jeg :)
 
Kjør Fermentis/Lallemand tørrgjær i 500 gram pakker, som du pakker om med en vakuumpakker. Er så bekymringsfritt att...
Det er en løsning, men har en forkjærlighet til fersk gjær. Brygget tre år på en pakke fersk. Høster fra starter til å sette den neste da blir det lite rester etter brygging med og lett å holde det rent.
 
Må ta det i så mange steg for å få greit utbytte at en liten batch er bedre "starter". Blir litt gjær som skal til når det er 100l 7-11% som de fleste stilene jeg brygger ligger på. Kjøre brygg og dumpe neste batch på kaka og så se på vask etter omgang nr to. Til 40 årsdagen får det bli en stor unitank. Må jo ha noe å sikle etter nå som brewtools'n er i hus...
Når du brygger såpass sterke øl, er det ikke noen god ide å gjenbruke gjæren. Det blir riktignok gjort, veit jeg, og det funker, men det er neppe ideelt. Standardrådet er å ikke gjenbruke gjær fra brygg med OG på over 1.060.

Vaskinga hjelper ikke, tvert imot er gjæren i enda dårligere stand etter en runde vasking. Og du øker risikoen for infeksjon.

Tørrgjæren fra de gode produsentene, som @Steinar Huneide lister opp, er ikke dårligere enn fersk gjær - faktisk er den ofte bedre, fordi den ikke taper seg under lagring på samme måten som fersk gjær. Så jeg slutter meg til Steinars råd.
 
Tørrgjæren fra de gode produsentene, som @Steinar Huneide lister opp, er ikke dårligere enn fersk gjær - faktisk er den ofte bedre, fordi den ikke taper seg under lagring på samme måten som fersk gjær. Så jeg slutter meg til Steinars råd.
Personlig mener jeg det er greiest, med mindre man elsker å sette startere og ta vare på gjær. Er jo en hobby det og. For min del blei det for mye styr, og det er så himla sytalaust å bare ta en 40, 60 eller 80 gram pakke med tørrgjær, strø over og glemme det på satt temperatur. Med halvkilospakker så er man på rundt kr. 2 pr gram gjær, give or take. Det er dermed ganske dårlig timelønn å gjenbruke gjæra med startere. Vil faktisk tro det koster mer i ingredienser i form av DME til såpass store startere som man vil grenge enn å ha fersk tørrgjær til hvert brygg.
 
Tilbake
Topp